Arrghh.......hjælp med et dårligt flashet ~
Fra : Devast8or

Dato : 06-01-03 16:36

Ævs. Jeg flashede mit KT7A-RAID med den sidste nye BIOS (A9), men det funker
ikke. Der sker intet når jeg booter. Der er kun sort skærm, den prøver ikke
engang at boote.

Jeg brugte en bootdisk der skulle klare det hele, inklusive at tage backup
af den gamle BIOS. Hvis det går galt skulle disken loade den gamle BIOS
version ind igen, men puteren kommer aldrig hen til at boote på disken.
(batfilen fnadt jeg her
http://www.xbitlabs.com/mainboards/award-bios-update/, men siden er nede
ATM).

Jeg er ved at løbe tør for ideer. Batfilen skulle også cleare CMOS, men kan
det være den ikke har gjort det så det eneset jeg mangler at gøre er at
bruge jumperen til at cleare CMOS? Kan det skade at forsøge?

Jeg læste også at det kunne have noget at gøre med at PCI og AGP grafikkort
ikke spiller helt sammen med BIOS første gang man booter efter at have
flashet, men hvem har lige et ISA kort liggende?. Ikke mig ihvertfald. Men
på den anden side kommer den jo aldrig hen til at boote så det kan vel ikke
være det. Hvis ikke den kan finde ud af grafikkortet bør den vel bare køre
videre uden at vise noget.

Hjælp modtages meget gerne. (helst hurtgit så jeg kan nå at bestille nyt
nmobo idag hvis det gamle er helt dødt :)

Devast8or

Fra : Thomas

Dato : 06-01-03 16:44

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> af den gamle BIOS. Hvis det går galt skulle disken loade den gamle BIOS
> version ind igen, men puteren kommer aldrig hen til at boote på disken.
Det er desværre ganske klart, eftersom der ikke er en nogen CMOS lagt ind i
dit Chip. du har aldig fået lagt den ind igen, efter at den slettede den
gamle.. Sorry.

> bruge jumperen til at cleare CMOS? Kan det skade at forsøge?

Næææ. for der er ikke noget at cleare... men i normale tilfælde vil en
clearing bare sætte din Cmos tilbage til Fail Safe settings. men som sagt
har du intet på din Chip.. så en clearing er nyttesløs.

> [...]
ikke
> være det. Hvis ikke den kan finde ud af grafikkortet bør den vel bare køre
Kan give problemer, MEN den burde altså komme med nogle bootinformationer..
Det du beskriver er simpelthen at du aldrig har fået lagt en ny bios ind på
bios chippen.

> Hjælp modtages meget gerne. (helst hurtgit så jeg kan nå at bestille nyt
> nmobo idag hvis det gamle er helt dødt :)

Så lang behøver du ikke gå... der er altid løsninger.
Du kan gøre det at du tager din Bios chip ud af bundkortet.. den kan lirkes
forsigtigt med en skrugetrækker.
prøv så at finde en der har et tilsvarende mobo og bed ham boot med en dos
disk på hans egen maskine. Tag hans chip ud ( løsn chippen før i starter
maskinen, og brug gummeihandsker hele tiden ) og sæt dit i. nu kan i flashe
din chip med dne relevante bios, og du kan smide den i din egen maskine
igen. Vupti det virker.
Du kan også finde en der har et lille stykke hardware der gør at man kan
programmere sådan en chip.. du kan faktisk selv købe sådan en hvis du vil..
www.brinck.dk har et byggesæt.. anyway. så kan det blive flashet i et sådant
apperat, og det virker igen.

Du kan også Købe en helt ny chip.. en lidt dyere løsning, men det går
stærkt. www.rosenmeier.dk har gjort det for mig engang. Pris: ca. 300.. men
stadig billigere end nyt mobo...
kik i news:dk.edb.hardware.bundkort der er der lige stillet et nogenlunde
tilsvarende spørgsmål.

Jeg håber at det her hjælper dig lidt.

Venligst

Thomas

Fra : Devast8or

Dato : 06-01-03 17:10

Thomas <BrunsvigerGRRRRRRR@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:avc88d$2e6j$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> dit Chip. du har aldig fået lagt den ind igen, efter at den slettede den

Nedtur. Det så ellers ud som om det gik fint ifølge de tilbagemeldinger den
kom med.

> Næææ. for der er ikke noget at cleare... men i normale tilfælde vil en
> clearing bare sætte din Cmos tilbage til Fail Safe settings. men som sagt
> har du intet på din Chip.. så en clearing er nyttesløs.

Ok.

> [...]
bootinformationer..
> Det du beskriver er simpelthen at du aldrig har fået lagt en ny bios ind

Ja, den virker ikke som om den overhovedet kan noget.

> [...]
flashe
> din chip med dne relevante bios, og du kan smide den i din egen maskine

Hotswap løsningen. Efter sigende meget risikabel, og man risiskerer vist at
smadre begge BIOS chips. Selvom jeg kendte en der havde et mobo magen til
mit ville jeg ikke udsætte vedkommende for det.

> Du kan også finde en der har et lille stykke hardware der gør at man kan
> programmere sådan en chip.. du kan faktisk selv købe sådan en hvis du
> [...]

Jeg har set at man købe dem færdiglavet i England, men det er jeg ikke vild
med at vente på :). Og det med at bygge selv har jeg aldrig været en haj
til.

> Du kan også Købe en helt ny chip.. en lidt dyere løsning, men det går
> stærkt. www.rosenmeier.dk har gjort det for mig engang. Pris: ca. 300..
men
> stadig billigere end nyt mobo...

Se det var måske en interessant løsning. Men desværre kan jeg ikke finde
ABIT i listen over producenter på deres produkt side. Jeg må prøve at ringe
til dem.

> kik i news:dk.edb.hardware.bundkort der er der lige stillet et nogenlunde
> tilsvarende spørgsmål.

Det er her vi er :)

> Jeg håber at det her hjælper dig lidt.
>
> Venligst
>
> Thomas

Tak for hjælpen

Devast8or

Fra : Simon Walther-Larsen

Dato : 06-01-03 18:51

On Mon, 6 Jan 2003 17:09:37 +0100, Devast8or wrote:

> [...]
> ABIT i listen over producenter på deres produkt side. Jeg må prøve at ringe

Hvad med Niels Emil i Rødovre ?

--
Simon Walther-Larsen
Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark

Fra : Devast8or

Dato : 06-01-03 19:04

Hov, han kunne godt være min redning. Jeg vil prøve at skrive til ham med
det samme. Tak skal du have.

Devast8or

Simon Walther-Larsen <"walther[FJERNES]"@larsen.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1nk6q9sd91hkr$.19ctgoo9tmhrk$.dlg@40tude.net...

Fra : Martin

Dato : 06-01-03 17:13

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> wrote in message
> [...]
funker
> ikke. Der sker intet når jeg booter. Der er kun sort skærm, den prøver

Hej.
Jeg har et defekt KT7A-RAID, hvor bios-chippen intet fejler. Den kan du låne
og lave en hotswap med hvis du tør? Bios-chippen skulle jeg helst have
tilbage da et par venner har samme kort og har lovet dem at beholde chippen
:)
Jeg bor i århus hvis det gør en forskel for dig.

-Martin

Fra : Devast8or

Dato : 06-01-03 17:45

Hej,

tak for tilbuddet, men Århus er ret langt væk fra mig (jeg bor i Ølstykke),
og så er den hotswap metode en smule dodgy IMO :) Men det kan jo være at jeg
bliver nødt til det på et tidspunkt.

Devast8or

Martin <martinkr@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e19aafb$0$47400$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 06-01-03 20:14

Devast8or wrote:
> Ævs. Jeg flashede mit KT7A-RAID med den sidste nye BIOS (A9), men det funker
> ikke. Der sker intet når jeg booter. Der er kun sort skærm, den prøver ikke
> engang at boote.

Jeg har en IDE-flasher fra loet.de og flasher gerne bios'er for folk det
er gået galt for.
Det er dog ikke alle chips jeg kan flashe, den skal være på listen over
chips på

http://www.loet.de/download/206.txt
(pil klistermærket af og se hvilken det er)

Det eneste det koster er portoen. Husk frankeret svarkuvert.

Fra : Devast8or

Dato : 08-01-03 23:17

Hej,

tak for tilbuddet, men jeg fik det klaret.

Devast8or

--
Spamfilter activated