Osteochondrose ?
Fra : Annette

Dato : 07-01-03 16:32

Nogen som har erfaringer Osteochondrose ?

Hunden er en 10 måneder gammel Rottweilerhan og er ramt i begge forben.

Kan en operation nytte noget eller er det spildte kræfter
For ikke at tale om penge --- selvom det er et medlem at familien og vi er
glade
for ham, men hvis det er forvejen er dømt til fiasko senere hen i livet er
det jo nytteløst.

Var ved dyrlægen i dag og fik diagnosen. Vi skal have taget nye billeder
når der er gået 3 måneder, derefter kan vi vudere og om han skal
opereres eller ikke.

Fik at vide at han sikkert aldrig kunne blive brugt som den
brugshund han blev købt til.

Det er var jo ikke lige meningen med en 50 kilo skødehund,
der ikke kan trænes med samt motioneres ordentligt.

Fra : Therese

Dato : 07-01-03 17:22

Det er godt nok synd for både hunden og jer

Af ren nysgerrighed og ikke_for_at_starte_en diskussion :) :
Har hunden stamtavle og er registreret i en kennelklub?

Mange hilsner
Therese
www.elverdalen.dk

Fra : Søren Houlberg

Dato : 07-01-03 18:09

Hej!

Er osteochondrose ikke bare en afart af vokseværk? Det syntes jeg da altid
at have hørt det er - og i så tilfælge går det jo (som regel) over igen.

Ihvertfald er vokseværk jo en pæn måde at sige knoglemarvsbetændelse på - og
hvis det var diagnosen fra min dyrlæge (altså betændelsen) så tror jeg da
også jeg ville male fanden på væggen )tro at jeg skulle aflive hunden) før
jeg blev forklaret at det ikke er så farligt endda.

Men fortæl lige (på dansk) hvad det lige er det er.

Hilsen

Mette Sofie

Fra : Pia J

Dato : 07-01-03 18:16

"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> wrote in message
> Hej!
>
> Er osteochondrose ikke bare en afart af vokseværk? Det syntes jeg da altid
> at have hørt det er - og i så tilfælge går det jo (som regel) over igen.

Det kommer af vokseværk, men det har noget med brusken i leddene at gøre som
bliver blød og slides meget nemt. Dette kan give gigt og mus i knæene fx.

:Pia

Fra : Annette

Dato : 07-01-03 18:19

Ja - hunden har stamtavle og er registreret i Dansk Kennelklub..

Fra : Stine Frandsen

Dato : 07-01-03 17:50

Hej.
Om det kan betale sig, kommer vist an på om ejeren er indstillet på arbejdet
efter operationen

En af mine hvalpe fik konstateret Osteochondritis Disecans i en alder af ca.
9 mdr. Han blev opereret og derefter lå det største arbejde, med at holde
hunden i ro. Ingen spring, ingen trapper osv. i min. 4 uger. Men det hjalp.
Hunden er i dag snart 4 år gammel og har ingen mén. De har også trænet
agility med ham uden problemer og han har 00 på albuerne. Det var et kæmpe
arbejde for familien, men det nyttede. Dyrlægeregningen var de så heldige
med at de fik dækket af hundens sygeforsikring.
Og hvad den specifikke forskel er på Osteochondrose og Osteochondritis
Disecans er, ved jeg ikke lige. Men spørg evt. din dyrlæge.
Stine

Fra : Toft Stryhn

Dato : 07-01-03 18:34

Hej Annette.
Når du skriver ramt i begge forben er det så han skuldre eller albuerne som
er ramt?
neden stående er sakset fra netdyrdoktoren.dk der er mere hvis det har
interesse.

Hvad er osteochondrose hos hunde?

Osteochondrose er en vækstforstyrrelse, der kan opstå under den del af
unghundens knogledannelse, som kaldes forbeningsprocessen. Hvis sygdommen
ikke bliver opdaget og forebygget i tide, kan den udvikle sig til slidgigt
og medføre invaliditet. Sygdommen rammer især mellemstore og store racer og
ses hyppigst i skulder-, albue-, knæ- og haseled, men kan forekomme overalt
i kroppens knogler.

Osteochondrose er desuden forstadiet til sygdommen osteochondritis dissicans
(OCD), hvor ledbrusken bliver ødelagt, og der evt. dannes ledmus.

Hvad er symptomerne på osteochondrose?

Symptomerne på osteochondrose viser sig som regel meget tidligt i hundens
udvikling, dvs. allerede i 4 - 5 måneders alderen. Hundens bevægelser bliver
stive med korte skridt, især efter hvile eller kraftig motion. Du kan
opleve, at den kun modvilligt vil udføre kommandoer som at rejse eller lægge
sig, eller at den nødigt vil springe ind i en bil. Det kan være svært at se,
at hunden er halt, fordi haltheden ofte er dobbeltsidig og f.eks. sidder i
begge albueled. Den kommer da først rigtig til syne, når der er slidgigt i
leddene.

Hvordan kan din dyrlæge stille diagnosen osteochondrose?

Dyrlægen vil undersøge leddene på hunden ved at bøje, strække og vride dem
på bestemte måder. Dine oplysninger om, hvornår og hvordan symptomerne er
opstået, og hvor længe de har stået på, er vigtige for dyrlægen. Oplysninger
om fodring og motion er også betydningsfulde.

For at stille den endelige diagnose bliver din hund røntgenfotograferet
under narkose. Røntgenbilledet gør det også nemmere for dyrlægen at vurdere,
om hunden skal behandles medicinsk, eller om den skal opereres.

Hvordan behandles osteochondrose?

Behandlingen afhænger af, hvilket resultat dyrlægen kommer frem til i sin
undersøgelse af hunden. Hvis der ikke er så store skader, så ledbrusken er
ødelagt, vil en smertestillende behandling blive sat i gang. Samtidig skal
hunden have ro i en længere periode og kun luftes kort tid i snor. Der skal
ske en ændring af fodringen, så hundens vækst foregår mere langsomt,
samtidig med at foderet stadig indeholder de nødvendige vitaminer og
mineraler.

Hvis der er sket skader på ledbrusken, er det ofte nødvendigt med operation.
Det kan være nødvendigt også at operere på det modsatte ben, fordi lidelsen
tit er dobbeltsidig.

Hvorfor får hunde osteochondrose?

Der er forskellige opfattelser af, hvad der udløser sygdommen, men det er
sikkert, at foder med højt energi-, protein-, og calciumindhold giver
forstyrrelser i knogledannelsen. Fodring og dårlige motionsvaner har stor
indflydelse på, om sygdommen kommer til udbrud. Hanhunden, der generelt
vokser hurtigere end tæven, bliver angrebet dobbelt så hyppigt, og
overfodring, der fremmer væksten, er en vigtig brik i spillet.

Hvilke racer er særligt udsatte for at få osteochondrose?

Der er en høj grad af arvelighed hos hurtigvoksende racer som f. eks. grand
danois, berner sennen, new foundlænder, sankt bernhard, labrador og golden
retriever.

Hanhunde har en øget risiko for at udvikle sygdommen.

Anden viden om osteochondrose:

Når du køber en hvalp, er det en god idé at gå til dyrlægen for at få råd og
vejledning om, hvordan hunden kommer godt igennem den vigtige periode, som
dens opvækst er. Dyrlægen kan bl.a. fortælle dig, hvordan du fodrer og
motionerer hunden rigtigt. Motion er godt til udvikling af stærke led og
knogler hos unghunden, men den skal ikke overdrives, og den skal helst ske
på hundens præmisser. Ellers opstår der let belastningsskader på ledbrusken,
som kan starte osteochondrosen.

For at forbedre avlsmaterialet har Dansk Kennelklub indført en obligatorisk
røntgenundersøgelse af de mest udsatte racer for at undersøge, om hunden har
albuedysplasi (albuen ud af led). Baggrunden er, at albuedysplasi, der er en
af osteochodrose-formerne, har en meget høj grad af arvelighed.

Husk lige inden du lader 3 mdr. gå at til den tid kan leddet være skadet for
altid.

Venlig hilsen Anette og bordeauxerne.

Annette <tul@jyde.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:EqCS9.27104$Hl6.3120130@news010.worldonline.dk...

Fra : Yvette@oncable.dk

Dato : 07-01-03 22:49

"Annette" <tul@jyde.dk> wrote in message news:<EqCS9.27104$Hl6.3120130@news010.worldonline.dk>...

Min forrige schaferhund blev som 1½ årige opereret for denne sygdom,og
kunne efter 1 måneds ro fungere fuldstændig normalt. Vi kunne både
lave almindelig lydighed og agility.
MEN den første dyrlæge sagde rent ud at han aldrig ville blive
smertefri, men vi søgte en anden dyrlæges mening, og havde vores hund
i 3 år mere.

Hilsen
Yvette

Fra : Annette

Dato : 07-01-03 23:45

Jeg har læst de forskellige beskrivelser om sygdommen..

Det sidder i albueerne.

Grunden til at jeg spørger herinde er for at høre om andres erfaringer
Selvfølgelig skal han opereres, hvis det kan give ham et godt liv bagefter.

Som der blev spurgt om der blev spurgt om i et tidligere indlæg
om stamtavle, kan man gøre økonomisk krav gældende over
for opdrætteren, da han jo ikke kan bruges til evt. avl senere hen.

Jeg kan også forstå at i følge beskrivelser, på div. sider om
sygdommen, samt albueledsdysplasi at det er en udbredt lidelse
hos større racer, hvorfor vælger man ikke at fotografere
albuerne og ikke kun hofterne hos disponerede racer,
før de kan godkendes til avlsbrug.

Det kunne spare en masse dyr/mennesker for dette kedelige
fænomen.

Fra : Stine Frandsen

Dato : 08-01-03 01:16

Hej.
Her vil jeg så lige tilføje at det ikke er ensbetydende med at hunden
har/får AA. Det er IKKE det samme. "Min" hvalp har 0 på begge albuer, testet
ca. 1 år efter operation.
I følge den forsker jeg talte med på landbohøjskolen ( for at finde ud af om
det var arveligt m.m.) fik jeg følgende at vide : O.D. kommer af en
sammenblanding af for hurtig vækst, evt. sammen med overvægt og "kraftig"
motion, herunder også motion af at "tumle" voldsomt med andre hunde. Det
er kun arveligt i form af, at væksthastigheden hos hvalpen har en vis
arvelighed. Dette kan styres via foderet. OG igen ifølge forskeren, er
hvalpefoder godt - måske for godt. Så har man en hvalp af større racer
(hurtigvoksende) ville han anbefale at skifte til voksenfoder allerede fra 6
mdr.s alderen- ( selvfølgelig med ½hvalp/½voksen de første par mdr.) og
samtidig kun fodre med det der er specielt lavet til store Hurtigvoksende
racer.
Stine

Fra : Pia J

Dato : 08-01-03 07:52

> [...]
> mdr.s alderen- ( selvfølgelig med ½hvalp/½voksen de første par mdr.) og
> samtidig kun fodre med det der er specielt lavet til store Hurtigvoksende

Det hjalp i hvert fald på vores halve rottweiler, som haltede meget slemt en
periode. Mindre protein var dommen og vupti, blev han hurtigt bedre. Samt 0
leg/løb osv. - meget frustrerende når man er 5 mdr!

Desuden kan jeg anbefale artroflex, som er med til at styrke og gendanne
brusk og ledvæske.

:Pia

Fra : Therese

Dato : 08-01-03 10:31

"Stine Frandsen" <xsantippe@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mdr.s alderen- ( selvfølgelig med ½hvalp/½voksen de første par mdr.) og
> samtidig kun fodre med det der er specielt lavet til store Hurtigvoksende

Jeg vil mene det burde være nok at fodre med et dyrt/højkvalitet hvalpefoder
specielt til gigant-racer, da der er en form for væksthæmmer i dette
produkt. Vi har i hvert fald fået at vide, at vi skal fodre vores berner i
de første 10 mdr med hvalpefoderet, hvorefter vi skal fodre med junior til
han er 2 år. Først derefter må vi jf dyrlægen fodre med voksenfoder. Det
fodermærke vi startede med skulle han have haft til han blev 12 mdr,
hvorefter han måtte komme på voksenfoder.
Under alle omstændigheder er det nok noget, man skal snakke med sin dyrlæge
om i den pågældende situation. Problemet med det er bare, at de har
økonomisk interesse i at sælge deres eget foder.

Mange hilsner
Therese
www.elverdalen.dk

Fra : Annette

Dato : 08-01-03 11:39

Man kunne også have den mistanke, at de vil operere for egen vindings skyld
og ikke for hundens trivsel fremover....

Fra : Stine Frandsen

Dato : 08-01-03 13:28

Netop derfor jeg vælger at lytte til hvad forskeren sagde til mig Han
har ingen personlig vinding ud af hans udtalelser.
Stine