def CPU ATHLON 2000+ ?
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 08-01-03 10:58

Efter at have skiftet bundkort fungerer min CPU ikke længere. ATHLON 2000+
Det nye bundkort kører i øjeblikket AMD 1300MHz fint.
Fejlen viser sig ved at Monitoren viser no signal. Altså sort skærm.
Når jeg isætter den gamle CPU AMD 1300MHz er alt ok.

Kan nogne vejlede mig for at finde fejlen. Måske en def. CPU ???

Bundkortet er et ASUS A7V8X
mvh pjl

Fra : o&u

Dato : 08-01-03 11:36

On Wed, 8 Jan 2003 10:58:10 +0100, "Per Juul Larsen"
<fam.juul@larsen.dk> wrote:

> [...]
>Når jeg isætter den gamle CPU AMD 1300MHz er alt ok.
>
>Kan nogne vejlede mig for at finde fejlen. Måske en def. CPU ???

Dit a7v8x må ikke stå i jumper mode, med mindre du sætter jumpers til
den nye, når den nye er i.

Tag lige med den 1300 ombord at sætte alle indstillinger (Vcore, fsb)
på default uden overclocking.

Desuden er nok den 2000+ en thoroughbred. Det må stå på den.

Er din 1300 en fsb266 eller fsb200 udgave ?

A7v8x skulle vel være ny nok til at kunne tage en Tbred uden bios
opdatering.

John

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 08-01-03 12:08

Tak for hurtigt svar.
Mit nye bundkort har kørt med Athlon 2000+. Men jeg tog den ud i forbindelse
med udskiftning af blæseren.
Når den def. CPU sættes i nu, så får jeg sort skærm. Efterfølgende skifter
jeg til den gamle AMD 1300Mhz
og min bios går i automatisk opsætning. (Viser mig at der køres 133MHz). Jeg
skal efterfølgende gemme ændringerne.
Fordi bundkortet har kørt med den hurtige CPU må jeg vel antage at det er
den som er er stået af.
Jeg har ikke rodet med bundkortet. Det arbejder med default opsætningen fra
fabrikken. Ingen overclocking osv.
mvh pjl

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 08-01-03 14:19

Starter computeren overhovedet op, eller får du bare sort skærm, mens
computeren stadig kører?

> Desuden er nok den 2000+ en thoroughbred. Det må stå på den.

Det er vel en Palomino? Du kan ikke få en XP2000+ Thoroughbred.

Der er en mulighed for, at du evt. har knækket noget af kernen, da du har
monteret køleren oven på cpu'en.
For at være helt sikker på dette, vil det være en god ide at teste din
XP2000+ i en anden computer, hvis du har mulighed for det?

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 08-01-03 14:43

Akkurat ! men kan høre at harddisken kører i "samme" spor
mvh pjl

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 08-01-03 16:30

> Akkurat ! men kan høre at harddisken kører i "samme" spor
> mvh pjl

Prøv at tjekke følgende:
http://www.asus.com/products/mb/socketa/a7n8x/jumper.htm
Jumperen skal på pin 1-2

Prøv evt. at opdatere BIOS:
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=A7N8X

Jeg vil stadig mene, at dette er den sikreste løsning.

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 08-01-03 16:54

tak igen for svaret..
Mit motherboard er A7V8X. forskelligt fra A7N8X ser det ud til. Jumperen du
ref. til eksisterer ikke
her.
Eneste mulighed for mig er at isætte andet bundkort men dine svar siger vel
også at min CPU er
deffekt. (Har eller været addeles omhyggelig med behandlingen af den).

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-01-03 20:37

"Per Juul Larsen" <fam.juul@larsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
vel
> også at min CPU er
> deffekt. (Har eller været addeles omhyggelig med behandlingen af den).

Start med at inspicere corens kanter nøje efter meget små knæk eller flige,
der mangler.
Hvis du kan se sådanne fænomener på kernen, er CPU'en sandsynligvis død.

Hvis ikke, burde CPU'en ikke fejle noget.
Prøv at tjekke den på et anden bundkort om muligt!

Evt. forsøg igen med det samme bundkort. Evt. kan du resette bios inden
forsøget!

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger