/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Optimal Harddisk/CD-brænderkonfiguration
Fra : Jens S


Dato : 06-01-03 17:40

Hej


Jeg har lige investeret i et Asus P4PE bundkort og kunne godt tænke mig at
vide hvordan jeg sætter mine 2 IBM-diske og min Plextor-brænder på
IDE-kanalerne for at opnå bedst mulig ydelse. Styresystemet ligge på HD 1 og
programmerne ligger på HD 1 også. Jeg bruger først og fremmest computeren
til musikproduktion og lægger alle audiofiler på HD 2, så det er essentielt
at der er fuldt hul igennem til HD 2, da det er her at flaskehalsen opstår i
musikproduktion.

Lige nu har jeg sat systemet op således:
HD 1 : Master på IDE 1
Brænder : Slave på IDE 1
HD 2 : Master på IDE 2

En dag skulle jeg kopiere en 1,3 GB fil fra en partition til en anden på HD
2 og det tog alt alt for lang tid (flere minutter). Jeg har også lagt mærke
til at der er en del alerts i EventView'eren ( "The device,
\Device\Harddisk2\D, is not ready for access yet" ) ca. 45 gange på 3 uger.

Begge diske kører i UDMA-mode 5, altså IDE100, så det er ikke her at fejlen
ligger.


Er det fordi jeg har sat diskene uhensigtsmæssigt op, eller skal årsagen
findes et andet sted?
Kunne det være en løsning at sætte HD 2 over på Raid-controlleren på
bundkortet?



De bedste hilsner
Jens



 
 
Ole Gammelgård (06-01-2003)
Kommentar
Fra : Ole Gammelgård


Dato : 06-01-03 18:43

Problemet er uden tvivl at du har købt IBM harddiske!
De er ustavbile og ikke til at regne med, og går kort sagt i stykker for et
godt ord. Ellers er din konfiguration ok, selvom det nok ikke er nogen
dårlig idé hvis hver enhed har sin helt egen kanal.

Ole Gammelgård

"Jens S" <jensss2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:pjiS9.62$Ur2.3911@news.get2net.dk...
> Hej
>
>
> Jeg har lige investeret i et Asus P4PE bundkort og kunne godt tænke mig at
> vide hvordan jeg sætter mine 2 IBM-diske og min Plextor-brænder på
> IDE-kanalerne for at opnå bedst mulig ydelse. Styresystemet ligge på HD 1
og
> programmerne ligger på HD 1 også. Jeg bruger først og fremmest computeren
> til musikproduktion og lægger alle audiofiler på HD 2, så det er
essentielt
> at der er fuldt hul igennem til HD 2, da det er her at flaskehalsen opstår
i
> musikproduktion.
>
> Lige nu har jeg sat systemet op således:
> HD 1 : Master på IDE 1
> Brænder : Slave på IDE 1
> HD 2 : Master på IDE 2
>
> En dag skulle jeg kopiere en 1,3 GB fil fra en partition til en anden på
HD
> 2 og det tog alt alt for lang tid (flere minutter). Jeg har også lagt
mærke
> til at der er en del alerts i EventView'eren ( "The device,
> \Device\Harddisk2\D, is not ready for access yet" ) ca. 45 gange på 3
uger.
>
> Begge diske kører i UDMA-mode 5, altså IDE100, så det er ikke her at
fejlen
> ligger.
>
>
> Er det fordi jeg har sat diskene uhensigtsmæssigt op, eller skal årsagen
> findes et andet sted?
> Kunne det være en løsning at sætte HD 2 over på Raid-controlleren på
> bundkortet?
>
>
>
> De bedste hilsner
> Jens
>
>



Leony (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 07-01-03 10:59

"Jens S" <jensss2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:pjiS9.62$Ur2.3911@news.get2net.dk

> Lige nu har jeg sat systemet op således:
> HD 1 : Master på IDE 1
> Brænder : Slave på IDE 1
> HD 2 : Master på IDE 2

Teoretisk ville det være en fordel at sætte brænderen som slave på den
harddisk som du stort set aldrig skal brænde fra (hvis du kun skal brænde
fra en disk). Men det er kun teori.

> En dag skulle jeg kopiere en 1,3 GB fil fra en partition til en anden
> på HD 2 og det tog alt alt for lang tid (flere minutter). Jeg har

Sikker på at systemet ikke lavede noget andet i mens. Scannede for virus,
defragmenterede eller lignende.
Det kan også skyldes at filen der skulle kopieres lå på samme disk som den
skulle kopieres til. Det kan nedsætte hastigheden.

> også lagt mærke til at der er en del alerts i EventView'eren ( "The
> device, \Device\Harddisk2\D, is not ready for access yet" ) ca. 45
> gange på 3 uger.

Jeg synes ikke det er slemt. Hvis du tænker på hvor mange gange din harddisk
bliver access'et hver gang din computer er tændt, så synes jeg ikke at 45
gange på 21 dage er slemt.

> Kunne det være en løsning at sætte HD 2 over på Raid-controlleren på
> bundkortet?

Ikke umiddelbart.

Optimal placering af drev på controllere bliver ofte diskuteret i
news:dk.edb.hardware.drev
her kan du læse med eller stille dit spørgsmål. Det vil sikkert give en del
flere svar at bruge denne gruppe.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Nu med mit nye Chieftec røntgen mod.


Jens S (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Jens S


Dato : 07-01-03 16:38

>
> Optimal placering af drev på controllere bliver ofte diskuteret i
> news:dk.edb.hardware.drev
> her kan du læse med eller stille dit spørgsmål. Det vil sikkert give en
del
> flere svar at bruge denne gruppe.
>


Tak, det vil jeg lige prøve.


Jens



Ole Gammelgård (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Ole Gammelgård


Dato : 07-01-03 18:39

Ja, men det hjælper ikke på hans problemer med ibm harddisken!


"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> skrev i en meddelelse
news:VwxS9.26951$Hl6.3089763@news010.worldonline.dk...
> "Jens S" <jensss2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:pjiS9.62$Ur2.3911@news.get2net.dk
>
> > Lige nu har jeg sat systemet op således:
> > HD 1 : Master på IDE 1
> > Brænder : Slave på IDE 1
> > HD 2 : Master på IDE 2
>
> Teoretisk ville det være en fordel at sætte brænderen som slave på den
> harddisk som du stort set aldrig skal brænde fra (hvis du kun skal brænde
> fra en disk). Men det er kun teori.
>
> > En dag skulle jeg kopiere en 1,3 GB fil fra en partition til en anden
> > på HD 2 og det tog alt alt for lang tid (flere minutter). Jeg har
>
> Sikker på at systemet ikke lavede noget andet i mens. Scannede for virus,
> defragmenterede eller lignende.
> Det kan også skyldes at filen der skulle kopieres lå på samme disk som den
> skulle kopieres til. Det kan nedsætte hastigheden.
>
> > også lagt mærke til at der er en del alerts i EventView'eren ( "The
> > device, \Device\Harddisk2\D, is not ready for access yet" ) ca. 45
> > gange på 3 uger.
>
> Jeg synes ikke det er slemt. Hvis du tænker på hvor mange gange din
harddisk
> bliver access'et hver gang din computer er tændt, så synes jeg ikke at 45
> gange på 21 dage er slemt.
>
> > Kunne det være en løsning at sætte HD 2 over på Raid-controlleren på
> > bundkortet?
>
> Ikke umiddelbart.
>
> Optimal placering af drev på controllere bliver ofte diskuteret i
> news:dk.edb.hardware.drev
> her kan du læse med eller stille dit spørgsmål. Det vil sikkert give en
del
> flere svar at bruge denne gruppe.
>
> --
> mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
> http://home.tiscali.dk/~vinci/
> Nu med mit nye Chieftec røntgen mod.
>



Leony (08-01-2003)
Kommentar
Fra : Leony


Dato : 08-01-03 08:55

"Ole Gammelgård" <bizty@tanke.dk> skrev i en meddelelse
news:3e1b1156$0$161$edfadb0f@dread15.news.tele.dk

> Ja, men det hjælper ikke på hans problemer med ibm harddisken!

Nej, men problemet kunne sikkert også forekomme selvom diskene var Seagate
eller Western Digital.
Drev-gruppen er der hvor man skal henvende sig hvis man har problemer med
drev, der ikke har sin egen undergruppe. Dvs at her er der den største
chance for at få hjælp. I øvrigt så er der masser af tråde i drev-gruppen
hvor du kan komme af med dine IBM aggressioner.
Selv har jeg en IBM disk der kører upåklageligt på 3. år.

Hvis du læser dette afsnit om citatteknik så vil dine posts blive mere
"brugervenlige":
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/
Nu med mit nye Chieftec røntgen mod.


Jens S (07-01-2003)
Kommentar
Fra : Jens S


Dato : 07-01-03 19:12


"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message
news:VwxS9.26951$Hl6.3089763@news010.worldonline.dk...
> > også lagt mærke til at der er en del alerts i EventView'eren ( "The
> > device, \Device\Harddisk2\D, is not ready for access yet" ) ca. 45
> > gange på 3 uger.
>
> Jeg synes ikke det er slemt. Hvis du tænker på hvor mange gange din
harddisk
> bliver access'et hver gang din computer er tændt, så synes jeg ikke at 45
> gange på 21 dage er slemt.
>

Jeg skal måske lige tilføje at 45 gange på 3 uger, betyder 45 gange hvor der
kommer måske 15-20 alerts indenfor et minut eller to.


Jens



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408609
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste