Linux Server anbefaling
Fra : TH

Dato : 07-01-03 16:22

Hej,

Jeg vil købe en server og sætte Suse 8.0 op på den.
Den skal fungere som filserver og have backup.

Klienterne er 2xWindows98 men jeg tipper ikke dette er et problem vel?

Nå, nu til spørgsmålet. Det skal være en billig server, men alligevel ok.
Jeg har fået at vide at følgende hardware er OK til en Suse8.0
(Leverandøren), men ville gerne have et ok eller not-ok fra jer herinde. Jeg
har udset mig følgende:

Advanced ATA Server, Pentium III 1.13 GHz
Chieftec Dragon Workstation m/ låge, sort
Supermicro P3TDDE, Pro266T, Dual S370 , RAID, lan
Intel Pentium III 1.13 GHz, 512 KB, 133 MHz
Kingston PC133, 256 MB SDRAM
ST Lab TNT2 M64, 32 MB, AGP
Western Digital Caviar, 80 GB, 7200 rpm, 8 MB
Lite-On 52x CD-ROM, ATA/33
Lite-On sort front til CD-ROM drev
1.44 MB floppydrev, sort
Standard Cooler, 80x80x25, 25 dBA
230V Netkabel med edb-stik
Sony DDS-3, 12-24 GB, intern
Adaptec SCSI Card 19160, Bulk
SCSI fladkabel LVD 4+1stik, m/ terminator, 1,25m

Jeg ønsker at kunne installere Suse8.0 let. Det jeg er bekymret for er om
Suse8.0 vil finde og installere Backupdrevet+SCSI controlleren uden
problemer?

Hvad siger I? Serveren er vel ikke overkill eller hvad...Der skal jo kun
kobles 2 klienter op til den.
Bør jeg nøjes med mindre? Evt bruge en helt anden præ-konfigureret
distribution???

mvh
TH

---

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-01-03 16:49

TH <th@cogito.dk> wrote in message
> Hej,
>
> Jeg vil købe en server og sætte Suse 8.0 op på den.
> Den skal fungere som filserver og have backup.

Check eventuelt om Suse ikke har en side med testet hardware.

> Klienterne er 2xWindows98 men jeg tipper ikke dette er et problem vel?

Nope- jeg bruger selv Windows 98 imod min Mandrake uden problemer.

> [...]
> Sony DDS-3, 12-24 GB, intern
> Adaptec SCSI Card 19160, Bulk
> SCSI fladkabel LVD 4+1stik, m/ terminator, 1,25m

Jeg mener din maskine vel er noget af det mindste du kan købe fra ny i dag.
SCSI er måske lidt overkill (af hensyn til prisen, men den kender jeg ikke).
Jeg har selv startet på en 133 MHz Pentium med 24 MB RAM, og den kunne
levere ca. 1,5-2 MB/s. Så fik jeg et hurtigere bundkort (brugt 400 MHz
K6-2), og nu levere systemet 7-8 MB/s. Afhængig af dit behov, om det er lidt
for sjov eller i professionel sammenhæng og selvfølgelig din tegnebog, kan
meget mindre gøre det. Hvad skal du f.eks. med 256 MB RAM i en filserver til
2 klienter. Som harddisk har jeg selv haft meget glæde af Seagate og Maxtor
som begge lave lydløse harddiske (det er der sikkert andre som også gør).
Disse diske levere 50-60 MB/s og siger ikke en lyd. Prisen er 1300 kr for
120 GB.

> Jeg ønsker at kunne installere Suse8.0 let. Det jeg er bekymret for er om
> Suse8.0 vil finde og installere Backupdrevet+SCSI controlleren uden
> problemer?

Hvordan vil du lave backup ? Som spejling eller hva ?

> Hvad siger I? Serveren er vel ikke overkill eller hvad...Der skal jo kun
> kobles 2 klienter op til den.
> Bør jeg nøjes med mindre? Evt bruge en helt anden præ-konfigureret
> distribution???

Distributionen Suse kan til dit formål vel være lige så god som en hver
anden. Du skal have samba op at køre, og den er uafhængig af distributionen.
Men hvorfor ikke også bruge serveren som mailserver, så mail gemmes på
serveren og ikke på klienterne. Hvad med printere - skal de ikke tilsluttes
til serveren ? Hvormange klienter har du om to-tre år ?

Prøv at fortæl lidt mere hvis du vil have bedre råd.

--
Jørn

http://www.dblue.dk - Home of the Gnu.

Fra : TH

Dato : 07-01-03 20:02

Davs,

"Jørn Hundebøll" <news1@dblue.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener din maskine vel er noget af det mindste du kan købe fra ny i
dag.
> SCSI er måske lidt overkill (af hensyn til prisen, men den kender jeg
ikke).

Sony backuppen _er_ scsi.

> Hvordan vil du lave backup ? Som spejling eller hva ?

Med Sony DAT stationen?

> [...]
tilsluttes
> til serveren ? Hvormange klienter har du om to-tre år ?

2 klienter. 2 og kun 2. Altid 2 :)

> Prøv at fortæl lidt mere hvis du vil have bedre råd.

Der er ikke så meget mere at fortælle :)

/TH

---

Fra : Steffen Fog Sørensen

Dato : 07-01-03 19:28

"TH" <th@cogito.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Sony DDS-3, 12-24 GB, intern
> Adaptec SCSI Card 19160, Bulk
> SCSI fladkabel LVD 4+1stik, m/ terminator, 1,25m

Du kan sagtens nøjes med mindre hardware!!
2oo Mhz. og 64 Mb RAM kan sagtens gøre det, med mindre du har behov for
Gb-net...

Se andre tråde om emnet...

Kig evt. på www.e-smith.org
Den er meget nem at installere og få til at spille sammen med
Windows-maskiner.
Den kan sågar være PDC om du vil det!

/ Steffen

Fra : Søren PA

Dato : 07-01-03 20:18

> [...]
> kobles 2 klienter op til den.
> Bør jeg nøjes med mindre? Evt bruge en helt anden præ-konfigureret

Harj TH
Jeg har kørt Suse 8.0 på en 400 mhz med 128 mbram ( ingen grafik ). Jeg har
ikke brugt den som fileserver, men næsten alt andet. http ftp ssh snmp
mrtg....... o.s.v.
Det har kørt uden problemer ! ..

MVH sørenpa

Fra : Claus Christensen

Dato : 07-01-03 23:51

TH wrote:

> Hvad siger I? Serveren er vel ikke overkill eller hvad...Der skal jo kun
> kobles 2 klienter op til den.

Jo, det er overkill.
Min PII 233Mhz, 128Mb RAM kører http, smtp, imap, dhcp, ldap, samba mm
Der er aldrig load på den. Der servicere 2 klienter og hoster 3 domæner
med begrænset trafik.
Insistere du på overkill, så se på:
http://www.euro.dell.com/countries/dk/dan/bsd/products/model_pedsc_pedge_1400sc.htm

> Bør jeg nøjes med mindre? Evt bruge en helt anden præ-konfigureret
> distribution???

Bruger selv Redhat, men overvejer at skifte til Debian.
Gider man ikke lege med Linux, ser http://www.e-smith.org/ godt ud - har
ikke prøvet den

Mvh Claus