256MB ram tælles som 128MB
Fra : Cubus

Dato : 08-03-01 14:57

I min computer sidder et DFI P5BV3. motherboard.
I manualen står 8MB til 384MB.
Der er tre 168 DIMM sokler.

Jeg har nu købt en 256MB ram blok, men der tælles kun op til 128MB.
Kan det tænkes at der max kan være 128MB i hver sokkel og den derfor ikke
kan tælle mere op eller har jeg mon fået en forkert ramblok?

--
Cubus

Fra : Thumb

Dato : 08-03-01 16:08

On Thu, 8 Mar 2001 14:57:27 +0100, "Cubus" <cubus@sol.dk> wrote:

> [...]
>Kan det tænkes at der max kan være 128MB i hver sokkel og den derfor ikke
>kan tælle mere op eller har jeg mon fået en forkert ramblok?

Hvis det er MCT ram, så har jeg været ude for det samme. Det blev
sendt retur.

mvh

John

Fra : Butch

Dato : 08-03-01 16:12

> Jeg har nu købt en 256MB ram blok, men der tælles kun op til 128MB.
> Kan det tænkes at der max kan være 128MB i hver sokkel og den derfor ikke
> kan tælle mere op eller har jeg mon fået en forkert ramblok?

Ja det kan meget vel tænkes at der kun kan side 128mb i hver sokkel. Prøv at
kikke på producentens hp for en nærmere forklaring. Måske kan det løses med
en bios opgradering.
Hilsen
Butch

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-03-01 16:20

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det tænkes at der max kan være 128MB i hver sokkel og den derfor ikke
> kan tælle mere op eller har jeg mon fået en forkert ramblok?

http://www.hardwarezone.com/reviews/mb/dfip5bv3/dfip5bv3.html

Jf. den side understøtter boarded kun "8/16/32/64/128 MB DIMM Module"

--
Mvh. Søren C. Fischer

http://lmarr.dyndns.dk

Fra : michael

Dato : 08-03-01 18:15

Du skulle vel ikke have købe 256MB RAM ORIGINAL fra B.J.Trading???
Så har du samme problem som mig - og som 3 andre brugere iøvrigt.

Min blok kunne ikke forsås at mit KV7 asus motherboard (9 mdr. gammelt)
Desuden heller ikke af både en nyerer siemens og compaq computer

Så retur med det!

Her er hvordan jeg greb min forspørgelse an:

Klistert ind fra en forrig besked:
--------
Jeg havde 128MB SDRAM Apacer 168Pins PC133 på et K/V motherboard
Jeg monterede ekstra 256 MB SDRAM Original 168Pins PC133 leverert fra jer i
lørdags

Men computeren (både bios og windows 2000pro) ser kun at der er kommet 128MB
ekstra.
Jeg har tjekket beskrivelserne i mit motherboad - alt skulle være opfyldt.
- Den skulle kune tage op til 3 X 512MB ram
- Det må gerne være dobeltsiddet (det er begge moduler)
- Det skal være (unbuffered og 3.3v)
- BIOS bør stå i (by SPD)

BIOS har jeg opdateret til seneste version (1007).
Desuden har jeg forsøgt at flytte rundt på ram-klodserne i de forskellige
DIMM.
Men intet hjælper.
Heller ikke når jeg kun har den nye 256MB blok i DIMM1 - stadig kun 128MB.
Når jeg har begge klodser i kan BIOS se SDRAM i både DIMM1 og DIMM2.
Men den tæller altså kun 256MB hvor der burde være 384MB

Jeg har også tjekket at der står det rigtige på ram-blokken og
kassen/regningen internetfirmaet har sendt mig!

Jeg har desuden være et meget forsigt med at monterer dem.
altid rørt ved radioator og kabinet inde jeg satte rammene i.
Så jeg kan ikke have jeg har brændt halvdelen af rammene af i modulet.
------------
Jeg fik ganske godt respons her fra gruppen.
Og også nogle mails direkte til min adresse
--------------
Den samme besked har jeg haft sendt til B.J.Trading,
Der kan jeg få pengene tilbage eller få lov at købe andre ram.
Det er "selvfølgelig" uden mine portoudgifter dækket og til en merpris, hvis
jeg vil have nogle andre.
..
Jeg har stærk mistanke om at de pågældende RAM er enten fejlmærket eller af
meget lav kvalitet.
Den mistanke er der andre end mig der har!

Hvilket gør at jeg synes at deres kundeservice er kritisabel.
Om den også er lovstidig ved jeg ikke - men jeg ved hvor jeg IKKE handler
næste gang.
Det er jo ikke kun princippet med pengene - det er også al den tid man
kommer til at bruge på en så inferiør ting som at opgradere RAM!

Lad mig høre hvad du finder af
- altså i tilfælde af at du også har haft "fornøjelsen" af at handle med
B.J.Trading

/Michael

Fra : Cubus

Dato : 08-03-01 18:49

"michael" <michael_qvist@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du skulle vel ikke have købe 256MB RAM ORIGINAL fra B.J.Trading???

Nej, jeg har købt dem hos Datatel i Valby. Jeg tror forklaringen på mit
problem er, som en henviste til, at motherboardet kun forstår moduler på op
til 128 MB.

Men samtidig er jeg overbevist om, at det er samme type ram som du har købt,
for nu da jeg nærlæser den trykte prisliste jeg tog med fra forretningen
står der udtrykkeligt:

"passer ikke til nyere asus og intel chipset board".

Det var meget ringe, at jeg ikke fik den oplysning da jeg fik dem langet
over disken, og da de skal bruges i en fremtidig nybygget computer må det
også blive en bytter.

--
Cubus

Fra : michael

Dato : 08-03-01 20:00

> Nej, jeg har købt dem hos Datatel i Valby. Jeg tror forklaringen på mit
> problem er, som en henviste til, at motherboardet kun forstår moduler på
op
> til 128 MB.
klip - Yes det tror jeg også - ved nærlæsning

> [...]
> står der udtrykkeligt:
>
> "passer ikke til nyere asus og intel chipset board".
Klip - den info har jeg så aldrig fået

> Det var meget ringe, at jeg ikke fik den oplysning da jeg fik dem langet
> over disken
Klip - helt enig
/Michael