Update ESCD failed Asus p2b
Fra : Martin S.

Dato : 07-01-03 00:12

Hej, jeg har (eller rettere min bedre halvdel har) en pc hvor der sidder et
Asus P2B bundkort i.. kører med en Celeron 525... og et skodlydkort...
Problemet er sådan set at når den booter - så er den lang tid om det - altså
inden den begynder at indlæse styresystem. Den kommer med følgende
fejlmelding:
Error - can´t update ESCD (Extended System Configuration Data ? )
Så går der ca. 30 sek. og så kører den videre.

Jeg har prøvet at flashe bios, men det får jeg ikke lov til. Hvad kan jeg
gøre for at rette denne fejlmelding..

Og det er ikke virus - tror jeg nok :D

Martin

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 07-01-03 06:09

Martin S. wrote:
> [...]
> fejlmelding:
> Error - can´t update ESCD (Extended System Configuration Data ? )

Det kunne være et "fladt" batteri, eller en defekt CMOS.
Har det batteri nogensinde været skiftet?

> Så går der ca. 30 sek. og så kører den videre.

Har du prøvet at clocke den normalt, det er jo en 466@525 ..
Ikke at det er nogen voldsom overclockning, men grænsen for den core går
omkring 500-600, alt efter hvor god den enkelte cpu er.

> Jeg har prøvet at flashe bios, men det får jeg ikke lov til.

Det er heller ikke nogen god ide at flashe den hvis batteriet er ved at
være "fladt".
(jeg skriver "fladt" fordi batteriet fysisk set er _fladt_, det er jo en
knapcelle på str. med to 50-ører ovenpå hinanden)
Hvilken fejl får du og præcist hvordan gør du?

Fra : Martin S.

Dato : 07-01-03 19:13

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> skrev i en meddelelse

> Det kunne være et "fladt" batteri, eller en defekt CMOS.
> Har det batteri nogensinde været skiftet?

Defekt CMOS tænkte jeg på... MEn det flade batteri, vil jeg da prøve at
udskifte.

> Har du prøvet at clocke den normalt, det er jo en 466@525 ..
> Ikke at det er nogen voldsom overclockning, men grænsen for den core går
> omkring 500-600, alt efter hvor god den enkelte cpu er.

Jeg har haft den cpu i længere tid kørende hurtigere, og 525 har den kørt
det seneste år, bare på et andet p2b-mobo

> [...]
> knapcelle på str. med to 50-ører ovenpå hinanden)
> Hvilken fejl får du og præcist hvordan gør du?

Lang tid siden jeg flashede sidst, men prøver nu med det flade batteri..
Udskifte det til et andet fladt batteri :D

Takker for hjælpen
Martin

Fra : o&u

Dato : 07-01-03 07:29

On Tue, 7 Jan 2003 00:12:19 +0100, "Martin S."
<real_warhawk@[removedette]hotmail.com> wrote:

> [...]
>Så går der ca. 30 sek. og så kører den videre.
>
>Jeg har prøvet at flashe bios, men det får jeg ikke lov til. Hvad kan jeg

Som der siges, skift batteri.
Dernæst ville jeg bare gå ind i bios og gemme med F10.

Prøv evt. med en anden strømforsyning.

Opdatere bios er vanskeligt fordi, der er næsten 10 forskellige
versioner af P2B, og det _skal_ være den rigtige bios til versionen.

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/Slot_I/INTEL_Chipset/i440BX/

ftp://ftp.asuscom.de/pub/ASUSCOM/BIOS/BIOS_FLASH_UTILS/

læs på bundkortet, hvad det er for eet. Det står imellem pci slots.

Det er ellers et ret spændende bundkort at opgradere til 1 GHz +

http://n.ethz.ch/student/sroland/p2b_procupgrade_faq.html

Lydkort kan man da få i fantastisk kvalitet til under 100 kr.
http://www.demoshop.dk/page19.htm
søg på 4xsound
hent driver på
http://www.leadtek.com.tw/www/Web_Leadtek/drive02.asp?pronameid=63

mvh

John

Fra : testpersonen

Dato : 07-01-03 18:29

"Martin S." <real_warhawk@[removedette]hotmail.com> wrote in message
> Error - can´t update ESCD (Extended System Configuration Data ? )
> Så går der ca. 30 sek. og så kører den videre.

Det lyder meget som et flat batteri som en anden siger.. har set det før på
en maskine med flad batteri..

> Jeg har prøvet at flashe bios, men det får jeg ikke lov til. Hvad kan jeg
> gøre for at rette denne fejlmelding..

Og det fordi du skal flytte en jumper for at gøre det... den sider omkring
agp og pci portene mod bagenden så hit jeg vister :)

Testpersonen

Fra : Martin S.

Dato : 07-01-03 19:10

"testpersonen" <testpersonen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Martin S." <real_warhawk@[removedette]hotmail.com> wrote in message
>
> Det lyder meget som et flat batteri som en anden siger.. har set det før

> en maskine med flad batteri..

Ja det må jeg så tage til efterretning...

> Og det fordi du skal flytte en jumper for at gøre det... den sider omkring
> agp og pci portene mod bagenden så hit jeg vister :)

Den ER disabled.

Takker... prøver det med det "flade batteri"

Fra : Morten L.

Dato : 08-01-03 16:57

Du kan fra BIOS nulstille "Extended CMOS data" - det plejer at hjælpe..
Havde selv et lignede problem på en P2B-DS'er
(der sker ikke noget ved at nulstille - den sletter ikke noget af det, du
selv har indtastet i BIOS)

/Morten

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-01-03 19:07

Morten L. wrote:
> [...]
> Du kan fra BIOS nulstille "Extended CMOS data" - det plejer at
> hjælpe.. Havde selv et lignede problem på en P2B-DS'er

Den option har mit Asus P2B ikke - hvad hedder menu-punktet, og er du
sikker på at det gælder P2B (uden øvrige endelser) ???

Btw, er du ikke rar at svare under det tidligere indlæg, og klippe det
fra som du ikke kommenterer ? Læs evt. mere her:

Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk
Anonyme usenet brugere opfattes useriøst, indtil det modsatte er bevist

Fra : Martin S.

Dato : 09-01-03 10:21

"Søren C. Fischer" <soren@fischer-streton.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Den option har mit Asus P2B ikke - hvad hedder menu-punktet, og er du
> sikker på at det gælder P2B (uden øvrige endelser) ???

Jeg kan nu heller ikke finde "Extended Cmos Data", men jeg har prøvet at
nulstille til defaults osv.
Asus P2B rev. 1.1
Jeg må prøve batteriet...
Martin