DOS-ram
Fra : Lothario

Dato : 08-03-01 12:34

Er det muligt at opgradere sin DOS-ram fra 640kb til mere? Eller er man
nødt til at have en emulator eller noget, der kan få dos-spil til at
bruge ens normale ram-lager?

Moe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 08-03-01 12:43

Lothario skrev...

>Er det muligt at opgradere sin DOS-ram fra 640kb til mere?

Nej. Der findes forskellige utils der kan trylle lidt, således at der
bliver mere ledig DOS RAM.

>Eller er man
>nødt til at have en emulator eller noget, der kan få dos-spil til at
>bruge ens normale ram-lager?

Jeps. Vi er nu derude hvor tingene bliver VIRKELIG langhårede. Benytter
du MS-DOS 6.2 så fulgte der et ganske fornuftigt program med der kunne
automatisere processen en hel del. Husker ikke hvad det hedder.

--
kent
www.oldhoj.dk

Fra : SA

Dato : 08-03-01 13:01

Jeg har før i tiden arbejdet en del med dette. Du skal lede efter
programmerne 386max eller qemm386. Dette er programmer, der kan hente mere
ram frem, dog på bekostning af andre ting.
Derfor, det kommer helt an på, hvorfor du skal have mere ram. I øvrigt
kan/skal/må disse programmer IKKE benyttes under Windows!
Hvilket DOS programmer/spil snakker vi om?

I øvrigt hed det medfølgende program til DOS 6.2 - memmaker.

SA

Fra : Butch

Dato : 08-03-01 16:16

> I øvrigt hed det medfølgende program til DOS 6.2 - memmaker.
Eller hvis man var rigtig hardcore kunne man købe QEMM. Jeg mener det
kostede míg 500.- kr engang i starten af 90'erne.
Prøv at søge efter QEMM på en abandonware side. Hvis du stadig køre win 3.11
eller ren dos er det virkelig et fedt program.
Hilsen
Butch

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 08-03-01 12:54

Hej Moe

"Lothario" <iamnot@hippie.dk> skrev i en meddelelse news:3AA76E0B.64262FDE@hippie.dk...
> Er det muligt at opgradere sin DOS-ram fra 640kb til mere? Eller er man
> nødt til at have en emulator eller noget, der kan få dos-spil til at
> bruge ens normale ram-lager?

Hvis du kører Win9x kan optimere i Config.sys og Autoexec.bat til max ledig RAM,
men forvent ikke at du får meget mere end 610-630MB fri RAM.
DOS spil der understøtter Extended RAM og Expanded RAM kan dog få glæde af
at man loader drivere til disse (Himem.sys, Emm386.exe) og enabler dem (specielt EMM).

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.: