Tomt Database felt i tal format
Fra : Brian Gregersen

Dato : 07-01-03 00:37

Jeg er ved at lave en kalender som opdateres via en formular.
Sprog asp og database = access 2002.
Her har jeg brug for at et par af felterne skal kunne være tomme.

Når formularen er udfyldt og der trykkes på send åbnes en ny side
som kontrollere felterne bl.a. ved at sætte felter som er tomme
til Null: det gøres for tekst feltet Location på denne måde:

If (request("Location") = "") Then
   RSEVENTS("Location") = Null
Else
   RSEVENTS("Location") = request("Location")
End If

Jeg har et enkelt tal felt ”Date_year_fod” i min database som
også er valgfrit skal altså kunne stå tomt
Her har jeg så skrevet

If (request("Date_year_fod") = "") Then
   RSEVENTS("Date_year_fod") = Null
Else
   RSEVENTS("Date_year_fod") = request("Date_year_fod")
End If

Men herved vises kontrol siden ikke

Undlader jeg if sætningerne med Date_year_fod så kommer der til
at stå 0 Date_year_fod feltet og det må der ikke.

Kan et tal felt ikke være Null.

Håber der er en som kan hjælpe.
Hilsen
Brian Gregersen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Brian Gregersen

Dato : 07-01-03 16:14

> Undlader jeg if sætningerne med Date_year_fod så kommer der til
> at stå 0 Date_year_fod feltet og det må der ikke.

Undskyld dette var en begynder fejl når man laver tal felter
indsættes 0 automatisk

> If (request("Date_year_fod") = "") Then
>    RSEVENTS("Date_year_fod") = Null
> Else
>    RSEVENTS("Date_year_fod") = request("Date_year_fod")
> End If

Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor man ikke kan skrive ovenstående.

Jeg har læst en fin artikel om Null
http://www.sqlmag.com/Articles/Index.cfm?ArticleID=6116

og ifg den kan et tal felt godt være null. Jeg må nu indrømme jeg
ikke helt er med på funktione i mit låne script.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-01-03 22:34

Brian Gregersen skrev:

> Undskyld dette var en begynder fejl når man laver tal felter
> indsættes 0 automatisk

Det er egentlig en ret underlig indstilling. Ved alle andre
felttyper skal man så vidt jeg ved selv definere en standardværdi -
og jeg kan ikke se nogen grund til at 0 skulle være automatisk
standard for et ikke-obligatorisk felt.

> Jeg forstår dog stadig ikke hvorfor man ikke kan skrive
> ovenstående.

Det lyder også mærkeligt. Du har vel ikke markeret feltet som
obligatorisk? Men hvis det drejer sig om indsættelse af data kan du
bare lade være med at sætte en værdi, så kommer null-værdien af sig
selv (når du har fjernet standardværdi=0).

Der kan udmærket være null-værdier i en talfelt i Access (som du
sikkert har opdaget).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Brian Gregersen

Dato : 08-01-03 10:49

Hej Jens

> [...]
> bare lade være med at sætte en værdi, så kommer null-værdien af sig
> selv (når du har fjernet standardværdi=0).

Standardværdien 0 er fjernet. Tal Feltet er ikke obligatorisk.
Eneste forskel jeg kan se på mine Tal og Tekst felter er at
sidstnævnte har en egenskab som hedder TilladNulllængde og har står
Ja.
Denne mulighed er der ikke i Tal felter.

Jeg vil lige kort forklare opsætning af min formular.
add.asp her indtastes data
add2.asp her findes IF... Then...= Null sætningen må ikke forefindes
for Tal feltet "Date_year_fod"
edit.asp her kan jeg redigere data
edit2.asp her findes IF... Then...= Null her kan man godt bruge

If (request("Date_year_fod") = "") Then
RSEVENTS("Date_year_fod") = Null

Nå men jeg lærer det nok hen ad vejen, det er i hvert faldt herligt
med dette forum så man kan få lidt hjælp når ' " og meget mere
driller.
Bedste hilsner
Brian

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-01-03 13:46

Brian Gregersen skrev:

> Eneste forskel jeg kan se på mine Tal og Tekst felter er at
> sidstnævnte har en egenskab som hedder TilladNulllængde

Hvis du kigger efter vil du opdage at den hedder TilladNullængde -
det manglende "l" gør en stor forskel. På dansk er det let af
forveksle "nul" (tallet 0) og "null" (~ "ingen værdi defineret").
Hvis man ved hvad egenskaberne hedder på engelsk - AllowZeroLength
er det TilladNullængde er oversat fra - bliver det lettere at
skelne.

> og har står Ja.
> Denne mulighed er der ikke i Tal felter.

Det er fordi et tal ikke har nogen længde i modsætning til en
tekststreng. Egenskaben TilladNullængde afgør om et tekstfelt kan
indeholde værdien "" - altså en tom streng. Egenskaben Obligatorisk
afgør, uanset felttypen, om et felt kan indeholde Nulværdier. De to
egenskaber er uafhængige.
--
Jens Gyldenkærne Clausen