Switchbox til brug af 2/3 pc´ere
Fra : Claus O

Dato : 06-01-03 16:28

Nogen der har nogle gode ideer til hvordan man kan
koble 2/3 pc´er sammen via switchboxe med video&keyb&mus,
således de aktuelle keyb&mus kan bruges.

En normal video&keyb&mus switchbox giver jo
kun mulighed for input fra eet sted, men findes
der andre løsninger? Måske nogle har nogle links
til info/priser eller andet?

Kunne man evt. forestille sig at bruge en manuel
switchbox af ovennævnte type i kombi med en anden
box og dermed kunne switche til det andet sæt mus&keyb&video?
En masse løse ender som jeg håber en eller anden kan binde
lidt sammen......
Claus

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 06-01-03 18:02

"Claus O" skrev:
> Nogen der har nogle gode ideer til hvordan man
> kan koble 2/3 pc´er sammen via switchboxe med
> video&keyb&mus, således de aktuelle keyb&mus
> kan bruges.

Prøv at beskrive den ønskede funktion lidt nærmere. Hvad skal det bruges til
? Skal begge pladser kunne betjene begge pc'ere ? - og skal det være
simultant ? Hvilket prisleje havde du tænkt dig ? 3000 kr - 8000 kr - 25000
kr ?

Mvh, Lars

PS. I din beskrivelse kan du blot kalde keyboard+video+mus for KVM (en ofte
anvendt forkortelse).

Fra : Claus O

Dato : 06-01-03 18:45

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> wrote

> ? Skal begge pladser kunne betjene begge pc'ere ?

Ja.

>- og skal det være simultant ?

Nej.

Hvilket prisleje havde du tænkt dig ? 3000 kr - 8000 kr - 25000
> kr ?

Billigst, ikke gerne 3000 kr. og slet ikke 25000 (det må være din spøj....)

> PS. I din beskrivelse kan du blot kalde keyboard+video+mus for KVM (en ofte
> anvendt forkortelse).

Ok.
Hvad siger du til ideen med de traditionelle manuelle (KVM) switchboxe kan de på nogen
måde kobles sammen så pc1 også kan bruges fra pc2 og omvendt?
Claus

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 06-01-03 21:06

"Claus O" skrev:
> Billigst, ikke gerne 3000 kr. og slet ikke 25000 (det må være din
spøj....)

Næh, det var nu ikke en spøg. Det kunne jo være at du havde brug for lige
den funktion professionelt, til nogle servere+worksstations hvad ved jeg, og
en professionel switchbox f.ex. med 2 brugere simultant til 8 pc'ere ligger
starter ved priser 15000 kr. I dette tilfælde gør ordet simultant en helt
del tusinde forskel i pris, så en god start fravælge dette

Nå, men tilbage til dit spøgsmål´:

Jeg kender desværre ingen produkter nede i dit prisleje som kan det.

Manuelle switchbokse skal du holder dig fra, de giver ikke andet end
problemer. Der skal sidde en CPU inde i kassen som styrer skiftet af
mus+keyboard korrekt i forhold til operativsystemerne. Ok, hvis du kører
Win2000 eller WinXP på begge PC'ere vil en manuel switchbox give færre
problemer - da begge de systemer håndterer rimeligt fornuftigt switch
og/eller tab af keyboard/mus.

Bortset fra det, så har jeg ikke mødt en manuel switchbox som krydser - dvs.
bytter betjeningen (KVM) imellem 2 PC'ere. Men det må du nu ikke tabe modet
af. Selvom jeg har dyrket switchboxe mv. en del, så har jeg på ingen måder
set hele markedet endnu

Jeg ville dog være i stand til at opbygge et setup som kunne dette, vha.
diverse aktive splittere og (cpu-styrede) switchboxe, men prisen ville ende
på den forkerte side af de 5000 kr.

Mvh, Lars

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 06-01-03 19:59

On Mon, 6 Jan 2003 16:27:57 +0100, "Claus O"
<ClausOlsen@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>box og dermed kunne switche til det andet sæt mus&keyb&video?
>En masse løse ender som jeg håber en eller anden kan binde

Jeg er lidt usikker mht. hvad du egentlig ønsker
(citat fra dit sidste afsnit: ...det andet sæt mus&keyb&video)

- vil du bruge ét sæt skærm/keyboard/mus til alle PC,er
- eller har du flere sæt skærme/keyboard/mus, således at du f.eks.
bruger ét sæt til én af PC,erne og et andet sæt til de (to) andre
PC,er?

Anyway, manuelle switchbokse duer ikke i forbindelse med tastatur og
mus (men er OK til skærm-omskiftning). Sådanne bokse fjerner jo
tastatur og mus fra den PC, der skiftes væk fra, og det svarer til at
trække tastatur- og muse-stikket ud af PC,en, hvilket den absolut ikke
er begejstret for.

Der skal være en funktion i boksen, som simulerer, at tastatur og mus
er tilsluttet, selv om disse i øjeblikket anvendes af en anden PC.

Sådanne switch-bokse forhandles f.eks. af Blackbox
http://catalog.blackbox.com/Blackbox/Templates/blackbox/mainscreen.asp
Vælg
- SrvSwitch
- Starts with
SW62

Jeg bruger selv en Blackbox WS622A-R2 switchboks. Den har tilslutning
for 1 sæt skærm/keyboard/mus og 4 PC,er. Omskiftning mellem PC,erne
kan udføres fra tastaturet (Ctrl 1..4)

De switchbokse, som er vist på ovennævnte link, ser ud til at være
lidt nyere (og billigere) end den jeg har; men som du ser, skal du nok
regne med at skulle betale godt et par tusind kroner for en boks.

Du kan også se, at 2 eller 3 PC,er ikke er helt ligegyldigt! (100 $).

Der findes formentlig andre fabrikater end Blackbox; men jeg kender
dem ikke.

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : Claus O

Dato : 06-01-03 20:32

"Gert Søgaard Jensen" <nospam@gert-soegaard-jensen.dk> wrote

> - eller har du flere sæt skærme/keyboard/mus, således at du f.eks.
> bruger ét sæt til én af PC,erne og et andet sæt til de (to) andre
> PC,er?

Ja, det er rigtigt 2 sæt KVM og 3 pc pt. som alle skulle kunne bruges fra
de 2 sæt KVM (dog ikke samtidigt).

> [...]
> tastatur og mus fra den PC, der skiftes væk fra, og det svarer til at
> trække tastatur- og muse-stikket ud af PC,en, hvilket den absolut ikke

Jeg kan godt se dit point omkring opstart, men hvis man har skiftet til den
der startes løbende, burde de vel virke? Dog ikke fuldt ud til mit formål,
med betjening fra 2 sæt KVM.

> Sådanne switch-bokse forhandles f.eks. af Blackbox
> http://catalog.blackbox.com/Blackbox/Templates/blackbox/mainscreen.asp

Tak for link.
Claus

Fra : .

Dato : 06-01-03 20:40

On Mon, 6 Jan 2003 20:31:49 +0100, "Claus O"

Hvad med en sotwareløsning? f.eks. www.danware.com en NETOP løsning.
Mvh Janko

Fra : Claus O

Dato : 06-01-03 21:21

"." <jankoman@snotmail.com> wrote

> Hvad med en sotwareløsning? f.eks. www.danware.com en NETOP løsning.

Ser ikke så ringe ud, dog vil det vist blive for dyrt at få den 3. maskine
tilsluttet, da det ser ud til at koste 10 licenser.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 06-01-03 21:39

"Claus O" skrev:
> Ser ikke så ringe ud, dog vil det vist blive for dyrt at
> få den 3. maskine tilsluttet, da det ser ud til at koste
> 10 licenser.

Hvis en softwareløsning er ok. Altså at i kun har brug for at gå ind på
hinandens PC'ere for at omkonfigurere, læse mail, flytte filer, printe
o.lign. så burde det gratis VNC faktisk kunne klare opgaven. Det kræver blot
at maskinerne er på netværk.

http://www.uk.research.att.com/vnc/

Men en software løsning duer dog ikke til heavy brug, som f.eks. spil og
multimedia.

Mvh, Lars

Fra : Claus O

Dato : 06-01-03 22:31

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> wrote

> http://www.uk.research.att.com/vnc/

Jeg _tror_ dette er sagen :)
Jeg vil prøve at installere i morgen.
Tak for linket.

> Men en software løsning duer dog ikke til heavy brug, som f.eks. spil og
> multimedia.

Nej, det er mere "kontor" baseret ting og sager.
Er der evt. andre alternativer? (freeware/payware)
måske ligefrem nogle hvor også MAC kan tilsluttes.....

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 07-01-03 09:47

"." wrote:

> Hvad med en sotwareløsning? f.eks. www.danware.com en NETOP løsning.

Hvorfor ikke bare installere Linux på alle maskiner, og så logge ind på
den maskine man har brug for via ssh (secure shell). Det er gratis, og
så kan flere brugere bruge den samme maskine samtidigt.
Men der er måske en speciel grund til at bruge windows?

--
/kenne
You can listen to thunder after lightening and tell how close you came

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 06-01-03 20:43

> Nogen der har nogle gode ideer til hvordan man kan
> koble 2/3 pc´er sammen via switchboxe med video&keyb&mus,
> således de aktuelle keyb&mus kan bruges.

Bla. blackbox har nogle produkter hvor der kan tilsluttes flere
skærme/keyb/mus til et større antal pc'ere - Men det er ikke til
hobbypriser....

Hvis det kun var en skærm/keyb/mus til flere pc'ere var der mange flere
muligheder ...

Til lejlighedsvis brug ville jeg overveje om noget fjernstyring som VNC
kan gøre det. Dog egner det sig ikke til spil og video.

/A