erfaring med farvelaser
Fra : Henrik Hansen

Dato : 08-01-03 10:28

Jeg står overfor at investere i en farvelaserprinter, A4-formatet..... De er
kommet ned i pris og såvel Epson som HP, Minolta-QMS, m.fl. og nu også OKI
har printere under 10.000,- kr.

Hvad er gruppens erfaringer?

På forhånd tak! Mvh. Henrik

Fra : Kim Jensen

Dato : 08-01-03 10:37

> [...]
er
> kommet ned i pris og såvel Epson som HP, Minolta-QMS, m.fl. og nu også OKI

Epsons er i hvert fald ganske hurtige og ok kvalitet. Husk dog lige på, at
nye tonere koster en pæn slat penge ift. printerens pris.

mvh
Kim Jensen

Fra : Henrik Hansen

Dato : 08-01-03 14:11

Ja, det må siges...

Har lige fået nogle priser på OKIs: 1650 pr. farve og 689 for den sorte, man
blir lidt svedt Henrik

Fra : Kim Jensen

Dato : 08-01-03 14:28

> Ja, det må siges...
> Har lige fået nogle priser på OKIs: 1650 pr. farve og 689 for den sorte,
man
> blir lidt svedt Henrik

Epsons koster vist omkring 800,- pr. farve (svjh). Check fx
www.net-supplies.dk

mvh
Kim Jensen

Fra : Kim Jensen

Dato : 08-01-03 14:33

> Har lige fået nogle priser på OKIs: 1650 pr. farve og 689 for den sorte,
man
> blir lidt svedt Henrik

Vil lige indskyde, at HPs billige ColorLaserJet 2500 (L) fås for under
10.000,- (inkl. moms!) og der koster farvetoner "kun" 795,- (også inkl.
moms), mens sort toner er en smule billigere.

mvh
Kim Jensen

Fra : rick

Dato : 08-01-03 12:42

"Henrik Hansen" <h-hansen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> kommet ned i pris og såvel Epson som HP, Minolta-QMS, m.fl. og nu også OKI

Min erfaring med Minolta-QMS, da vi havde en på mit arbejde er, at vil du
have flot fotokvalitet er blækprinterne stadig langt bedre. Laseren er god
til tryk - altså hvis du skal have en masse pjecer trykt eller løbesedler
osv. Dvs. den er god til at printe fx logo ud eller andre mere ensfarvede
billeder (fx ofte cliparts er)... men foto med mange farvenuancer er
skidt... håber du forstår, hvad jeg mener?
Men det kan selvfølgelig også være mig, der bare har været uheldig med
Minolta'en?

- rick...

Fra : Henrik Hansen

Dato : 08-01-03 14:14

Jo, jeg forstår godt hvad du mener.

Har læst en test hvor Minolta indgik, jeg mindes den fik klø.... men jeg har
da set fornemme udskrifter fra dem af - så det afhænger nok af flere ting.

Mit behov er bl.a. til brevpapir og visitkort, mvh. Henrik

Fra : BJ.DK

Dato : 08-01-03 14:19

> Mit behov er bl.a. til brevpapir og visitkort, mvh. Henrik

Husk så også at tjekke, hvor tungt papir (måles svjh i gram pr. kvm.) du kan
komme i printeren. Ofte kan den manuelle pakke tage tungere papir (ca. 190g)
end papirskuffer (110g).

Børgesen

Fra : BJ.DK

Dato : 08-01-03 13:59

> [...]
er
> kommet ned i pris og såvel Epson som HP, Minolta-QMS, m.fl. og nu også OKI

Jeg har nyligen undersøgt en del omkring farve-laser printere, dog i et lidt
dyrere prisleje.

Hvad angår "gode erfaringer" er det altid svært. For at have gode erfaringer
med en printer, kræver det, at man har brugt den igennem længere tid. Og er
der således en, der endelig _har_ gode erfaringer, kan man sikkert ikke få
den model mere.

Min anbefaling er ikke kun at kigge på indkøbspris. Når jeg selv
sammenligner laserprintere regner jeg en fingeret sidepris ud efter en
model, hvor jeg bruger 5% af hver farve (5% er branchens almindlige
sammenligningspunkt) på et ark papir.

Så regner jeg en sidepris ud ved at tage pris-andelen af...

Sort toner (pris pr. toner/ark pr. toner ved 5% dækning)
+ Gul toner (pris pr. toner/ark pr. toner ved 5% dækning)
+ Rød toner (pris pr. toner/ark pr. toner ved 5% dækning)
+ blå toner (pris pr. toner/ark pr. toner ved 5% dækning)
+ Transferbeltforbrug (pris pr. transferbelt/ark pr. transferbelt)
+ Fuserforbrug (pris pr. fuser/ark. pr. fuser)
+ (Kun for OKI) Tromleforbrug.
= "Sidepris".

Nu er jeg med på, at 5% dækning ikke er særligt meget - og da slet ikke med
farveprint, men denne model giver alligevel et fingerpeg.

Typisk er det sådan, at jo billigere printeren er i indkøb, jo dyrere er den
i forbrug. Derfor vil det ofte kunne betale sig at give lidt mere for en
printer, der tilgengæld er billigere i drift. Hvis du sammenlig to printere
og bruger ovenstående model til at regne en sidepris ud, kan du hurtigt
regne ud ca. hvor mange print, du skal skrive ud, før en evt. prisdifference
er indhendtet.

Børgesen