dværg gurami
Fra : Karin

Dato : 07-01-03 14:54

Hej alle

Jeg håber på lidt hjælp - da min ny indkøbte dværg gurami han
fuldstændig har mistet sin flotte blå farve. Han er nærmest blevet
gul/hvid undtaget på finnerne - de er stadig blå.
Det skal lige siges at jeg aldig før har haft akvarium. Akvariet kørte
i en uge uden fisk. (med varme, pumpe, grus, plantere osv).Så købte vi
2 dværg guramier
(1 han og 1 hun) 4 guppier og 10 små stimefisk. Alle andre end gurami
hannen
trives i bedste velgående. Vi har kun haft dem i ca. 2 uger.
Det er ikke små hvide pletter men nærmest som om har har mistet
farvepigmenet.
Han spiser kun meget lidt (bl.a. hvis man sammenligner ham med hunnen.
Der er ca. 24-25 gr. varme i akvariet.
Han svømmer heller ikke så meget rundt som hunnen.

Håber på lidt hjælp

mvh Karin

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 07-01-03 20:32

Tror bare du skal være lidt tålmodig. Kan også være at hun er hård ved ham.
Har du iagtaget om hun er efter ham?

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Karin

Dato : 08-01-03 07:52

Hej Thomas

Jeg har prøvet at studere dem lidt og jeg synes ikke at hun jager ham
speciel.
De svømmer da lidt rundt om hinanden en gang imellem men jeg tror ikke
at der er noget ondt i det. Men jeg er der jo ikke hele tiden - så
måske ..
Han spiste lidt her til morgen - så måske har du ret i - at jeg bare
skal have lidt tålmodighed. Vi skiftede 1/3 af vandet igår. Så nu vil
jeg se tiden lidt an. Han ser hellere ikke syg ud bortset fra farven.

mvh Karin

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 08-01-03 11:57

1/3 ? Hvor stor er akvariet? Man burde kun skifte 1/3 hvis der er sygdom i
akvariet, skal emulere regntid eller hvis man har problemer med for høje
temperature.

Det lyder ikke umiddelbart som dit akvarier er ret stor, så det ville være
meget bedre med 1/5 og så igen 1/5 2 dage senere. Huska t bruge kold vand
fra hanen, og ikke lunkent eller varmt.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber