Underligt problem......grafikkort ?, mobo ~
Fra : John H Lund

Dato : 07-01-03 19:47

Hej !
Håber en venlig sjæl kan hjælpe mig med at lokalisere problemet !

Har lige før nytår samlet min nye comp. med følgende specs:

mobo: TYAN Tiger MPX s2466
CPU: 2xAMD MP2000+
Ram: 2 x 512 DaneElec DDR-PC2100
Grafikkort: ATI Radeon 9500 64 MB
HD: Seagate 80 GB 7200rpm
Lydkort: SB Live Digital 5:1
Firewirekort
WIN2K + SP3

Vupti, Samlet...og ahhh....den kørte godt....meeeenn;
Efter 1 uge sker dette så:

Har sat den til at exportere en film i premiere der vil tage ca 3 t,
tjekker maskinen efter en halv time, og opdager at skærmen (texten)
står meget fnidret og maskinen er gået i stå.
Der er kun een måde at stoppe processen: SLUK dyret på powerknappen.

Lader derefter maskinen en times tid inden jeg prøver at starten den igen...
Skærmen tænder ikke !...ingen Beeps, og ellers "normal" aktivitet ved bootseq.

Slukker og tænder et par gange, hvor jeg nogle gange kommer helt ind i WIN,
hvorefter den går kold (skærm slukker ell. grafik bliver til flimmer) efter 2 min.

Prøver forsk. fejlsøgninger, men intet hjælper.
Skifter grafikkortet hos forhandleren...men dette hjælper heller ikke !
Skærmen virker også (testet på anden comp)
RAM'ene er pillet ud og byttet rundt,...hvad man nu ellers gør for
at fejlsøge på systemet.

Er der en der har et bud på hvad der kan frembringe denne fejl ???
.....da jeg er gået kold på flere mulige fejlsøgningsmuligheder.

På forhånd tak !

Hilsen, John
info@eject.dk

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 08-01-03 02:47

John H Lund wrote:

> CPU: 2xAMD MP2000+

Thoroughbred eller Palomino?

> Prøver forsk. fejlsøgninger, men intet hjælper.
> Skifter grafikkortet hos forhandleren...men dette hjælper heller ikke !

Havde du testet det selv først?

> Skærmen virker også (testet på anden comp)
> RAM'ene er pillet ud og byttet rundt,...hvad man nu ellers gør for
> at fejlsøge på systemet.

Har du testet PSU'en?
En dual-konfiguration stiller STORE krav til den..

Fra : John H Lund

Dato : 08-01-03 08:49

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message news:<3E1B8331.3030607@gmx.net>...

> Thoroughbred eller Palomino?

CPUer er Palomino !
CPU + køler er monteret af forhandleren, da jeg ville være "sikker" på
at det blev gjordt rigtigt.
Køler er fra AMD, fra deres "CPUbox" model.

> Havde du testet det selv først?

Jeg har ikke fysisk haft kortet i en anden maskine.
(det er det næste som sker i løbet af iaften)
Men i løbet af min 1. fejlsøgningsproces kom jeg til den konklusion
at det måtte være der fejlen lå....troede jeg
Kortet kører AGP 8x, mens mobo kører AGP 4x
....kunne det ligge der, måske ?
Kortet er blevet byttet med et nyt, tilsvarende.

> Har du testet PSU'en?
> En dual-konfiguration stiller STORE krav til den..

PSU'en er en ANTEC Truepower 430 W (incl. i Kabinet: 1080AMG ved køb)
Har ikke målt på psu'en endnu (det er det næste som sker i løbet af
iaften)
Men har prøvet at byttet rundt og rode med stik for at
tjekke løse forbindelser.

Kan pt tænde comp'en og kommer til login skærmen....kan logge på, og
så hænger den, kommer ikke videre...kan godt komme på maskinen via
netværk
(for at tage backup)
Den går typisk kold (i stå), efter 2-3 min, ved at skærmen langsomt,
med sikkert, begynder at fnidre og ikke opdaterer....det samme sker
hvis jeg
går i bios. Hvis jeg reset'ter kommer skærmen ikke med igen.

Håber du kan bruge disse svar.
Vender tilbage med testresultaterne i løbet af aftenen.

Hilsen, John

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 08-01-03 12:30

John H Lund wrote:

> CPUer er Palomino !
> CPU + køler er monteret af forhandleren, da jeg ville være "sikker" på
> at det blev gjordt rigtigt.

Det er nu ikke nogen garanti for at det er gjort efter alle kunstens
regler, nærmere at du kan brokke dig hvis en eller begge futter af.

> Køler er fra AMD, fra deres "CPUbox" model.

Der findes meget bedre kølere.

> PSU'en er en ANTEC Truepower 430 W (incl. i Kabinet: 1080AMG ved køb)
> Har ikke målt på psu'en endnu (det er det næste som sker i løbet af
> iaften)

Ok, den burde ellers være kvali, men det kan jo ske at der smutter en
enkelt dårlig igennem kontrollen.

> [...]
> hvis jeg
> går i bios. Hvis jeg reset'ter kommer skærmen ikke med igen.

Hmm, det tyder ellers nærmere på varmeproblemer.
Hvor varmt bliver grafikkortet, er der passiv køling på det?
Hvor varm bliver hver cpu?
Er der tilstrækkeligt flow gennem kabinettet?

Fra : John H Lund

Dato : 08-01-03 22:56

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message news:<3E1C0BB7.1080709@gmx.net>...

> Det er nu ikke nogen garanti for at det er gjort efter alle kunstens
> regler, nærmere at du kan brokke dig hvis en eller begge futter af.

> Der findes meget bedre kølere.

Ja, det kan jeg se når jeg læser divs rewievs...så de kunne være en
ting jeg burde skifte.
Som udgangspunkt valgte jeg disse blæsere, da man må formode at
producenten kan
levere et produkt der kan leve op til deres egne krav.

> Ok, den burde ellers være kvali, men det kan jo ske at der smutter en
> enkelt dårlig igennem kontrollen.

Jeg har svært ved at tror at det er der problemet ligger hvis du ser
på nedenstående:
CPU 1 CORE = 1,74 // CPU 2 CORE = 1,74 // SYS. 5v = 4,9 //
SYS. 3,3V = 3,2 //SYS +12V = 12,3 // SYS -12V = 12,3
Tager fra bios hardwaremon ! (opdagede at mit multimeter lå i kbh..øv)

> Hmm, det tyder ellers nærmere på varmeproblemer.
> Hvor varmt bliver grafikkortet, er der passiv køling på det?
> Hvor varm bliver hver cpu?
> Er der tilstrækkeligt flow gennem kabinettet?

Den tanke har også strejfet mig, især kan fejlen er opstået hvor jeg
virkelig har belastet maskinen...og over mange timer
.....meeen, det skal den kunne holde til.
Jeg bør lige for god ordens skyld fortælle at den ikke oc'et af nogen
art.

Jeg har aflæst følgende ved normal tilstand
(comp tændt uden yderligere belastning)
CPU1 + 2 = 41-49 gr (max 57 gr aflæst) ligger i de nabolag.
Grafikkortet ligger i omengen af 44 og opefter (max aflæsning 77 gr)
Der er kun den køling på grafikkortet som er fra start. (blæser)
Men der sidder en fan på siden af kabinettet som blæser direkte ind på
kortet
Der sidder ligeledes 2 fans bagi over CPU'er der trækker luften ud
igen.
Fans'ne er ANTEC 80 mm // 2600 Rpm (sluttet direkte til strøm uden
overvågning)
CPU fans kører på ca 5700 Rpm.

CPU'er og AGP port sidder meget tæt på TYAN bundkort....såhhh

Jeg kan ikke sige hvad temp er endt på da jeg exporterede filmen, da
al anden museaktivitet mens den arbejder er udelukket (i det sekund du
trykker afbryder man exporten)

Jeg har iaften tjekket grafikkortet i anden mask, og fungerede fint.
Testede min comp med et ATI RAGE FURY...og ja samme resultat....såhhhh
Blæsere på CPU'erne ser ud til at sidde stabilt (som de skal)

Hvis vi konkluderer at det er et varmeproblem som har forudsaget
defekt på agp-port (jeg har ikke så meget erfaring med det område, så
correct me.....)
Er jeg så ude i et nyt mobo...eller kan man reppe....eller ? eller ?

Jeg er meget glad for at du afser tid til at hjælpe, tak for det !

Hilsen, John

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 09-01-03 04:57

John H Lund wrote:
> [...]

Hvis de nu var Thoroughbred istedet, så fyrede de lidt mindre varme af.
Men det lader nu ikke til at være dem som er problemet, set ud fra
temperaturerne.
Ved heller ikke om du kan bruge T-Breds i det hele taget.

> [...]
> SYS. 3,3V = 3,2 //SYS +12V = 12,3 // SYS -12V = 12,3
> Tager fra bios hardwaremon ! (opdagede at mit multimeter lå i kbh..øv)

Ja, spændingerne ser fine ud.
Tror heller ikke det er der hunden skubber blomster opad.

> [...]
> kortet
> Der sidder ligeledes 2 fans bagi over CPU'er der trækker luften ud

77 er for meget, efter min mening, og det er faktisk underligt når der
er så god luftcirkulation omkring det.
Måske har køleprofilen på grafikkortet ikke ordentlig kontakt til coren?

> Jeg har iaften tjekket grafikkortet i anden mask, og fungerede fint.

Ja, det vil det jo gøre så længe det ikke er for varmt.

> Testede min comp med et ATI RAGE FURY...og ja samme resultat....såhhhh

Du mener at den også låser med et andet grafikkort?
I så fald kan vi jo praktisk taget udelukke grafikkortet.

> Blæsere på CPU'erne ser ud til at sidde stabilt (som de skal)

Det er kun til at se, hvis man tager kølerne af, så man kan se om der er
tilpas(ikke for meget og ikke for lidt) med kølepasta, og at det dækker
hele coren.
Men det er ikke nødvendigt med de temperaturer du har målt, de er fine.

> Hvis vi konkluderer at det er et varmeproblem som har forudsaget
(forårsaget)
> defekt på agp-port (jeg har ikke så meget erfaring med det område, så
> correct me.....)

En sidste mulighed - er der en blæser på chipset'et? (største chip på
bundkortet)
Hvis den bliver for varm, kan det nemt give det problem du har.
Hvad siger MBM (motherboard monitor) at bundkorttemp er?

http://mbm.livewiredev.com/

Det er forresten ikke sikkert at temperaturproben sidder tæt på
chipset'et, så mål evt. med noget andet.

Fra : John H Lund

Dato : 09-01-03 20:31

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message news:<3E1CF30B.5010004@gmx.net>...

> [...]
> temperaturerne.
> Ved heller ikke om du kan bruge T-Breds i det hele taget.

Der er lavet en T-Breds som MP 2200....den kan køre dual...men T-Breds
XP kan ikke umiddelbart....noget med en unlock der skal laves på den.

> Ja, spændingerne ser fine ud.
> Tror heller ikke det er der hunden skubber blomster opad.

hehe...den har jeg aldrig hørt.

> [...]
>
> Du mener at den også låser med et andet grafikkort?
> I så fald kan vi jo praktisk taget udelukke grafikkortet.

Jeg er efterhånden overbevidst om at hunden ikke ligger ved
grafikkortet.
.....især da den gjorde det samme ved RAGE FURY kortet.....
...trods alt; så eksisterer logikken stadig, så fejlen må ligge et
andet sted.

> [...]
> (forårsaget)
>
> En sidste mulighed - er der en blæser på chipset'et? (største chip på

Fan'en på siden af kabinettet sidder så det blæser hen over grafikkort
og chippen....men der har ikke været direkte gennemtræk over
chippen...så ved intens påvirkning over lang tid vil den uden tvivl
blive meget varm.

> [...]
>
> http://mbm.livewiredev.com/
>
> Det er forresten ikke sikkert at temperaturproben sidder tæt på
> chipset'et, så mål evt. med noget andet.

Jeg har kørt med TYAN system monitor (win app)...men selvfølgelig; Det
er producentens software, så jeg burde nok ikke helt stole på det.
Jeg kan ikke komme ind i Windows, så jeg har ikke mulighed for at
installere nyt software...(men mobo. mon. software'et du henviser til
i linket er helt klart det der bliver installeret jeg jeg er oppe at
køre igen)

Når maskinen er HELT kold kan jeg komme ind ca. 2 min.(incl boot)..ved
genstart begynder problemet, men lagde mærke til at det sker
umiddelbart
efter ramoptællingen (har lavet lang bootproces, så alle ram optælles)

Straks efter optællingen begynder tingene (bogstaver og tal) at se
mærkelige ud, blive skiftet ud med tilfældige tegn...(ikke maskinkode
tegn) men omvendte bogstaver og tal...tilfældigt blandet....og skærmen
slår derefter fra.

Fejlen opstod mens låget var på, men fortsætter når jeg tager det af,
så det er en permanent fejl.

Vi må vel, et eller andet sted, konkludere at det er en mobofejl...så
er det ikke noget med at få det sendt til rep. ?...eller kan det
klares på en lettere måde ?
Vi er ude på et område hvor jeg ikke er stærk i min viden, så min
logik er en stor faktor i spillet.

Jeg har ikke haft mulighed for at måle temp'en direkte på chippen da
jeg ikke
kunne nå at købe et plastisk termometer idag....desværre...first thing
in the morning...vender tilbage når det er klaret.

Håber disse info kan være en hjælp på trods af at der ikke er de store
målinger involveret. Jeg hælder mere og mere til at sende bundkorte
til rep.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 10-01-03 02:36

John H Lund wrote:

> Der er lavet en T-Breds som MP 2200....den kan køre dual...men T-Breds
> XP kan ikke umiddelbart....noget med en unlock der skal laves på den.

Ja, det var selvfølgelig Thoroughbred MP jeg tænkte på.

> [...]
> og chippen....men der har ikke været direkte gennemtræk over
> chippen...så ved intens påvirkning over lang tid vil den uden tvivl

Min næste tanke var at kontrollere, om det bare var en "tør" køleprofil
der var sat på chipset'et, uden kølepasta eller thermal pad.

> [...]
> slår derefter fra.
> Fejlen opstod mens låget var på, men fortsætter når jeg tager det af,

Det lyder som om at chipset-chippen har været så varm, at den er blevet
defekt.
Der foresvæver mig også noget om nogle bundkort med defekte
kondensatorer, men det ville næppe give den fejl du har.

> Vi må vel, et eller andet sted, konkludere at det er en mobofejl...så
> er det ikke noget med at få det sendt til rep. ?

Jo, hvis det går så hurtigt, og problemet er konsistent hver gang, så er
det bedst at sende det til ombytning (tvivler på at de vil prøve at
reparere det).
Når du får et andet tilbage, vil det være en god ide at montere en
chipset-køler.

Fra : John H Lund

Dato : 11-01-03 14:15

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message news:<3E1E2364.7000803@gmx.net>...

> Ja, det var selvfølgelig Thoroughbred MP jeg tænkte på.

> Min næste tanke var at kontrollere, om det bare var en "tør" køleprofil
> der var sat på chipset'et, uden kølepasta eller thermal pad.

Den er vist både tør, og krympet i vask......eller lad mig sige det på
en anden måde; Den er der slet ikke !

> [...]
> reparere det).
> Når du får et andet tilbage, vil det være en god ide at montere en

Jeg sender mobo'et til rep. Mandag, og vil i den forbindelse helt
klart have monteret chipset-køler når det kommer tilbage....og et par
extra fans i chassis'et er vel heller ikke at kimse ad.....
Så nu vil jeg kigge lidt rewievs på kølere og finde frem til et godt
bud.
Påtænker passiv Zalman-køler....men skal lige se nogle tests på den.

1000tak for hjælpen.....det var dejligt at få hjælp til at indkredse
problemet.
Sender lige en melding når det køre igen !

Hilsen, John