Software til genealogi
Fra : Aggerholm

Dato : 08-01-03 09:14

Hej

Jeg er ny i slægtsforskning skal nu vælge software.
Derfor vil jeg gerne høre for og imod de software der findes på
markedet idag.
Er der noget jeg skal holde mig fra og/eller er der et program som er
det eneste rigtige?

Jeg har læst om følgende:

Genius Family Tree 1.62
Family Tree Maker 10
Brother's Keeper 6
Win-Family 6.0

Findes der andre?
Hvad er jeres erfaringer med slægtsforskningssoftware?

Mvh

Jimmi

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 08-01-03 09:28

> [...]
> markedet idag.
> Er der noget jeg skal holde mig fra og/eller er der et program som er

Prøv at se tråden i denne NG:

Fra: "Mogens Henckel"

Emne: helt ny - hvilket program bruger I
Dato: 20. november 2002 14:14

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Aggerholm

Dato : 08-01-03 09:40

On Wed, 8 Jan 2003 09:28:27 +0100, "Poul F. Andersen"
<paogba@oncable.dk> wrote:

>Prøv at se tråden i denne NG:
>
>Fra: "Mogens Henckel"
>
>Emne: helt ny - hvilket program bruger I
>Dato: 20. november 2002 14:14

Tak for det, den var smuttet for mig. Har kun søgt efter 'software' i
trådene.

/Jimmi

Fra : Jeaneth Christensen

Dato : 08-01-03 22:56

> Fra: "Mogens Henckel"
>
> Emne: helt ny - hvilket program bruger I
> Dato: 20. november 2002 14:14
>

> --
> Venligst
> Poul F. Andersen

Er der nogle der kan hjælpe mig? Jeg kan ikke finde denne tråd.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-03 01:54

"Jeaneth Christensen" <jeaneth@tdcadsl.dk> skrev Wed, 8 Jan 2003
22:55:34 +0100

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&threadm=arg1th%24ha2%241%40news.cybercity.dk&rnum=5&prev=/groups%3Fq%3Dgroup:dk.videnskab.historie.genealogi%2Bauthor:Mogens%2Bauthor:Henckel%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26selm%3Darg1th%2524ha2%25241%2540news.cybercity.dk%26rnum%3D5

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 09-01-03 21:01

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
nealogi%2Bauthor:Mogens%2Bauthor:Henckel%26hl%3Dda%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26se
lm%3Darg1th%2524ha2%25241%2540news.cybercity.dk%26rnum%3D5

Hej Arne,

Jeg er dybt imponeret over, hvorledes du kan du så langt et link til at
virke hos vi andre.

Når jeg prøver (med nogle, der er kortere) går det galt hver gang jeg kommer
over et vist antal karakterer!!

Hvad er "hemmeligheden"?

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 09-01-03 21:44

On Thu, 9 Jan 2003 21:01:06 +0100, "Ole P. Bielefeldt"
<ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>virke hos vi andre.
>
>Når jeg prøver (med nogle, der er kortere) går det galt hver gang jeg kommer

Start med '<' og slut med '>' er den nemme måde, men ikke helt
korrekte måde. En lidt længere forklaring sakset fra www.usenet.dk:

Hvordan laver jeg links i news og email?
Såfremt dit mailprogram eller din nyhedslæser understøtter hyperlinks,
vil du se at disse links bliver angivet, når du læser en email eller
en usenet-besked, der indeholder WWW-adresser.

Dette er en service nogle mail- og news-programmer stiller til
rådighed. Det fungerer ved at programmet kigger teksten igennem efter
noget, der ligner en URL. Du skal ikke skrive nogle specielle koder
eller lignende for at gøre dine referencer aktive. Du skal blot skrive
dem.

Hvis du ønsker at være helt sikker på at modtagerens program kan
forstå at du skriver en reference, skal du angive det på følgende
måde: <URL:http://www.somewhere.com>, altså indkapslet i <URL:>. Denne
skrivemåde sikrer entydighed, samt tillader URL'en at blive delt over
flere linier.
Læs evt. RFC1738, der beskriver standarden på dette område.

Desværre er ovenstående kun godt i teorien. Det har vist sig at
Outlook Express (en meget udbredt nyhedslæser fra Microsoft) ikke
fatter denne skrivemåde. Man kan kompensere for dette ved at sætte et
mellemrum efter <URL:, så en adresse kommer til at se således ud:
tillader mellemrum, men desværre får det en udbredt Mac-udvidelse til
ikke at genkende URL'en (den klarer det til gengæld fint uden
mellemrummet). Her kan man så dobbeltkompensere og sætte et mellemrum
til: <URL: http://www.somewhere.com >.

Der meldes at Netscape Messenger, Agent, Gnus & Eudora ikke har
problemer med nogen af ovenstående skrivemåder.

Robert Piil
http://piil.org

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 09-01-03 22:05

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> On Thu, 9 Jan 2003 21:01:06 +0100, "Ole P. Bielefeldt"
> <ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

<snip>> >

> [...]
>
> Der meldes at Netscape Messenger, Agent, Gnus & Eudora ikke har
> problemer med nogen af ovenstående skrivemåder.

Hej Robert,

Tusind tak for den udførlige forklaring.

Jeg har arkiveret den på et - forhåbentligt - sikkert sted.

Den vil jeg bruge næste gang, jeg har behov for at bruge en lang sti.

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-03 23:11

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev Thu, 09 Jan 2003 21:43:47 +0100

>Start med '<' og slut med '>' er den nemme måde, men ikke helt
>korrekte måde. En lidt længere forklaring sakset fra www.usenet.dk:

a. Teori er når man ved alting - men intet fungerer
b. Praksis er når alting fungerer - uden at man ved hvorfor
c. Teori og praksis kan også gå op i en højere enhed - hvor intet
fungerer og ingen ved hvorfor.

Forslaget fra usenet.dk lever til fulde op til både a og c. )

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Robert Piil

Dato : 09-01-03 23:18

On Thu, 09 Jan 2003 23:11:21 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Forslaget fra usenet.dk lever til fulde op til både a og c. )

Derfor også forslaget med blot at omkranse med <>. Det virker i langt
de fleste nyhedslæsere, og fra OE. At teksten er mere teori end
praksis, skyldes vel mest at OE ikke overholder standarder.

Teksten fra usenet.dk er nu også gammel, jeg kan huske den fra da jeg
kom på nettet hjemmefra i 97/98, men det grundlæggende indhold fejler
ikke noget. Jeg kunne dog - trods alt - godt forestille mig at nyere
versioner af OE, godt kan finde ud af links iht. RFC1738, selvom jeg
ikke har testet det.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-03 23:40

Robert Piil <piil@nospam.dk> skrev Thu, 09 Jan 2003 23:17:35 +0100

> [...]
>ikke noget. Jeg kunne dog - trods alt - godt forestille mig at nyere
>versioner af OE, godt kan finde ud af links iht. , selvom jeg

Ja den kan finde ud af al læse det som en URL. Men den kan ikke finde ud
af at sende det det som en URL hvis URL'en er længere end linielængden.
Og det uanset hvordan du så end bærer dig ad.

Og omkransningen med <URL:.....> er helt unødvendig, det er alene ren
teori i henhold til RFC1738 (som man jo alligevel ikke overholder i det
endelige forslag), og som alligevel heller ikke virker.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Robert Piil

Dato : 10-01-03 13:41

On Thu, 09 Jan 2003 23:39:50 +0100, Arne Feldborg

Så er man vel henvist til http://shor.ter.dk eller lign., som kan lave
et langt link om til et kortere.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 10-01-03 16:09

> [...]

>af at sende det det som en URL hvis URL'en er længere end linielængden.
>Og det uanset hvordan du så end bærer dig ad.

(Jeg spurgte lige en ven, der bruger OE)

Det skulle faktisk være fikset i den seneste service pack til OE.
Ligesom den skulle kunne finde ud af at lave en korrekt
signaturadskiller.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;331923

Ældre versioner af OE kan godt bringes til ikke at ombryde URL, hvis
man sætter linielængden op. I programmet kan den sættes 132, men vha.
registreringsdatabasen kan man sætte den 999 (som også er maks i
RFC'en). Det kræver dog, at man så ombryder sine linier manuelt
(taster enter i hver linie inden man når 72 tegn).

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-03 21:59

"Ole P. Bielefeldt" <ole.bielefeldt@adslhome.dk> skrev Thu, 9 Jan 2003
21:01:06 +0100

>Når jeg prøver (med nogle, der er kortere) går det galt hver gang jeg kommer
>over et vist antal karakterer!!
>
>Hvad er "hemmeligheden"?

Der er ikke nogen hemmelighed i det. Det er bare det program jeg bruger
der ikke lave linieombrydning på en URL i den *afsendte* tekst.

Det gør OutLook Express derimod, og uanset hvilke krumspring du prøver
vil det ikke komme til at virke ordentligt i praksis.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 10-01-03 07:42

> [...]
>
> Det gør OutLook Express derimod, og uanset hvilke krumspring du prøver
> vil det ikke komme til at virke ordentligt i praksis.

Så må hemmeligheden være det program, du bruger :) Hvad er det for et?

Har jeg tydet det rigtigt til, at det er Forte Agent?

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Robert Piil

Dato : 10-01-03 13:31

On Fri, 10 Jan 2003 07:41:57 +0100, "Ole P. Bielefeldt"
<ole.bielefeldt@adslhome.dk> wrote:

>Så må hemmeligheden være det program, du bruger :) Hvad er det for et?

Der er vel ingen hemmelighed i det, man kan snarere sige at det er en
brist ved det program du bruger.

>Har jeg tydet det rigtigt til, at det er Forte Agent?

Ja, det står i headeren på hans indlæg:

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 08-01-03 10:53

ta en titt her
http://www.disnorge.no/ny1/Test3/Total.htm

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 08-01-03 12:35

"Aggerholm" <jimmi@aggerholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Win-Family 6.0
>
> Findes der andre?
> Hvad er jeres erfaringer med slægtsforskningssoftware?

Tag et kig her:

http://www.dis-danmark.dk/i_progra.htm

--
Ole P. Bielefeldt
Ry

FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 08-01-03 14:19

Kik eventuelt også her

--
Chris Gade Oxholm Sørensen
support@brotherskeeper.dk

BK - software - opdatering - manual - www.brotherskeeper.dk

Fra : Jørgen

Dato : 08-01-03 18:25

Jeg vil anbefale som Primær Brother's keeper 6 og som sekundær det Svenske
program MinSlakt v3

Jørgen

Fra : Aggerholm

Dato : 09-01-03 11:36

Mange tak for de mange input, både her og emails sendt til mig privat.

Jeg har besluttet at downloade demo-ver. af nogle af de programmer i
beskriver og anbefaler.

Mvh

Jimmi Aggerholm