Information vedr. stofanet
Fra : Jesper

Dato : 06-01-03 13:11

Hejsa
Er der en venlig sjæl som kan give mig lidt information om hvordan
stofanettet hænger sammen - hvordan stofarouteren virker (DHCP,NAT), kan man
opsætte en server, som man kan få forbindelse til udefra (fra
"internettet"), hvad hvis man ønsker at have flere servere (evt med
familieabonnement), kan disse så hver få tildelt en offentlig kendt ip,
eller kan man kun få en offentlig kendt ip.

På forhånd tak.

Mvh Jesper

Fra : Torben Brøndum

Dato : 06-01-03 21:29

Hej "Jesper" <32768bytes@R-E-M-O-V-Ebigfoot.com>

> [...]
> familieabonnement), kan disse så hver få tildelt en offentlig kendt ip,
> eller kan man kun få en offentlig kendt ip.

Når du kobler dig på Stofanet, såfremt du er "DHCP kunde" får du tildelt
en "intern" IP afdresse på Stofanettet. Denne interne ip adresse konverteres
(NAT) til en ekstern og dermed offentlig IP adresse. Denne har du indtil
du logger af Stofanet igen.

Derfor har du ikke mulighed for at stille en server (IIS, FTP m.v)
tilrådighed
på det offentlige internet idet du næste gang du logger på, vil få en ny
intern/ekstern IP.

Personligt har jeg også Stofanet, men fik i sin tid en fast intern IP og
dermed fast ekstern IP. Jeg kan dog ikke få garantier for at det fortsætter,
men
indtil videre har jeg jho mulighed for at sætte servere på internettet.

Skal dog lige gøre opmærksom på, at jeg har set, at Stofanet nu tilbyder
faste IP´er
til deres kunder mod en mer betaling. Adressen bliver din egen - så du får
så alle muligheder.

Torben Brøndum

Fra : Jesper

Dato : 06-01-03 23:21

Hej Torben
Tak for svarene,

> [...]
konverteres
> (NAT) til en ekstern og dermed offentlig IP adresse. Denne har du indtil

Hvilke andre kundetyper findes der ?

> Derfor har du ikke mulighed for at stille en server (IIS, FTP m.v)
> tilrådighed
> på det offentlige internet idet du næste gang du logger på, vil få en ny
> intern/ekstern IP.

Et problemet ikke NAT'ningen. Normalt er det umuligt at kontakte en computer
bag NAT medmindre denne har oprettet forbindelsen, så derfor kan jeg ikke
rigtigt se hvordan man skulle kunne sætte en server op (med mindre der er
tale om statisk NAT).

> [...]
> faste IP´er
> til deres kunder mod en mer betaling. Adressen bliver din egen - så du får

Er den interne og eksterne ip i dette tilfælde så den samme ?

Mvh Jesper

Fra : Torben Brøndum

Dato : 06-01-03 21:39

"Jesper" <32768bytes@R-E-M-O-V-Ebigfoot.com>

[snip det hele]

Du kan dog gøre brug af www.dyndns.dk

såfremt du er "DHCP kunde" hos Stofanet og ønsker servere
stillet til rådighed på internettet.

Torben Brøndum