Hvad skal vi vælge?
Fra : Ukendt

Dato : 07-01-03 15:31

Hej.

Jeg søger et godt råd omkring at købe en kat fra et internat. Jeg har i
forvejen 9 katte hovedsageligt fordelt på persere og maine coon. De to racer
er meget tolerante, og jeg har ingen problemer med at de strides. Det er en
harmonisk flok.
Internatet, som jeg er i kontakt med, har pt. ingen killinger, men en masse
katte på 5-6 mdr, som er neutraliserede.
Jeg havde egentligt tænkt mig en killling, da den nok nemmest ville falde
ind i min flok.....ja jeg ved det ikke, fordi jeg har ingen erfaring med at
introducere en lidt større kat for min forsamling. Sidder der nogen med
sådan en erfaring må de gerne høste ud af guldkornene

Jens

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 08-01-03 20:15

Hej Jens!

Jeg arbejder på Kattens værn i Aalborg (er lige startet), og der er der har
de ikke de store problemer med at introduksere nye katte i "flokken" (self.
er der enkelte individer der bare ikke kan med andre katte).
Det er muligt at det er fordi de alle er neutraliserede og derfor ikke er så
territoriale, hvilket jeg jo ikke ved om dine er.

Mvh. Mette

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-03 23:42

Hej Mette og Dorthe

Tak for guldkornene
Dorthe....jeg er da ked af at læse, at du skal af med Fie. Det er en svær
situation, som jeg faktisk selv har stået i for et par år tilbage. Heldigvis
fandt jeg et sødt par, som ville købe min kat. *Min kat* er rigtigt
blomstret op der, og ejerne er meget søde til at sende billeder og breve om
hvordan det går. Sådanne hilsner er uvurderlige, og de letter smerten over
tabet.
Jeg tror, at jeg har bestemt mig for en neutraliseret ungkat - han. En blid
og stille en af slagsen, som forhåbentlig vil falde ind blandt mine
neutraliserede katte. Nu vil jeg ringe til internatet og snakke det igennem
med dem, så vi kan finde frem til den rigtige kat for mig.

Venligst

Jens

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 09-01-03 00:28

Hej Jens!
En ung hankat vil sikkert være vild med at komme ind i sådan en flok! Jeg glædes
dagligt over at se hvordan mine tumler, leger, og putter sig sammen. Held og
lykke med projektet, du lader os vel vide hvordan det går?

Ja, det er trist at skulle af med Fie, og jeg ville da helst beholde hende, da
hun er min lille yngling. Jeg kiggede i sin tid ind på et internat, på jagt
efter en tortie-pige. De havde ingen, på nær det her lille skravl der sad til
aflivning. Jeg bad så mindeligt om at måtte tage hende med hjem, og fik til
sidst 14 dages prøvetid. Efter halvanden uge begyndte hun at komme frem fra
under sengen, og efter to lå hun og sov sammen med vores anden kat.*smil* Set i
bakspejlet kan man jo ærge sig over at man tog de to nye madammer ind
efterfølgende, selv om vi selvfølgelig også holder meget af dem.

Synes bare vi har prøvet så meget nu, og intet hjælper. Lige nu har hun ikke
noget godt liv, og det kan man jo ikke være bekendt, vel? Håber det lykkedes os
at finde et rolig hjem til hende, hvor hun ikke konstant skal være på vagt.

Hilsen Dorthe

Jens Nielsen skriver:

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-01-03 20:40

Jens Nielsen skriver:

> [...]
> introducere en lidt større kat for min forsamling. Sidder der nogen med
> sådan en erfaring må de gerne høste ud af guldkornene

Vores katteflok er ligeledes på 9 katte lige nu, 8 af vores egne og en enkelt i
pension. Jeg skal da gerne fortælle lidt om hvordan introduktionerne er foregået
her. Nye killinger har aldrig været et problem. De gamle katte synes måske de er
lidt irriterende, men efter kort tid falder tingene til ro, og der er ikke flere
problemer. En ny hankat lader heller ikke til at sætte sindene i kog, hvis bare
den er rolig og lidt tilbageholdende i starten. En dominerende, fremfusende
hankat bliver hurtigt sat på plads af de ældste hunkatte. Introduktion af voksne
hunkatte har dog voldt os en smule problemer. Vi fik på et tidspunkt 2 nye
hunkatte der kendte hinanden godt i forvejen. Vores gamle hunkat syntes det var
en umådelig dårlig ide, og der er aldrig blevet fred imellem dem. Den gamle kat
er Lille-Fie der er nævn under tråden "Hjertsuk", hun er simpelthen blevet
skubbet langsomt ud af fællesskabet af de to hystader.

Introduktionen af lille Ada på 3 mdr. gik gnidningsløst, og det samme var sjovt
nok tilfældet med den fertile Sidse på 5 år, vi fik for et par måneder siden.
Hun er super-cool og lader sig ikke ryste eller provokere, og derfor tror jeg
simpelthen de andre hunner har opgivet at mobbe hende.

Så mit råd ville nok være at få en ung kat, men ikke nødvendigvis en killing,
samt at vælge en hankat, da de lader til at være mere afslappede, og skabe
mindre splid i den eksisterende gruppe.

Held og lykke
Dorthe

Fra : Søren Houlberg

Dato : 08-01-03 21:32

> samt at vælge en hankat, da de lader til at være mere afslappede, og skabe
> mindre splid i den eksisterende gruppe.

- Det er vel ligesom med kvinder - vi er heller ikke så gode i flok....

Hilsen

Mette Sofie