ASUS A7N8X Deluxe og raid / Thermaltake Xa~
Fra : Barnabas

Dato : 08-01-03 00:33

Hej alle,

Jeg har netop investeret i ny pc og har i den andledning et par spg. til
mit nye fede bundkort fra asus: A7N8X Deluxe.

1. Raid

Jeg har to ens diske i maskinen, begge WD ATA100. Ingen SATA. Iflg
asus.com kan man sagtens køre HW raid på to/tre alm. parallel IDE diske
eller på to SATA, men fandme om jeg kan få raid controlleren til at se
dem. Den skriver at den ikke kan finde nogen diske på nogen af kanalerne
(a og b). However kan den normale bios sagtens finde diskene som alm
master / slave. Enhederne sidder på samme kanal, er det et problem? (jeg
er scsi nørd og ved intet om RAID på ATA)

Har asus taget munden fuld her, og kaldt software raid for hw raid? Dvs.
at det kun er SATA, der kan køre HW raid, og at man er henvist til alm.
software raid på ATA diske? I så fald skal jeg lige flame maile dem
lidt. Og derefter vente på at nogen laver en SATA Disk til menneskepenge.

2. Temperatur styring og fan control.

Mindre vigtigt lige nu ..

Forrest på mit Xaser II kabinet er der et interface til styring af fan
hastigheder samt en LCD thermostat. Er det meningen at den lille
thermostat skal mosles ind imellem cpu og heatsink? Giver det ikke en
fandens dårlig kontaktflade? Måske er det bare meningen at tape den til
toppen af kabinettet og styre de 5 monterede fans i kabinettet?

(Fodnote: hvem finder på at lave setup hvor man ender med 9 fans i sit
kabinet ! Jeg tror nu at jeg ville have valgt et andet hvis jeg vidste
at alle fan slots var fyldte i det kabinet. Men ok jeg kan da mærke at
luft cirkulationen er væsentligt forbedret i mit kontor...)

Desuden er der to store fede sorte ledningener fra "drevet", den ene er
til audio og USB, og er sat til, den anden ender i en buket af
forskellige ledninger. Hvad fanden er den til ?

Fra : Nikolaj Hansen

Dato : 08-01-03 09:48

Hej,

Jeg er blevet klogere i mellemtiden

Der er kun RAID på SATA, og man kan køre raid på ATA via en SATA til ATA
converter. Efter hvad jeg kan se på div. tests endda med en lille
hastigheds gevinst ift at bruge SATA drev.

Hvis man læser siden her :

http://usa.asus.com/mb/socketa/a7v8x/specification.htm

Står der udtrykkeligt:

RAID (optional)
RAID 0 support by two to three Parallel ATA or Serial ATA connectors.
RAID 1 support by two Parallel or Serial ATA connectors.

Hvilket jeg godt nok synes er en tilnærmelse, da det forudsætter at man
investerer i to converter cards.

Ang. blæserstyring har jeg valgt at bruge den til at styre de indbyggede
blæsere i kabinettet istedet for cpu blæseren, da bundkortet selv kan
tage vare om det.

Fra : Søren Ladegaard

Dato : 11-01-03 17:03

> Der er kun RAID på SATA, og man kan køre raid på ATA via en SATA til ATA
> converter. Efter hvad jeg kan se på div. tests endda med en lille
> hastigheds gevinst ift at bruge SATA drev.

Nogen der ved hvor man kan købe SATA til ATA konvertere ?
Helst i DK.

--
Søren
s.ladegaard@pc.dk