Mandrake 9,0
Fra : Ole Heegaard

Dato : 05-01-03 23:38

Hej
Jeg vil forsøge at hitte ud af det her linux
Jeg har win xp instaleret på en NTFS patrition kan fips.exe lave en plads
til linux eller hvad??

Ole Heegaard

Fra : Bo Simonsen

Dato : 06-01-03 00:36

Ole Heegaard <ole@ohdata.dk> writes:

> Jeg vil forsøge at hitte ud af det her linux
> Jeg har win xp instaleret på en NTFS patrition kan fips.exe lave en plads
> til linux eller hvad??

Hvis du har løst til en slags "Demo", før du kaster dig ud i det store,
findes der en cd du kan hente og derefter brænde ud, hvor linux startes
udelukkende fra cdrom drevet.

Den findes her:

   http://tyge.sslug.dk/knoppix/

Jeg er ikke helt sikker på om fips kan resize NTFS partisioner.

--
Mvh. Bo Simonsen
"Linux! The choice of a GNU generation"      http://bo.geekworld.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-01-03 10:07

Ole Heegaard skrev Søndag den 5. januar 2003 23:38 i
dk.edb.system.unix:

> Jeg vil forsøge at hitte ud af det her linux
> Jeg har win xp instaleret på en NTFS patrition kan fips.exe lave
> en plads til linux eller hvad??

Det tror jeg ikke, mener at have læst at den "kun" kan klare FAT og
dens afarter. Jeg har selv slettet min disk, for at instalere XPH
på FAT og få plads til Mandrake. Mandrake install fandt selvudaf at
der var win. på maskinen og lagde den ind i
bootmanageren/opstarteren, og det virker bage uden nogen problemer.

Dertil kommer at hvis du har din WIN på FAT, så kan du læse/skrive
på din WIN partition fra Linux, det kan du ikke hvis du har din WIN
på en NTFS.

BTW husk at du SKAL instalere WIN før Linux, da WIN ellers vil
ødelægge din Linux,,,

Ivar Madsen

Fra : Christoffer Olsen

Dato : 11-01-03 14:06

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> writes:

> Dertil kommer at hvis du har din WIN på FAT, så kan du læse/skrive
> på din WIN partition fra Linux, det kan du ikke hvis du har din WIN
> på en NTFS.

Man kan godt læse fra en NTFS partition.

> BTW husk at du SKAL instalere WIN før Linux, da WIN ellers vil
> ødelægge din Linux,,,

Jeg installerede XP på min maskine efter Linux, og det gik uden
problemer, man skal bare huske at lave en bootdiskette da windows ikke
kan holde snitterne fra mbr.

--
   Mvh Christoffer Olsen

*** Thank you, mr. president:
*** http://tiddytwister.nitro.dk/bushie.jpg

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-01-03 16:11

Christoffer Olsen skrev Lørdag den 11. januar 2003 14:06 i
dk.edb.system.unix:

> Man kan godt læse fra en NTFS partition.

OK, men det kan nu også være meget rat at kunne skrive også. IMO.

> Jeg installerede XP på min maskine efter Linux, og det gik uden
> problemer, man skal bare huske at lave en bootdiskette da windows
> ikke kan holde snitterne fra mbr.

Ja, jeg læste et sted efter at jeg skrev det, at det ikke er være
end at man kan genskrive mbr'en hvis alså man har noget at gøre det
fra,,,

Ivar Madsen