Bankprogram via Web
Fra : TH

Dato : 06-01-03 16:10

davs,

Ja jeg bliver lige ved...Har just fundet ud af at Access2000 ikke kan åbnes
på en Linux-box...Stor nedtur, da jeg bruger dette format ofte til web.

Men den helt store "hurdle" er mit bankprogram som jo kører gennem Internet
Explorer. Kan dette køres gennem Linux?

Hvad gør I andre?

Mvh
TH

---

Fra : Rasmus Meldgaard

Dato : 06-01-03 16:20

"TH" <th@cogito.dk> writes:

> Men den helt store "hurdle" er mit bankprogram som jo kører gennem Internet
> Explorer. Kan dette køres gennem Linux?

hvilken bank har du?

> Hvad gør I andre?

bruger netscape 4.7 (jeg har forstædernes bank)

--
Rasmus Meldgaard

Jeg har den dybeste medlidenhed med den som kun har fantasi til at
stave et ord på een måde.
-- Mark Twain

Fra : TH

Dato : 06-01-03 16:21

Davs,

"Rasmus Meldgaard" <rasmusm@diku.dk> skrev i en meddelelse

> hvilken bank har du?

Amtssparekassen Fyn.

/TH

---

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 06-01-03 19:58

Glem i princippet alt, hvad der har stået Microsoft på. Linux bygger på
alternativer. Umiddelbart vil du lægge mærke til alle de ting, du ikke
umiddelbart kan i Linux, som du kunne i Windows, men efter noget tid vil du
lægge mærke til de ting, man kan i Linux, som man ikke kan i Windows.

Mht. bank bruger jeg Jyske Netbank. Jeg hopper ind på
http://www.jyskenetbank.dk/, indtaster cpr-nr. og nøgle kort nummer, og
derefter adgangskode og kode fra nøgle kortet, og vupti er jeg inde.

Mht. database, så tag et kig på MySQL.

Vær opmærksom på, at Access2000 ikke bør anses for at være "et format", idet
selv ikke Microsoft kan levere dokumentation på filformatet (en af de store
ulemper ved objekt orienteret programmering). Når du bruger Access2000
filer, bruger du Microsoft Jet engine. Her bruger du bare MySQL i stedet.

Du bør i øvrigt begynde at bruge din Linux til newsgroups, så slipper du for
at virus scanne det, du sender

Hilsen,

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Martin Schultz

Dato : 06-01-03 20:01

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk> writes:
> (en af de store
> ulemper ved objekt orienteret programmering).

Hvad søren mener du med det?

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 06-01-03 20:23

Objekt orienteret programmering (OOP) har flere forskellige ulemper, bl.a.
en fordeling af funktionalitet på mange moduler. Microsoft har her brugt
OOP til at gemme data med, hvilket betyder at den kode, der genererer de
bits og bytes som en .mdb fil består af, er spredt ud over alle de
objekter, der skal gemmes i .mdb filen. Det er smart set ud fra et
programmeringsmæssigt synspunkt, men forfærdeligt set ud fra et
dokumentationsmæssigt synspunkt. Microsoft burde selvflg. have resourcerne
til at levere dokumentationen, men har valgt ikke at gøre det, og det er
stort set umuligt at lave reverse engineering på, bl.a. fordi det er svært
at se, hvornår man har udtømt alle kombinationsmuligheder.

Såvidt jeg kan se, bruger Microsoft også selv kode fra to forskellige Jet
Engine versioner, når de skal opgradere en .mdb fil til en nyere version -
hvilket er ensbetydende med at de ikke selv har simpel kode til læsning af
en .mdb fil.

At der i øvrigt er mange andre ulemper ved OOP er så en anden sag - bl.a.
større RAM forbrug og dermed ofte reduceret performance. Hvis objekterne er
spredt ud på dll'er, som f.eks. COM objekter, bliver det helt slemt, idet
et nyt modul forbindes ved selv den mindste anvendelse af kode fra det
modul.

Alternativet til OOP er veldefinerede datastrukturer uden kode med flere
implementationer af data tilgang. Her er en jpeg fil et meget godt
eksempel. En jpeg fil er ikke et objekt, simpelthen fordi der ikke er kode
i. Men mange forskellige programmer kan læse jpeg filer og skrive dem, og
det er muligt at lave et program, som læser en jpeg fil uden at det skal
tilkoble et eksternt shared object og uden at det skal bruge OOP på nogen
måde. Andre gode eksempler er internet protokollen http - den måde, som
Microsoft's asp styrer html output på, sammenlignet med php, viser ganske
tydeligt at Microsoft har brugt OOP på et sted, hvor det ikke skulle have
været brugt.

Kunsten er at bruge og vælge teknologierne på en god måde.

Lars Dybdahl.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Klaus Kolle

Dato : 06-01-03 21:17

On Mon, 06 Jan 2003 20:22:39 +0100, Lars Dybdahl <lars@dybdahl.dk>
wrote:

> [...]
>objekter, der skal gemmes i .mdb filen. Det er smart set ud fra et
>programmeringsmæssigt synspunkt, men forfærdeligt set ud fra et

Hov, hov - roderi kan du lige så godt lave med funktionsorienteret
programmering. Jeg ser ikke noget i at det er objektorienteret der
skulle fremtvinge rod i lagring af data.

Jeg har selv i mange år udviklet databaseprogrammer objekt orienteret
uden dermed at få roderi i datastrukturer. Faktisk vil jeg sige at den
objektorienterede tilgang ofte gør det hele mere overskuelig. Men det
kræver lidt håndarbejd, når man skal lagre i filerne.

> [...]
>hvilket er ensbetydende med at de ikke selv har simpel kode til læsning af

Intet OOP-specifikt her. Jeg bruger også en gang i mellem kode fra to
forskellige versioner når jeg skal opgradere. Den gamle kode kan læse
de gamle formater - den nye kan skrive de nye. OOP eller ej.

>At der i øvrigt er mange andre ulemper ved OOP er så en anden sag - bl.a.
>større RAM forbrug og dermed ofte reduceret performance. Hvis objekterne er

Det har nu været diskuteret i mange år og mange har vist at f.eks. C++
kan kompilere til mere effektiv kode en C. Såe...

>spredt ud på dll'er, som f.eks. COM objekter, bliver det helt slemt, idet

Det er rigtigt at deling af kode i f.eks. COM objekter medfører lidt
overhead til administrationen af de "enkeltstående" objekter, men så
slemt er det vel heller ikke, hvis man i stedet får mulighed for
genbrug på en struktureret måde.

>Alternativet til OOP er veldefinerede datastrukturer uden kode med flere
>implementationer af data tilgang. Her er en jpeg fil et meget godt
>eksempel. En jpeg fil er ikke et objekt, simpelthen fordi der ikke er kode

Jeg kan da sagtens lave en klasse, som kan håndtere en jpeg fil og
lade en instans af klassen (inklusive data fra filen) være et objekt.

>i. Men mange forskellige programmer kan læse jpeg filer og skrive dem, og

XML kan typisk også håndteres både proceduralt eller objektorienteret,
men jeg ved godt hvad jeg vil foretrække.

>Kunsten er at bruge og vælge teknologierne på en god måde.

Eller måske forstå dem

Just my 2 cents worth...

Klaus

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 06-01-03 22:17

Klaus Kolle wrote:
> Hov, hov - roderi kan du lige så godt lave med funktionsorienteret
> programmering. Jeg ser ikke noget i at det er objektorienteret der
> skulle fremtvinge rod i lagring af data.

Nu kan man definere rod på mange måder - i dette tilfælde har Microsoft
ladet objekterne selv streame deres data, hvilket giver et rodet filformat
per definition.

> Jeg har selv i mange år udviklet databaseprogrammer objekt orienteret
> uden dermed at få roderi i datastrukturer.

Datastrukturer = data uden kode eller med kode? Det er nemt nok at have
orden sålænge man har koden, kunsten er at tolke data uden at have koden...

> Faktisk vil jeg sige at den
> objektorienterede tilgang ofte gør det hele mere overskuelig.

Enig.

> Men det
> kræver lidt håndarbejd, når man skal lagre i filerne.

Ja. Og Microsoft valgte en tåbelig, men meget objektorienteret metode.
Objektorienteret, fordi filformatet ikke giver mening uden kode, og fordi
objektorienteret går ud på at sætte kode og data sammen.

> Intet OOP-specifikt her. Jeg bruger også en gang i mellem kode fra to
> forskellige versioner når jeg skal opgradere.
> Den gamle kode kan læse
> de gamle formater - den nye kan skrive de nye. OOP eller ej.

Korrekt - men hvis dataformatet var nemt læseligt uden
klasseimplementationerne, ville det ikke være nødvendigt. På grund af OOP
er de nødt til at konvertere filformatet og nødt til at bruge kode fra
begge versioner.

> Det har nu været diskuteret i mange år og mange har vist at f.eks. C++
> kan kompilere til mere effektiv kode en C. Såe...

Det har jo intet med sagen at gøre. OOP er at knytte programkode til data,
og alternativet er at have data uden tilhørende programkode. Eksempel: Før
OOP hed det *char, og efter OOP hed det CString. CString er klart lettere,
giver større produktivitet, sandsynligvis også mindre programmer, da koden
for en del string håndtering genbruges. *char giver muligheden at lave
stringhåndtering uden at CString klassen skal involveres, og enkelte
operationer vil mest sandsynligt blive programmeret mere effektivt. Du kan
smide en *char ud til stort set alle programmeringssprog, og det virker.
Hvis du derimod kaster en pointer til en CString ud til et modul, kræver
det, at dette modul på en eller anden måde har adgang til CString
implementationen, dvs. kode. Uden adgang til CString koden, er en CString
ikke meget værd. Hvad er mest effektivt? Tja, det kommer faktisk an på,
hvad du måler, og hvad dit success kriterie er.

> [...]
> overhead til administrationen af de "enkeltstående" objekter, men så
> slemt er det vel heller ikke, hvis man i stedet får mulighed for

Af en eller anden grund, ville jeg ikke gemme en million strings i memory
som objekter, hvor implementationen nås via COM... jeg ville foretrække
*char, selv om den ikke er objekt orienteret. Simpelthen fordi jeg så kan
skrive koden til håndtering af data inde i mine løkker, i stedet for at
skulle foretage en million COM kald.

> Jeg kan da sagtens lave en klasse, som kan håndtere en jpeg fil og
> lade en instans af klassen (inklusive data fra filen) være et objekt.

Ja - man kan sagtens pakke traditionel, struktureret programmering ind i
OOP. Og modsat. Men grundlæggende er en jpeg fil uafhængig af
implementation, og dermed en ikke-objektorienteret teknologi.

> XML kan typisk også håndteres både proceduralt eller objektorienteret,
> men jeg ved godt hvad jeg vil foretrække.

Erm... jeg snakker ikke om procedurer vs. objekter, jeg snakker om objekter
vs. adskillelse af datastrukturer og programdele. Men i øvrigt programmerer
jeg normalt altid XML streambaseret - nok mest fordi jeg bruger XML en del
i forb. med webservere, hvor selv et lille memory forbrug kan være
performance hindrende. Men så har streambaseret programmering også den
fordel, at jeg kan sende de første records som xml inden min database
server (normalt firebird) endog har fundet ud af, hvor mange records der er
tale om... og klienten kan anvende disse XML data og vise resultatet inden
webserveren har sendt den sidste record, og dermed inden databaseserveren
har alle data. Det er ret fedt, når tiden fra et museklik til at man ser
første record på skærmen, hentet over internettet, på 30 millisekunder,
også selv om det tager 1-2 sekunder for database serveren at hente
records... Hvis XML data blev opbygget på sædvanlig in-memory OOP vis som
objekter, leafs osv., ville den jo skulle vente 1-2 sekunder før den
overhovedet begynder at sende noget. Og hvis klienten skulle opbygge XML
træ som objekter i memory, ville det også betyde at alle data skulle
downloades før den første record vises... medmindre man selvflg. bruger
ekstremt meget krudt på at lave en multithreaded træ-opbygning.

Jeg plejer at holde mig til KISS og at lave god kode, der er nem at forstå
og som virker rigtigt godt.

> Eller måske forstå dem

Nemlig

I øvrigt så jeg, at en af skribenterne i Delphi Magazine i januar 2003 skrev
en artikel om noget af det samme, som jeg skriver her. Han havde en
påstand: OOP er godt når data risikerer at ændre sig, hvorimod OOP er
skidt, når funktionaliteten skal ændre sig. Jeg er ikke sikker på, at jeg
giver ham fuldstændig ret, men jeg vil give ham ret så langt, at hvis man
kan fastlægge datastrukturer præcist (og her snakker jeg IKKE objekt
datastrukturer!!!), så vil man være i stand til at få væsentligt mere
modulære systemer end hvis man går OOP vejen. Datastrukturer inkluderer her
filformater, memory filformater, pipe protokoller og internet protokoller.
XML revolutionen handler tildels faktisk om at undgå OOP og i stedet bruge
implementationsuafhængige datastrukturer.

Lars Dybdahl.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-01-03 19:59

TH wrote:
<KLIP>

> Men den helt store "hurdle" er mit bankprogram som jo kører gennem Internet
> Explorer. Kan dette køres gennem Linux?
>
> Hvad gør I andre?

Vælger en bank, der er lidt mere seriøs hvad den slags angår. F.eks.
Jyske Bank, der fint virker på div. Linuxdistributioner og med flere
forskellige browsere.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : TH

Dato : 06-01-03 20:24

Davs,

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Vælger en bank, der er lidt mere seriøs hvad den slags angår. F.eks.
> Jyske Bank, der fint virker på div. Linuxdistributioner og med flere
> forskellige browsere.

Arh..det er jo ikke seriøst.
Man kan da ikke indordne sin hverdahg, bank, bil, hus efter et
styresystem....Jeg håber ikke din holdning er ydtryk for Linux-folkets
mening generelt. Ellers ser det jo sort ud for main-stream Linux i
fremtiden.

/TH

---

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-01-03 20:39

TH wrote:
> [...]
> styresystem....Jeg håber ikke din holdning er ydtryk for Linux-folkets
> mening generelt. Ellers ser det jo sort ud for main-stream Linux i

Det skal du da heller ikke... det har ikke noget med Linux at gøre.
Hvis banken ikke tilbyder et produkt, der passer til dig, tilpasser du
dig så bare banken?

Jeg mener ikke at man som udgangspunkt bare skal springe bankens ærinde.
Gør du?

Fra : TH

Dato : 06-01-03 21:01

Davs,

> Det skal du da heller ikke... det har ikke noget med Linux at gøre.
> Hvis banken ikke tilbyder et produkt, der passer til dig, tilpasser du
> dig så bare banken?

Nej da. men typen af internetbrowser hører ikke til de kriterier som jeg
skifter bank på .)

> Jeg mener ikke at man som udgangspunkt bare skal springe bankens ærinde.
> Gør du?

Nej da...men altså..igen se ovenstående.

/TH

---

Fra : Bo Lorentsen

Dato : 06-01-03 21:33

In <3e19d7bd$0$47049$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, TH wrote:

> Arh..det er jo ikke seriøst.
Hvorfor dog ikke, må man nu ikke have en holdning hvis man handler efter
den ?

> [...]
> styresystem....Jeg håber ikke din holdning er ydtryk for Linux-folkets
> mening generelt. Ellers ser det jo sort ud for main-stream Linux i
Skal man så indordne den under hvad MS kræver ? Der er vel nogle der
skal stå stædigt på at der skal være åbne standarter og valgfrihed,
og det bedste sted at starte er vel en selv, eller tager jeg fejl ?

Men jeg vil på den anden side ikke tvinge andre.

/BL

Fra : TH

Dato : 06-01-03 23:36

Davs,

"Bo Lorentsen" <bl@LUE.DK.spam.free> skrev i en meddelelse

> Hvorfor dog ikke, må man nu ikke have en holdning hvis man handler efter
> den ?

Jo - men det gør den ikke mere seriøs.

> Skal man så indordne den under hvad MS kræver ?

Har jeg ikke sagt.

> Der er vel nogle der
> skal stå stædigt på at der skal være åbne standarter og valgfrihed,
> og det bedste sted at starte er vel en selv, eller tager jeg fejl ?

Ikke hgvad angår det du skriver...men du mistolker problematikken. Dette er
ikke en kamp mellem Windows og Linux, men mellem Linux og Bankprogrammerne.
Det er Bankprogrammerne du skal klandre. Ikke Windows eller brugerne som
følger....

/TH

---

Fra : Bo Simonsen

Dato : 07-01-03 14:51

TH <th@cogito.dk> writes:

> [...]
> Det er Bankprogrammerne du skal klandre. Ikke Windows eller brugerne som

De fleste bankprogrammer er skrevet i Java, hvilket Linux har det
rigtigt godt med, derfor er det kun slamkode at disse ikke kan gøre på
Linux

--
Mvh. Bo Simonsen
"Linux! The choice of a GNU generation"      http://bo.geekworld.dk

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 06-01-03 21:53

Det er skam MEGET seriøst. Jeg var en af de langsomme til at skifte til
homebanking, da jeg ikke brød mig om de sikkerhedsløsninger, som bankerne
havde. På et tidspunkt mente jeg, at jeg måtte gøre noget ved det, og da
jeg så fik forevist Jyske Banks homebanking system, var jeg solgt. Jeg
skiftede bank udelukkende på grund af dette - men faktisk ikke fordi det
kørte Linux, kun fordi sikkerheden var i orden, fordi det var nemt at komme
i gang med, og fordi der ikke blev installeret noget på min PC.

Så softwaren var alt-afgørende for mit valg af bank, og at det så er Linux
kompatibel er jo dejligt. Hvis de ikke havde kørt Linux, havde jeg højst
sandsynligt skiftet bank igen.

Jeg har ikke været i min bankfilial siden jeg fik min konto der, og kan
heller ikke se nogen grund til at møde op inden for de næste par år.
Softwaren er min eneste kontaktflade med min bank, og jeg kan godt lide
princippet om at jeg kan låne naboens computer og gå ind, uanset om det er
en Linux, Mac eller Windows.

Hvis du er bundet til kun at bruge din Windows computer til homebanking, og
ikke umiddelbart kan låne din nabos PC, så er det dårlig service fra din
banks side. Hvis du ønsker at fortsætte i din bank, er det dit valg. Men
læg ikke skylden på Linux - idet Linux ikke har forhindret dig i noget -
det er banken, der har forhindret dig i noget. Linux giver dig kun
muligheder, og hvis du ikke bryder dig om dem, så lad være med at bruge
Linux.

Mainstream Linux er en realitet i dag - men hvis du mener mainstream på
desktop'en, så kommer det når folk ser på, hvad de får for pengene. Walmart
har været gode til at sælge Linux maskiner, faktisk så gode, at nogle tror
at Linux kan nå at overhale Mac i løbet af i år, når man tæller antal
solgte maskiner. Det er væsentligt hurtigere end man havde regnet med.

Men hvis du absolut vil købe al din software, lige fra billedbehandling til
operativsystem, så bliv ved med det. Det drejer sig om at have
valgmuligheder og at vælge det, der passer en bedst.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-01-03 21:40

TH skrev Mandag den 6. januar 2003 20:23 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> styresystem....Jeg håber ikke din holdning er ydtryk for
> Linux-folkets mening generelt. Ellers ser det jo sort ud for

Man må vælge hvilken bank man vil bruge efter hvilken bank der kan
opfylde de krav man har til banken.

Jyskenetbank er AFAIK den eneste danske bank der er platforms
uafhænig.

Ivar Madsen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-01-03 21:55

On Tue, 07 Jan 2003 21:40:21 +0100, Ivar Madsen wrote:

> Jyskenetbank er AFAIK den eneste danske bank der er platforms
> uafhænig.

<http://linux.dk/support/index.php#bank>

Mvh.

--
"It's psychosomatic. You need a lobotomy. Adam Sjøgren
I'll get a saw." asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 09-01-03 17:43

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> wrote in message

> <http://linux.dk/support/index.php#bank>

Og der kan så tilføjes Roskilde Bank til den liste. I hvert fald hvis man
har nøglefilen i forvejen - har ikke prøvet at generere en ny med linux, men
måske man skulle prøve. Er testet med RH8.0 og Mozilla (tror) 1.0

- Lars

Fra : sv-e

Dato : 07-01-03 22:28

TH wrote:
> [...]
>
> Men den helt store "hurdle" er mit bankprogram som jo kører gennem Internet

Ikke for at hælde benzin på bålet, men jeg har haft samme problem, har
så installeret IE 5.5 via wine, det er muligt at dette ikke anses for at
være gangbart, men da IE er freeware, og den funker fint på min RH 8.0,
og det virker,er jeg godt tilfreds

Det kunne du måske også blive.

vh
sv-e

Fra : TH

Dato : 07-01-03 23:18

Davs,

"sv-e" <sekm@odin.dyndns.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så installeret IE 5.5 via wine, det er muligt at dette ikke anses for at
> være gangbart, men da IE er freeware, og den funker fint på min RH 8.0,

Prima...jeg var af den opfattelse at IE ikke kunne køre ordentligt i
Wine...men det vil jeg da prøve. Takker.

/TH

---

Fra : sv-e

Dato : 08-01-03 00:01

TH wrote:
> [...]
>

> Prima...jeg var af den opfattelse at IE ikke kunne køre ordentligt i
> Wine...men det vil jeg da prøve. Takker.

Den kører, men ikke over ver 5.5 så vidt jeg ved.

vh
sv-e

Fra : dudsen

Dato : 09-01-03 13:50

sv-e wrote:

> Hej
> Den kører, men ikke over ver 5.5 så vidt jeg ved.

Det er en sandhed med modifikationer jeg sidder lige nu og browser
nettet med ie6.0.
Det bør dog nævnes at den blav instaleret fra windows og at wine har
en fuldstendig valid windows instalation at trække på dette kan værre
en fordel.

--
Daniel Udsen
.... the flaw that makes perfection perfect.

Fra : frank damgaard

Dato : 08-01-03 13:19

sv-e <sekm@odin.dyndns.dk> wrote:

> [...]
> så installeret IE 5.5 via wine, det er muligt at dette ikke anses for at
> være gangbart, men da IE er freeware, og den funker fint på min RH 8.0,

IE er da ikke "freeware" (kommer dog an på hvordan du definerer det),
prøv at nærlæse licensen til MS-IE.

--
Frank Damgaard |