Surecom EP-325 kondensator ?
Fra : Erik Ohrt

Dato : 06-01-03 22:30

Hejsa !

Mit Surecom EP-325 (Realtek 8029AS) netkort fejler.
"Onboard diagnostics" fortæller, at der er masser af "cable connections" fejl.

Der sidder ÉN brun kondensator på netkortets print (tæt ved BNC stikket).
Denne kondensator er flækket, og jeg vil prøve at udskifte den.

Er der nogen, der kender værdien af denne kondensator ?

Den har påskriften 1KV FE (eller AE), men ingen FARAD angivelse.

mvh
Erik Ohrt

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 06-01-03 23:14

Erik Ohrt wrote:

> [...]
> Denne kondensator er flækket, og jeg vil prøve at udskifte den.
>
> Den har påskriften 1KV FE (eller AE), men ingen FARAD angivelse.

Det er ikke kun en kondensator, det er et Spark Gap, og den skal have
den "revne" på midten.
Den afleder høje spændinger, lader dem slå en gnist istedet for at skade
resten af elektronikken på kortet.
Den er kun forbundet til BNC-stikket, men det er måske også det du bruger?
I så fald er der dårlig terminering eller defekt kabel.

Fra : Erik Ohrt

Dato : 08-01-03 16:32

Hej, Jens !

Tak for svaret !
Nu du siger det, så sér revnen i kondensatoren lige lovlig "planlagt" ud.

Nå, men som du gættede, så vil jeg bruge kortet til at BNC, altså thinwire
ethernet.
Egentlig kunne jeg blot købe et nyt kort, men kombinationen PCI-bus/BNC-stik
er tilsyneladende sjælden.

mvh
Erik