Hillerød
Fra : K. Thomsen

Dato : 06-01-03 21:21

Hvad er den historiske betydning af bynavnet Hillerød. Det forekommer mig at
skulle betyde noget i retning af slagmark, men jeg kan ikke umiddelbart
finde det nogen steder.

----

Venlig hilsen
Knud

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-01-03 21:30

"K. Thomsen" wrote:

> Hvad er den historiske betydning af bynavnet Hillerød. Det forekommer mig at
> skulle betyde noget i retning af slagmark, men jeg kan ikke umiddelbart
> finde det nogen steder.

Den oprindelige betydning er ukendt, men Hille- er nok et forvansket mands navn
-rød er en (enlig?) rydning inde i skoven.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 06-01-03 21:38

"K. Thomsen" <knud@SLETthomsen.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er den historiske betydning af bynavnet Hillerød. Det forekommer mig
at
> skulle betyde noget i retning af slagmark, men jeg kan ikke umiddelbart
> finde det nogen steder.

Hej

Alle de byer, der ender på rød, har noget med ordet "rydning" at gøre.
Navnet skulle betyde "Det sted som Hiller (eller lign.navn) rød (har
ryddet).
Jeg er opvokset i Hillerød, men ellers kan du jo også spørge på
dk.videnskab.historie.genealogi eller
dk.videnskab.historie.lokalhistorie.
Der er folk på disse nyhedsgrupper, som er eksperter subjekt.

VH Birgitte

Fra : Johansen

Dato : 06-01-03 23:39

> Navnet skulle betyde "Det sted som Hiller (eller lign.navn) rød (har
> ryddet).

"Hille-" skulle if. min ordbog komme af Hilda- som er en genitivform af
mandsnavnet Hildi(r).

/Johansen

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 07-01-03 10:07

historie strækker sig tilbage til 11-1200-tallet, hvor en stormand
påbegyndte byggeri på en for­modentlig naturlig holm i søen. Gården omtaltes
første gang i 1275 under navnet Hilderuthsholm, senere Hillerøds­holm.
Allerede dengang eksisterede der en landsby ved søen, Hilderuth (Hildes
rydning), senere Hillerød.

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
sidst opdateret 13. dec. 2002

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-03 10:36

"Tom Stryhn Sr."
> [...]
> første gang i 1275 under navnet Hilderuthsholm, senere Hillerøds­holm.
> Allerede dengang eksisterede der en landsby ved søen, Hilderuth (Hildes

Kan man lave nogenlunde samme konklusion fra Allerød og Birkerød? Vi har
nemlig ofte talt om betydningen af alle de 'rød'er i Nordsjælland.

Carina

Fra : David T. Metz

Dato : 07-01-03 11:24

"Carina" <carwina (a) hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kan man lave nogenlunde samme konklusion fra Allerød og Birkerød? Vi har
> nemlig ofte talt om betydningen af alle de 'rød'er i Nordsjælland.

Birkerød, ja, men ikke Allerød. - det er en ny konstruktion og ikke et
bynavn (men et navn på en station og en kommune).

Historien siger at "i gamle dage" tog folk fejl af stationerne Lillerød og
Hillerød, når konduktøren råbte: "Næste station H/Lillerød!" Derfor fandt
man på at ændre Lillerød til Allerød.

David

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-03 11:37

"David T. Metz":

> [...]
> Hillerød, når konduktøren råbte: "Næste station H/Lillerød!" Derfor fandt

Aha, det var godt at få det opklaret. Så er vi fri for at undre os, når vi
en gang imellem tager s-toget til Hillerød.

Carina

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-01-03 11:47

David T. Metz skrev:

> Allerød. - det er en ny konstruktion

Såh? Fra hvornår da?

TT

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-01-03 12:25

Thomas Thorsen wrote:
> Såh? Fra hvornår da?

David har ret angående *stationsnavnet*. Lillerød blev ændret
til Allerød i 1952 af de grunde han nævner.

Men (der er altid et men) navnet Allerød er iflg. SDE fra 1260.
Alryth, af /al/ 'elletræ' og /rød/ 'rydning' efter en gård af
samme navn i Blovstrød Sogn. [...]
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-01-03 15:10

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev Tue, 7 Jan 2003
12:25:17 +0100

>Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere

Ja, og husk så også at:
Noas ark blev bygget af amatører, Titanic blev bygget af eksperter.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-01-03 12:31

David T. Metz skrev:

> Allerød. - det er en ny konstruktion

Lad mig uddybe min "protest". En ny konstruktion er Allerød ikke. Navnet
kendes fra 1260 ("Alryth").

> og ikke et bynavn (men et navn på en station og en kommune).

Og tidligere var det gårdnavn og sønavn, i det mindste. Jeg ved ikke om
der tidligere har været en landsby "Allerød".

> Historien siger at "i gamle dage" tog folk fejl af stationerne
> Lillerød og Hillerød, når konduktøren råbte: "Næste station
> H/Lillerød!" Derfor fandt man på at ændre Lillerød til Allerød.

Historien om forvekslingsfaren er korrekt, men Allerød er ikke et
fantasinavn opfundet dengang - det var vist i 50'erne. Det "nye" er at
ændringen af stationsnavnet - og navngivningen af den senere dannede
Allerød Kommune - har medvirket til at Allerød ofte bruges om byen
Lillerød (og de med Lillerød sammenvoksede bebyggelser).

TT

Fra : Børge Askholm

Dato : 07-01-03 16:17

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message
> [...]

Var der ikke engang et sted på de kanter der blev kaldt/hed "Luserød" og som
fik et andet og mindre belastende navn?

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-01-03 17:00

Børge Askholm skrev:

> Var der ikke engang et sted på de kanter der blev kaldt/hed "Luserød"
> og som fik et andet og mindre belastende navn?

> Vindskibelig hvislen

Jo. Høvelte hed før Ludserød eller Luserød.

TT

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 07-01-03 17:24

Vedr. navnet Høvelte:
Forekommer 1346 som Høholt, hvor forleddet tolkes som høj og efterleddet
holt betyder lille skov.
Navnet kan så tolkes som "Den lille skov med højene

Vedr. navnet Ludserød: Forled refererer sikkert til mandsnavnet Lucius og
efterleddet til rydning.

D.v.s. Lucius' rydning.

Tom Stryhn
stryhn@email.dk

Fra : Peter Weis

Dato : 07-01-03 20:46

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasthorsen.dk> wrote in message

> Jo. Høvelte hed før Ludserød eller Luserød.

Det skrev P. Sørensen-Fugholm jo så gribende om.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-03 23:13

Peter Weis skrev:

>Det skrev P. Sørensen-Fugholm jo så gribende om.

Det var da *Usse*rød hvor der ikke længere sidder nogen jomfru.

--
Bertel

Fra : Peter Weis

Dato : 08-01-03 21:29

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> Det var da *Usse*rød hvor der ikke længere sidder nogen jomfru.
>
> --
> Bertel

Samlede Digte, side 54:

Hør, hvad er det med dig, oh Luserød?
Hvad er den af - mit Øje harm'ligt flammer!!
Oh, maa da ej min Kind vel blusse rød
ved det at du nu for dit Navn dig skammer!?!*)

Du lille By, hvor at min Viv blev fød
og gik i Skole - alt for lidt, desværre -
allene Navnet giver Stemmen Glød
og får de inre Strenge til og dirre

+ 5 strofer mere

*) Hr. Forliggeren ved nok, at nogle udforstående Mensker i Luserød
har faaen Lov til og kalde Byen Høvelte. Mod den Slaks
Prioritetsløshed maa der efter min Formening prostitueres. Jeg haaber
derfor, at Forliggeren vil trøkke ovenstaaende Dikt, som ikke
tidligere har været trygt.

---

Digtet om Usserød kender jeg ikke, men jeg faldt over et som vel bør
have din interesse:

*Horsens - min Ungdoms grønne By*
Hvert Aar ved Juletider bli'r jeg fuld,
det skammer jeg mig ikke for og sige,
af Rørthed i mit Bryst og Mellemguld
ved Tanken paa mit Barn- og Ungdomsrige.
Det første lagde ej i Horsens, nej,
i Bloustrød jeg jo tværsimod opfødtes,
og dog alligeveller paa min Vej
jeg med Kolturens Pust fra Horsens møtes.

+ 5 strofer

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 07-01-03 20:45

> [...]
> Allerød Kommune - har medvirket til at Allerød ofte bruges om byen
> Lillerød (og de med Lillerød sammenvoksede bebyggelser).

Jeg kan ikke på stående fod huske hvornår stationen blev omdøbt, men
jeg mener det var senere. I hvert fald kan jeg huske at rutekortene i
S-togene viste Lillerød i min spejdertid i starten af 70-erne. Dette
var i øvrigt meget senere end de råbende togkonduktører
Kommunenavnet Allerød blev introduceret ved kommunesammenlægningen.
Der var kraftig konkurrence mellem Blovstrød og Lillerød om af blive
den "kommune-bærende" by, og det resulterede bl.a. i en eksplosiv
udbygning af parcelhuskvartererne. Kompromisset blev at kalde kommunen
Allerød, vist nok fordi telefoncentralen allerede hed Allerød på grund
af sin placering nær Allerødgård og Ny Allerødgård som Ligger mellem
Lillerød og Bovstrød.

mvh
Peter

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-01-03 21:37

Som jeg skrev i d.v.h.lokalhistorie, kl. 1225:
Stationsnavnet Lillerød blev ændret til Allerød i 1952.

Ludserød, kendt i 1682 som seks gårde, blev til Høvelte i 1922.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Sebastjan in Malta

Dato : 09-01-03 13:10

"Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote in message news:<avfbcj$fof$3@sunsite.dk>...
> [...]
> Allerød, vist nok fordi telefoncentralen allerede hed Allerød på grund
> af sin placering nær Allerødgård og Ny Allerødgård som Ligger mellem

Når telefoncentralen (langt tidligere end jernbanestationen) fik
navnet Allerød og ikke Lillerød, var det for at undgå fejlhøring af
Lillerød/Hillerød og deraf følgende utålelige tilstande for abonnenter
som havde samme nummer som en travl forretningstelefon på den anden af
de to centraler.

Et sådant problem fandtes ved de to centralnavne Sorø og Solrød. KTAS
anbefalede derfor udtalen Sold-rød.

Sebastjan

Fra : David T. Metz

Dato : 07-01-03 22:03

Thomas Thorsen skriblede:

> [...]
>
> Og tidligere var det gårdnavn og sønavn, i det mindste. Jeg ved ikke
> om der tidligere har været en landsby "Allerød".

Der kan man bare se. Til mit eget forsvar vil jeg anføre at forklaringen er
meget udbredt i "byen", som jeg selv har boet i i en årrække.

David

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-01-03 22:35

David T. Metz skrev:

> Der kan man bare se. Til mit eget forsvar vil jeg anføre at
forklaringen
> er meget udbredt i "byen", som jeg selv har boet i i en årrække.

Men det er jo meget forståeligt at der blandt folk i Lillerød er delte
meninger om at byen ofte kaldes Allerød. Allerød er jo et navn der
stammer fra Blovstrød Sogn og som efterhånden er ved at "udkonkurrere"
hovedbyens oprindelige navn. Nu er byen ganske vist vokset ind i den
gamle Blovstrød Kommune, men Lillerød er trods alt stadig hovedbyen. Det
ville svare lidt til at København skulle kaldes Frederiksberg.

TT

Fra : David T. Metz

Dato : 07-01-03 23:31

Thomas Thorsen skriblede:

> [...]
> gamle Blovstrød Kommune, men Lillerød er trods alt stadig hovedbyen.
> Det ville svare lidt til at København skulle kaldes Frederiksberg.

Det ville skam også være slemt - det ville udhule snob-effekten for os
frederiksbergensere (der bor jeg nemlig nu). Men ja, jeg boede skam i
Lillerød dengang, men efterhånden refereres der altid til byen som Allerød
(i hvert fald blandt de af mine venner der stadig har familie der).

David

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 10-01-03 17:40

On Tue, 7 Jan 2003 11:23:58 +0100,
David T. Metz <dtm.ioa@cbs.dk> wrote:

> Historien siger at "i gamle dage" tog folk fejl af stationerne Lillerød og
> Hillerød, når konduktøren råbte: "Næste station H/Lillerød!" Derfor fandt
> man på at ændre Lillerød til Allerød.

Navnet Lillebitterød skulle vist have været foreslået i den sammenhæng.

--
En særdeles kedelig .signature

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 06-01-03 22:21

På denne link side 8

http://www.fa.dk/tekmil/miljo/Foldere/Frederiksborg_slotssoe.pdf

findes lidt om Hilderuth ( Hildes rydning ) senere Hillerød

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk