Hastighed?
Fra : NoName

Dato : 06-01-03 09:13

Hejsa. Jeg har lige et lille spørgsmål:

Hvis jeg fra toppen af et 23m højt træ falder 19m og rammer en gren 4m over
jorden, hvad er så min hastighed lige inden grenen berøres? min masse er
25kg.

Jeg har fået at vide, at det skulle være 19 m/s men jeg kan ikke regne ud
hvorfor, så en formel eller en udregning ville være til stor gavn.

MVH. Henrik

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-01-03 09:33

"NoName" <no_nameREMOVE@get2net.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg har fået at vide, at det skulle være 19 m/s men jeg kan ikke regne ud
> hvorfor, så en formel eller en udregning ville være til stor gavn.

Du falder 19 meter.

Din acceleration er konstant G = 9.816m/s^2
(ved havets overflade i København, siger min databog)

Din gennemsnitshastighed er halvdelen af din slut-hastighed, da
accelerationen er konstant og du starter i hvile.

Hvis V er sluthastigheden, så er V/2 gennemsnitshastigheden. Distancen,
D, er 19 m. Så må tiden, T, være
T = 19m / (V/2)
men vi ved også at på tiden T accelererer du til V, så
T = V / G

To lininger med samme venstreside. Sæt højresiderne lig hinanden:

V/G = 2*19m /V
<=>
V^2 = 2*19m*g
<=> (da V er positiv)
V = sqrt(38m*9.816 m/s^2)

I.e.
V =~ 19.3 m/s

Altså, formlen er
V = sqrt(2DG)
(og T = sqrt(2D/G) )

/L

Fra : Kurt Lund

Dato : 06-01-03 11:13

NoName skrev:

> Jeg har fået at vide, at det skulle være 19 m/s men jeg kan ikke
> regne ud hvorfor, så en formel eller en udregning ville være til stor
> gavn.

Den type udregninger kan du selv løse, hvis du husker to enkle formler:

s=a*t^2/2 og
v=a*t

hvor s=afstand, t=tid, a=acceleration og v=hastighed.

Med disse to formler kan du få v=sqrt(2*s*a)

--
Kurt Lund
- der ikke længere ser indlæg afsendt fra kandu.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-01-03 17:17

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> skrev i en meddelelse news:3e195698$0$47424$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Den type udregninger kan du selv løse, hvis du husker to enkle formler:
>
> s=a*t^2/2 og
> v=a*t
>
> hvor s=afstand, t=tid, a=acceleration og v=hastighed.

Næh, han behøver slet ikke vide noget bortset fra at acceleration
a=dv/dt, og integrere 2 gange (sæt integrationskonstant til 0).

Mvh
Martin

Fra : WarSnail

Dato : 06-01-03 18:40

> Næh, han behøver slet ikke vide noget bortset fra at acceleration
> a=dv/dt, og integrere 2 gange (sæt integrationskonstant til 0).

hvis han da skal have flere løsninger, hvad så med at bare bemærke at den
mekaniske energi er konstant, så tabet i potentiel energi bliver til
kinetisk energi. Det er noget de fleste ved, og de fleste kender
udregningen.

h*g*m = 0.5*m*v^2 <=>
h*g = 0.5*v^2 <=>
v^2 = 2*h*g <=>
v= sqrt(2*g*h)

hvor h er højden der faldes og v er ændringen i hastighed

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-01-03 20:37

"WarSnail" <Spamm_ws@private.home.com> skrev i en meddelelse news:avcf1m$2r32$1@news.cybercity.dk...

> hvis han da skal have flere løsninger

Det var nu ikke det der var mit ærinde.

Mvh
Martin

Fra : NoName

Dato : 06-01-03 20:48

Mange tak for svarene. Det var lige hvad jeg havde brug for!

MVH. Henrik