Dele forbindelse i lige store dele ???
Fra : Martin Brandt

Dato : 08-01-03 07:43

Jeg er den mere eller mindre lykkelige ejer af en kabelnetforbindelse (Dansk
KabelTV), som jeg selv bruger flittigt...

Derudover har jeg en ven "på slæb" - har lagt et kabel ind til naboen så han
også kan komme på nettet...

På nuværende tidspunkt kører både min, og hans trafik igennem routeren
(Planet XRT-101), der står hos mig.
Til tider er det ret meget load på linien fra min side, og til tider fra min
nabo's side...

Derfor ville jeg meget meget gerne sætte et "filter" op, så linien bliver
delt i 2 lige store dele, så vi begge ved hvad vi har og lege med :D

Det er en 2048/515kbps linie vi deler, den ville jeg altså meget gerne have
delt op så 1024/256kbps var reserveret til mig, og 1024/256kbps til min
nabo.

Hvordan pokker gør man det ? Er der nogen bud på dette... Har ledt og ledt
på nettet, men har intet fundet, kan det virkelig være rigtigt at der ikke
findes et "tool" til at reservere linie-kapacitet til bestemte brugere ??

På Forhånd Tak - Med Venlig Hilsen

Martin

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 08-01-03 07:45

On Wed, 8 Jan 2003 07:42:40 +0100, "Martin Brandt" <martin@pizza-mafia.dk> wrote:

> [...]
>findes et "tool" til at reservere linie-kapacitet til bestemte brugere ??

Der skal du bruge en router med noget QoS(Quality Of Service) snask i eller som kan hånterer dette.
Jeg kender pt ingen billige alternativer til dette medmindre at en linux Smoothwall box kan klare
det.
Flemming Jacobsen
Der har overvejet at tage en tur til USA.
For derefter at tage en tur tværs over.

Fra : Morten Isaksen

Dato : 08-01-03 07:52

"Martin Brandt" <martin@pizza-mafia.dk> wrote in message
> [...]

> Derfor ville jeg meget meget gerne sætte et "filter" op, så linien bliver
> delt i 2 lige store dele, så vi begge ved hvad vi har og lege med :D

En nyere Linux med iptables og iproute2 pakken kan det. Det er dog ikke helt
trivielt at sætte op.

Du kan sætte sådan en box op som en bridge mellem jer og routeren.

Check evt. http://lartc.org/howto/index.html

/Morten

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 08-01-03 11:00

Ville en smoothwall (www.smoothwall.org) kunne klare det også ?

Fra : Jens

Dato : 08-01-03 11:19

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:oitn1vc4ltct7a38rr7bbooolbkm87ska6@4ax.com...

> Ville en smoothwall (www.smoothwall.org) kunne klare det også ?
Ikke umiddelbart udfra deres side om den, men det fås sikkert som ekstra, og
linux ekstra er billigt.

mvh Jens

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 08-01-03 12:13

On Wed, 8 Jan 2003 11:18:31 +0100, "Jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

> [...]
>helt

>Ikke umiddelbart udfra deres side om den, men det fås sikkert som ekstra, og

ja det kan sikkert hentes som MOD til den. Men det ville da ihvertfald være dejligt at kunne .
Men ved du om den understøtter flere simultane internetforbindelser ?.

Fra : Jens

Dato : 08-01-03 14:39

"Thunderbird @ 7100 " <dsl79930[Spam Nej TAk]@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:tr1o1vgqjqfrah1qqkvtfpd7geqveqjm2r@4ax.com...

kabelnetforbindelse

> ja det kan sikkert hentes som MOD til den. Men det ville da ihvertfald
være dejligt at kunne .
> Men ved du om den understøtter flere simultane internetforbindelser ?.

Nej jeg kender intet til linux overhovedet

mvh Jens

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-01-03 23:38

Thunderbird @ 7100 wrote:
<KLIP>

> ja det kan sikkert hentes som MOD til den. Men det ville da ihvertfald være dejligt at kunne .
> Men ved du om den understøtter flere simultane internetforbindelser ?.

Det kan du lave selv vha. routing.

Vær opmærksom på at blot fordi det ikke er i brugerfladen (web), så kan
det jo godt være at den kan "lokkes" til at lave nye kunster

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-01-03 23:36

Thunderbird @ 7100 wrote:
<KLIP>

> Ville en smoothwall (www.smoothwall.org) kunne klare det også ?

Jeg har lige kigget på smoothwalls kernekonfiguration fra sourcekit'et
og det ser ikke ud til at QoS og div. trafikkontrol er aktiveret i den.
Så skal det virke skal der laves en ny kerne.

Det skal bemærkes at jeg ikke bruger Smoothwall.

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 08-01-03 23:43

On Wed, 08 Jan 2003 23:35:55 +0100, "Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote:

> [...]
>Så skal det virke skal der laves en ny kerne.
>
>Det skal bemærkes at jeg ikke bruger Smoothwall.

Så vil jeg da håbe at der kommer en ny udgave der kan klare det, ved du om den kan klare flere
internetforbindelser på samme tid ?.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-01-03 23:57

Thunderbird @ 7100 wrote:
> [...]
<KLIP>

> Så vil jeg da håbe at der kommer en ny udgave der kan klare det, ved du om den kan klare flere

Se mit svar andetsteds i tråden.

Vær ikke så forhippet på om distro X kan dit og dat... lav det selv til
den

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 09-01-03 00:56

On Wed, 08 Jan 2003 23:56:40 +0100, "Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote:

><KLIP>

>Se mit svar andetsteds i tråden.
>
>Vær ikke så forhippet på om distro X kan dit og dat... lav det selv til
>den

Smart nok når at man er en nød til linux

Fra : Martin Damberg

Dato : 08-01-03 08:09

"Martin Brandt" <martin@pizza-mafia.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> findes et "tool" til at reservere linie-kapacitet til bestemte brugere ??

Tror du kan klare det med noget Windows software aller WinGate eller SyGate
(modem/xDSL forbindelse share-programmer)
Den kan vist sætte et limit på en/flere brugere som du opretter

Martin
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke UNI-C

Fra : Jens

Dato : 08-01-03 08:20

> [...]
> findes et "tool" til at reservere linie-kapacitet til bestemte brugere ??

Det kræver en computer til delingen med QOS eller en router/switch med QOS,
det billigste at anskaffe er en udrangreret pc til formålet, men den knurrer
og skal være tændt altid.
Routere og switche med QOS er ikke de billigste man kan få.

Jeg har gjort det med en P200MMX med w2k server på, mem linux har sikkert
noget der kan også.

mvh Jens

Fra : Martin Brandt

Dato : 08-01-03 08:41

Hej Jens!

Tusind tak for svaret, kunne man få en lidt mere detaljeret beskrivelse af
hvad der er du har gjort...

Med Venlig Hilsen

Martin

Fra : Jens

Dato : 08-01-03 09:10

> Hej Jens!
>
> Tusind tak for svaret, kunne man få en lidt mere detaljeret beskrivelse af
> hvad der er du har gjort...

Lagt w2k server på en p 200mmx med 750mb ram.
Et netkort til lan switchen.
Et andet til wan siden
Og så router med den indbyggede router i w2k.
W2k har en særskilt QOS styring hvor hver brugers hastighed og prioritet kan
sættes.
W2k server fylder mellem 1 og 1.5 gb ved fuldt install.

Jeg har den ikke mere da det gamle 2hestes bundkort stod af.
Nu bruger jeg en w2k pro men den kan ikke styres med qos på samme måde(der
er heller ingen programmerbar router i den)

mvh Jens
Ps: brug min mail hvis du vil have en længere redegørelse

Fra : Anders Lund

Dato : 08-01-03 21:53

"Jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> Lagt w2k server på en p 200mmx med 750mb ram.

Nu er en win2k server licens jo ikke lige frem billig, så tror du ikke det
var en bedre ide hvis Martin bruger en linux box, det er altså ikke VILDT
svært.

Til martin> Hvordan har du fået en 2Mbit/s forbindelse fra dk-tv, på deres
webside står der max 1Mbit/s.

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Keld Damsbo

Dato : 08-01-03 22:03

> Til martin> Hvordan har du fået en 2Mbit/s forbindelse fra dk-tv, på deres
> webside står der max 1Mbit/s.

Dansk Kabel TV leverer ikke en 2048/512 linie, så han kan ikke være kunde
der eller også har han en anden hastighed.

Forøvrigt at lægge et kabel ind til sin nabo er en klar overtrædelse af
abonnementsreglerne.

Fra : Kasper Bergh

Dato : 08-01-03 22:21

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> wrote in message
> Dansk Kabel TV leverer ikke en 2048/512 linie, så han kan ikke være kunde
> der eller også har han en anden hastighed.

Fra hans header:

Fra DK-Hostmaster:

Domænenavn: flatrate.dk

Registrant:
Navn:Dansk Kabel TV A/S

Fra RIPE whois:
inetnum: 80.197.128.0 - 80.197.159.255
netname: DK-TV-MODEM
descr: Dansk Kabel TV Kabel Modem

Så han må jo næsten være kunde hos DK-TV?

mvh
/Kasper
Som kun repræsenterer sig selv og ikke TDC Internet

Fra : Keld Damsbo

Dato : 08-01-03 22:41

> Fra hans header:

> Fra DK-Hostmaster:
>
> Domænenavn: flatrate.dk
>
> Registrant:
> Navn:Dansk Kabel TV A/S
>
> Fra RIPE whois:
> inetnum: 80.197.128.0 - 80.197.159.255
> netname: DK-TV-MODEM
> descr: Dansk Kabel TV Kabel Modem
>
> Så han må jo næsten være kunde hos DK-TV?

Er han også

Fra : Martin Brandt

Dato : 09-01-03 19:57

10 point - jeg er kunde, det var mig der skrev 2mbit, hvor der skulle have
stået 1mbit.

Fra : Martin Brandt

Dato : 09-01-03 19:56

Jeg har da betalt for en multi-bruger dims ?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-01-03 20:32

Martin Brandt wrote:

> Jeg har da betalt for en multi-bruger dims ?

Der er forskel på, om multibrugerne er inden for den samme husstand
eller om en af dem er naboen. Tjek dine abonnementsvilkår.

Jeg har tilladt mig at flytte dit svar ned under det, du citerede, så
det bliver mere overskueligt at følge med i debatten. Du kan læse mere
om citatteknik på:

Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Keld Damsbo

Dato : 10-01-03 15:02

> Jeg har da betalt for en multi-bruger dims ?

Det er stadigvæk en klar overtrædelse af abonnementsreglerne da det ikke er
i samme husstand eller rettere juridiske enhed.
Vil det sige at du påtager dig straffen hvis din nabo foretager sig noget
ulovligt på nettet ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-01-03 00:01

"Keld Damsbo" <keld@damsbo.com> skrev i en meddelelse
> Det er stadigvæk en klar overtrædelse af abonnementsreglerne da det
ikke er
> i samme husstand eller rettere juridiske enhed.

Dvs. jeg ikke kan dele med min kæreste (der ikke er samme juridiske
enhed som mig)

> Vil det sige at du påtager dig straffen hvis din nabo foretager sig
noget
> ulovligt på nettet ?

Hvorfor skulle han det? Han har næppe noget ansvar.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin

Dato : 13-01-03 18:10

Med nabo mener jeg min kammerat som er i samme husstand som mig... Kan ikke
se det ulovlige i det ?

Fra : Martin

Dato : 15-01-03 11:43

Keld Damsbo, har du ikke andet at lave end at sidde og videresende hvad jeg
skriver herinde, til Dansk KabelTV ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-01-03 11:47

"Martin" <martin@pizza-mafia.dk> skrev i en meddelelse
> Keld Damsbo, har du ikke andet at lave end at sidde og videresende
hvad jeg
> skriver herinde, til Dansk KabelTV ?

Martin, har du ikke andet at lave end at sidde og skrive indlæg uden at
følge netiketten?
www.makr.dk/?quote

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Keld Damsbo

Dato : 15-01-03 19:57

"Martin" <martin@pizza-mafia.dk> wrote in message
> Keld Damsbo, har du ikke andet at lave end at sidde og videresende hvad
jeg
> skriver herinde, til Dansk KabelTV ?

Jeg arbejder ved Dansk Kabel TV. Men grunden til at jeg ikke svarer på
indlæggene, er at det er imod mine principper at kommentere personlige sager
herinde. Mit formål med at være herinde, er at bidrage til løsningen af
problemer af teknisk karakter for Kabel TV kunder, specielt i denne periode
hvor Dansk Kabel TV lægger nettene om. Problemet som du omtaler, er alene en
sag mellem dig og Dansk Kabel TV, og ikke et anliggende som jeg på nogen
måde vil omtale herinde.

Keld Damsbo som selvfølgelig udtaler sig helt på egne vegne og uden at det
nødvendigvis er Dansk Kabel TV's synspunkter eller holdninger.

Fra : Jens

Dato : 08-01-03 23:20

"Anders Lund" <andersGED@zaim.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> var en bedre ide hvis Martin bruger en linux box, det er altså ikke VILDT

Jo helt klart

mvh Jens

Fra : Martin Brandt

Dato : 09-01-03 19:58

Jeg er gået igang med noget der hedder SmoothWall (www.smoothwall.org), det
skulle vist kunne klare det med at dele linien op...

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 10-01-03 12:51

Martin Brandt wrote:
> Jeg er gået igang med noget der hedder SmoothWall (www.smoothwall.org), det
> skulle vist kunne klare det med at dele linien op...

Det tror jeg ikke. Sidst jeg så på dens kernekonfiguration havde den
ikke de dele, der skal bruges til den slags aktiveret.

<KLIP>

Vil du ikke være venlig at studere lidt citatteknik?
<http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Thunderbird @ 7100

Dato : 10-01-03 14:18

On Fri, 10 Jan 2003 12:50:42 +0100, "Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote:

>Det tror jeg ikke. Sidst jeg så på dens kernekonfiguration havde den
>ikke de dele, der skal bruges til den slags aktiveret.

Møj

Fra : Martin Brandt

Dato : 09-01-03 19:55

Sorry, min fejl, det er en 1mbit vi har... min fejl...

Fra : Martin

Dato : 13-01-03 18:31

Ak ja, det er jo godt nok noget af et overvågningssamfund vi lever I.
DanskKabelTV har været i denne NG og har luret lidt i det jeg har skrevet.

Deres reaktion har været at lukke min linie pga. overtrædelse af reglerne,
begrundelsen har været at jeg har et kabel liggende til min nabo, som i
øvrigt ikke er min nabo men min roommate der bor i samme husstand som mig,
derfor kan jeg ikke se hvor det ulovlige ligger ?? Jeg forsøgte at forklare
den knap så flinke chef hos DanskKabel TV sagen, men forgæves, fik bare
beskeden "Find dig en anden udbyder" - sikke en holdning, det må jeg sige,
troede man var uskyldig til det modsatte var bevist ?!?

Alt i alt synes jeg ikke lige at det er så fedt at få lukket min internet
forbindelse, som jeg bruger "flittigt" i forbindelse med mine studier. Jeg
studerer som selvstuderende og bruger et forum på skolens system... Dette
vitale system kan jeg nu ikke komme ind på, fordi DanskKabelTV indicerer at
jeg har et kabel ind til naboen, hvilket jeg stadigvæk ikke har. Under
førnævnte samtale inviterede jeg DanskKabelTV til at komme og besigtige min
husstand for det kabel jeg har ind til naboen kan jeg da ikke finde - måske
kunne de ??

Lad mig understrege at jeg aldrig har haft besøg af DanskKabelTV på min
bopæl, så hvordan kan de vide at jeg har et kabel (hvilket jeg ikke har)
liggende ind til naboen ? De har bygget deres sag op ud fra oplysninger fra
denne NG, som de angiveligt har misforstået, og ud fra det har de lukket min
linie.

Da jeg i forvejen har haft mange problemer med hastighed, oppetid og flimmer
på fjernsynet ved samtidig brug af internettet, overvejer jeg nu endnu
kraftigere at følge ordene fra Dansk Kabel TV's chef og skifte udbyder,
hvilket jeg ville jeg have det dårligt med, da jeg så selv ville føle det
som om jeg har tilstået overfor dem, og dermed er blevet uskyldigt dømt...

Kære Dansk Kabel TV, jeg ved i er med på en lytter, min invitation om at
besigtige min bopæl og inspicrere for ulovlige kabler står stadigvæk ved
magt, hvis i kan finde kablet går jeg ikke videre med sagen, hvis i ikke
kan, så har i behanldet mig uberettiget - og lukningen af min linie har
været ligeså, og derfor vil sagen gå videre. Hvad siger i ?

Martin Brandt Nielsen
scardk@hotmail.com

Iøvrigt er min linie en 512/256kbps - har jeg fundet ud af... Sorry folks...

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 13-01-03 18:59

On Mon, 13 Jan 2003 18:30:35 +0100, "Martin" <martin@pizza-mafia.dk>
wrote:

>Deres reaktion har været at lukke min linie pga. overtrædelse af reglerne,

Hvilke regler?
Jeg kan ikke finde et forbud mod det på
http://www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=54

Er det andre regler her er tale om?

/Jarlskov

Fra : Martin

Dato : 13-01-03 19:04

Svært at sige hvad det er for nogen regler, måske er det nogen uskrevne
nogen, som de holder internt ??

Ellers er de lige så gode til at opfinde fiktive regler, som de er til at
opfinde fiktive kabler ind til husstanden ved siden af...? Ved ikke hvad jeg
skal tro...

Men uden internet, det står jeg ihvertfald... :-/ Trist!

Martin

Fra : Stefan

Dato : 13-01-03 19:55

> [...]
> opfinde fiktive kabler ind til husstanden ved siden af...? Ved ikke hvad

DanskKabelTV må jo have kunder nok når de kan tillade sig sådan nogle
stunts, nu ved vi i det mindste hvem vi skal holde os fra..

Men bortset fra det, så står der i de fleste abonnements vilkår for private
internet abbonementer, at de ikke må deles med nogen uden for ens eget
metrikel nummer. Hvilket vil sige at det ikke må deles med nogen uden for
ens egen husstand.

Mvh
Stefan

Fra : Martin

Dato : 14-01-03 10:55

For the record, jeg delte min forbindelse med min ven, som bor på værelset
ved siden af mig, men stadigvæk indenfor samme husstand og matrikel nummer.

Har i øvrigt vidregivet sagen til en advokat, som mener at der er gode
chancer for at få DKTV dømt for ulovligt brud på kontrakt.

//Martin (Fra skole, da internettet stadigvæk er lukket derhjemme)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-01-03 20:23

> [...]
> begrundelsen har været at jeg har et kabel liggende til min nabo, som
> øvrigt ikke er min nabo men min roommate der bor i samme husstand som

I news:3e1ed1e9$0$83373$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk siger Keld Damsbo
at man skal være samme juridiske enhed. Du og din roommate er ikke samme
juridiske enhed. Men det virker som en meget striks fortolkning.

> troede man var uskyldig til det modsatte var bevist ?!?

Kun i straffesager.

> De har bygget deres sag op ud fra oplysninger fra
> denne NG, som de angiveligt har misforstået, og ud fra det har de
lukket min
> linie.

Hvis news:3e1ed1e9$0$83373$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk er rigtig er
der ikke nogen misforståelse.

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Martin

Dato : 14-01-03 10:58

Det indlæg du referer til er ikke korrekt...

Ham jeg deler med bor på samme adresse som mig...

se evt. http://www.dk-tv.dk/Default.asp?ID=201

//Martin (Fra skolen i mangel på internetforbindelse hjemme)

Fra : Martin

Dato : 14-01-03 11:22

Mener iøvrigt at DKTV burde konstatere at der faktisk var et kabel ind til
en anden husstand, før de lukker min linie ned... Deres sag bygger jo på
indicier...?

//Martin (Fra skolen - har ingen net-forbindelse hjemme)

Fra : Kasper Bergh

Dato : 14-01-03 14:11

"Martin" <ikke@public.dk> wrote in message
> Mener iøvrigt at DKTV burde konstatere at der faktisk var et kabel ind til
> en anden husstand, før de lukker min linie ned... Deres sag bygger jo på
> indicier...?

Nej den bygger på en ren tilståelse fra din side. Det er simpelt nok for dem
at bekræfte din identitet udfra din IP i dine posts herinde. Du har selv
åbent fortalt om dit aftalebrud (såfremt det altså er et brud på dine
abb.vilkår). At jeg så synes det virker som en meget streng fortolkning og
handling fra deres side er en anden sag, men umiddelbart ser det ud til at
de har retten på deres side.

Fra : Martin

Dato : 15-01-03 11:41

Jeg holder altså på at min roommate og jeg godt må dele forbindelsen, vi bor
jo i samme husstand, bare på 2 forskellige værelser i lejligheden...