Ridning i frost og sne
Fra : PJM

Dato : 06-01-03 05:43

Min dejlige kæreste præsenterede mig 2. juledag for årets julegave: Et stk
dejlig islænderhoppe påmonteret en lækker ny sadel og hovedtøj.
Nårhja -hesten er nu hendes eget nyindkøb, mest til hendes hingst, der alt
for længe har gået alene og er blevet lidt trist. Der skulle også gerne
komme "børn" ud af det. I en måneds tid har hun prøvet os af sammen og har
købt den brogede billigt af en god veninde, der er blevet gravid og vil
trappe ned på ridningen og nu skal "dele" den med mig. Alt i alt en god
løsning, der gerne skulle gøre 3 mennesker og 2 heste glade. Men nu til
spørgsmålet: Vi har her i december og i ferien benyttet enhver lejlighed og
smukt vejr til at snuppe nogle lange ture i naturen. Stille og roligt med
lidt tølt og let galop, men hestene kommer alligevel til at svede og vi har
været omhyggelige med at skridte dem godt af og gnedet dem med lidt frisk
halm inde i den del af stalden, der nu skal være deres fælles hjem. Første
gang var en uges tid før jul -og da blev jeg straks forkølet. Nu forleden
fik min kæreste en tur og kommer med lidt held op på arbejde i dag. Vi vil
derfor godt have et par gode råd om, hvordan vi holder hestene friske og
undgår at de bliver syge. Jeg ved godt at islændere er seje -men de er vel
mest skabt til selv at vælge og ikke til at der sidder 75 kg på ryggen og
bestemmer tempoet.

mvh
pjm

Fra : Pia J

Dato : 06-01-03 08:25

Det man gør med andre rideheste, og som sikkert er grisefy hos islændere, er
at man barberer pelsen kort på hals og bringe, evt en stribe langs kroppen.
For med den lange ponypels sveder de ekstra meget under arbejde og er flere
timer om at tørre rigtigt. Når de så står stille er det jo lige til en
lungebetændelse. Og det er hårdt at arbejde når man bliver så varm. Du løber
heller ikke kondiløb med 2 trøjer under dynejakken, vel?

Jeg havde selv som barn en langpelset pony, og når vejret var som i
øjeblikket, så svedte den tran for derefter at danne istapper i pelsen hen
over bringen. Dengang vidste jeg så ikke bedre, heldigvis blev hun ikke syg.

Ellers må du investere i et godt sveddækken, som lægges på efter ridning og
fjernes når hesten er blevet tør. De gode tæpper transporterer simpelthen
fugten fra pelsen ind i tæppet, som du så kan tage med ind og tørre. Et
uldtæppe kan muligvis gøre det.

:Pia

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 06-01-03 08:27

Hej,

Det er faktisk oftest ikke så stort et problem. Men hvis hesten sveder
meget, er det selvfølgelig godt at gøre som I: tørre den af med halm,
lade den rulle sig.

Hvis man har et sted, hvor den kan rulle sig tørt er det også en god
idé. Vi sætter sommetider vores i ridehuset et stykke tid. Der er både
læ og sand at rulle sig i.

Alternativt kan de jo også selv rulle sig i halmen, hvis der er mulighed
for det.

Et dækken kunne måske også lune, hvis det f.eks. trækker der hvor hesten
skal stå.

Ofte komme det meget an på hesten selv hvormeget den sveder. Både
kondition og vilje spiller ind. (Dem med meget vilje har det med at
kunne blive næsten helt våde af en skridt-tur).

-dennis

Fra : Anet

Dato : 06-01-03 12:15

Vi har jo vores to heste herhjemme. Den ene er af natur superkorthåret og
sveder aldrig når vi rider ture. Den anden får en tyk god pels og bliver
svedt på hals og i lysken. Jeg gør det altid sådan at hestene kommer ud på
folden om morgenen med udendørsdækken på. Går så og hygger derude hele
dagen. Ca. et par timer før det bliver mørkt rider vi så tur eller hvad vi
vil. Når vi kommer hjem bliver hun tørret godt af med halm og stillet ind i
sin lune boks. Det vil sige at jeg aldrig lukker hende ud på folden efter en
ridetur. Dette her har aldrig givet problemer og hun har aldrig været syg af
det. Hvis jeg nu havde valgt at ride om formiddagen og så lukket hestene ud
på folden og selv om de havde dækken på så ville hesten nok stå og fryse for
dækkenet varmer jo ikke på halsen hvor pelsen er våd.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 07-01-03 11:36

øv det sner og sner og vores heste har sko på så vi skal ikke ud at ride.
Sneen klumper sig let i hovene pga skoene og skoene er lige så glatte som
var det meder på en slæde.
Nu må alt det sne godt nok forføje sig lidt så vi kan ride lange ture afsted
igen.

--
Hilsen
Annette

Fra : Marlene

Dato : 07-01-03 17:01

Anet <anet@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e1aad98$0$232$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> var det meder på en slæde.
> Nu må alt det sne godt nok forføje sig lidt så vi kan ride lange ture

Hvor sner det henne - dvs. hvor bor du henne? Her syd for Århus (Mårslet)
har solen skinnet det meste af dagen.

I øvrigt så elsker min fjordhest at ligge helt på siden i den dejlige sne,
og hun vil hellere stå udenfor at sove, når det sner kraftigt, selvom hun
kan gå indenfor i læ og til den dejlige varme halm.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 08-01-03 10:33

Bor på vestsjælland