Vise x antal ord/tegn
Fra : Michael Tillgaard

Dato : 07-01-03 18:23

Jeg er ved at lave en søgemulighed.

<%=RS("TextOverskrift")%><br>
<%=RS("TextFyld")%><br>

Ovenstående viser en overskrift, en tekst (notat-felt) og et
link.
Hvordan får jeg RS("TextFyld") til kun at vise f.eks 100 tegn af
teksten.

<%
if request.querystring("vis") = "soegeresultat" then
titel = request.form("titel")
if titel = "" then titel = "Du indtastede ikke noget søgeord
her."
beskrivelse = request.form("beskrivelse")
if beskrivelse = "" then beskrivelse = "Du indtastede ikke noget
søgeord her."
url = request.form("beskrivelse")
if url = "" then url = "Du indtastede ikke noget søgeord her."
type0 = request.form("type0")
%>

Med venlig hilsen

Michael Tillgaard

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 07-01-03 19:08

"Michael Tillgaard" <post@multibook.dk> wrote
> Hvordan får jeg RS("TextFyld") til kun at vise f.eks 100 tegn af
> teksten.

Den første metode, som jeg vil anbefale, er at lade databasen gøre arbejdet
i forbindelse med din SQL forespørgsel. De fleste databasesystemer har en
LEFT funktion der fungerer sådan her:

LEFT( <feltnavn>, <antal karakterer> )

F.eks. vil vi fra en tabel med nyheder hente overskriften, datoen og de
første 100 tegn af teksten, det kunne se sådan her ud:

SELECT Overskrift, Dato, LEFT( tekst, 100 ) AS Teaser FROM nyheder

LEFT funktionen kaldes også i nogle databaser for SUBSTRING, hvis du er i
tvivl så kig i dokumentationen til din database.

Den anden metode jeg vil introducere kan ikke anbefales hvis det blot er til
et eksempel som ovenstående, der kan dog være situationer hvor man skal
bruge både hele teksten samt uddraget og her kan denne metode være nyttig.

Istedet for at bruge databasens LEFT funktion bruger vi nu VBScripts LEFT
funktion som fungerer på samme måde. Nedenstående viser hvordan vi kan bruge
funktionen på et resultat hentet fra en database:

<%
'Hent data fra databasen til recordsettet objRS
Dim Teaser
Teaser = LEFT( objRS( "tekst" ), 100 )
%>

Grunden til at jeg anbefalder den første metode er at man her skal
transportere mindre data via databaseforbindelsen og dermed skærer man ned
på belastningen af denne.

--
Jakob Andersen

Fra : Michael Tillgaard

Dato : 08-01-03 16:08

Jakob Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> i forbindelse med din SQL forespørgsel. De fleste databasesystemer har en

Tak for svaret. Den første metode virker bare.

Et lille problem er dog opstået
Hvordan tvinger jeg feltet <%=RS("Teaser")%> (der hentes med LEFT-funktionen)
til at ignorere html-koden der kan være i det kaldte felt i databasen, da
html-koden kan drille noget?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 08-01-03 16:14

"Michael Tillgaard" <post@multibook.dk> wrote
Server.HTMLEncode( "en tekst med <html>" ) sikrer at tingene bliver
præsenteret som de er skrevet ind.

--
Jakob Andersen
in message news:avherp$on1$1@sunsite.dk...