Alternativer til SolidWorks.
Fra : Erik Hansen

Dato : 06-01-03 19:31

Hejsa.

I mit firma har vi tænkt os at anskaffe et 3D tegne program, da vi
efterhånden har en del produkter hvor der skal forfindes en arbejds
tegning, samt et "exploded view" i 3D til kunden. Begge tegninger skal
være streg tegninger.

Vi bruger idag Corel Draw, men det er jo ikke lige frem et program der
er beregnet til det. Hver produkt har ind til flere tegninger, og det
er et heste arbejde, når en komponent til flere produkter bliver
ændret, man skal rette i en masse tegninger.

Vi har haft en tekniske tegner i firmaet et stykke tid (er desværre
blevet langtids syg), som foreslog at vi skulle få fat i et rigtigt 3D
CAD program.

Vi har bl.a. har en til at demostrere SolidWorks, og jeg er også
overbevist om at sådan et program vilkeligt er smart. Både arbejds
tegning og "exploded view" i samme dokument/tegning.

Der er bare en ting ved SolidWorks og det er prisen. Vi har fået en
pris på ca. 80.000.- incl. 1 basis kursus, og det syntes min chef er
mange penge bare for et program til en bruger.

Derfor søger jeg efter andre programmer som vi kan bruge.? Jeg har
hørt om AutoCAD, men det er vist i samme pris klasse, så et program
der skulle være billigere end SolidWorks vil være perfekt, men
narturligvis bedre end Corel Draw.

En industridesigner vi benytter i firmaet har foerslået 3DRhino, men
jeg mener ikke dette program kan bruges til at lave sådanne tegninger.

--
....::Hilsen Erik

Fra : Peter A. Jensen

Dato : 06-01-03 21:52

Selvfølgelig er der alternativer til solidworks. På 3D CAD markedet er
konkurencen temmelig god.
De nærmeste er nok Inventor og SolidEdge.:
http://www.autodesk.com/inventor/ http://www.solidedge.com

Istedet for at kalde dine data for Dokumenter/Tegninger så kald dem for
Modeller.!!!

Prisen på 80.000 Kr ville ikke afskrække mig, Men undersøg markedet
ordentligt og find ud af hvad dit behov er.

Kig på http://www.tenlinks.com/CAD/products/free/index.htm hvis det skal
være rigtig billigt, jeg kan anbefale PTC's pro/DESKTOP men der er jo nok en
bag tanke bag den pris.

Mvh Peter A. Jensen

Fra : Leo Jensen

Dato : 07-01-03 19:27

Hej

"Erik Hansen" <volapyk_fjern_dette_00@mail.dk> skrev i en meddelelse blandt
andet

> Der er bare en ting ved SolidWorks og det er prisen. Vi har fået en
> pris på ca. 80.000.- incl. 1 basis kursus, og det syntes min chef er
> mange penge bare for et program til en bruger.

Umiddelbart er det enten en pris med rigtig mange add-on programmer eller
også er det inkl PC og måske skærm/printer, som I jo skal bruge under alle
omstændigheder. Jeg mener at en SolidWorks-licens uden noget ekstra koster
45-50000kr. Kurset kan det nok ikke betale sig at springe over hvis jeres
timeløn er bare nogenlunde...
Priserne på programmerne er 'tilfældigvis' temmelig ens. Forskellen ligger
efter min vurdering hovedsagelig på prisen på opdateringsaftaler og support
samt kvaliteten af den support man kan få.

MVH Leo

Fra : Erik Hansen

Dato : 07-01-03 21:12

On Tue, 7 Jan 2003 19:27:03 +0100, "Leo Jensen"
<maigaard-jensen.slet@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>efter min vurdering hovedsagelig på prisen på opdateringsaftaler og support
>samt kvaliteten af den support man kan få.

Jeg er blevet kontaktet af en SolidWorks forhendler og blevet gjort
opmærksom på at prisen på de 80.000.- ikke passer. Som du selv nævner
så er prisen ned på de 45- 50.000.-

--
....::Hilsen Erik

Fra : Svend Brandt Jensen

Dato : 07-01-03 22:01

Hej NG.

Jeg har i et par år brugt bCAD, som er udviklet af russerne, men solgt til
edb-folk efter murens fald.

Det er billigt, hurtigt og på mange måder meget lig de mere kendte som Acad
og SolidWorks.

Tjek www.propro.ru for data.

Mail evt. direkte til mig for yderligere tekniske spørgsmål.

mvh

Svend

Fra : Mogens Kilde

Dato : 07-01-03 23:29

Glem heller ikke at se på PTC's Pro/Desktop express - det er faktisk gratis

Se på www.ptc.com
og www.prodesktop.net

mvh
Mogens Kilde