Lærerige computerspil
Fra : Jens B

Dato : 05-01-03 23:12

Hejsa.

Er der nogen der kan foreslå nogle gode computerspil til børn. Jeg har en
dreng på 4 1/2 år. Og kunne godt tænke mig at få nogle spil/programmer
hvorved at han kan lære noget fornuftigt.
Han har allerede div. Pixeline, Magnus & myggen spil. Men er ude efter nogle
hvor han evt kan lære om tal og bogstaver.
Men, er nysgerrig for at høre om andre der kender nogle gode lærerige spil /
programmer til PC.

Mvh

Jens B.

Fra : Soren Pedersen

Dato : 05-01-03 23:15

Min datter på 4½ er glad for Lego For Begyndere.

Mvh
/Søren

Fra : torup bachmann

Dato : 05-01-03 23:31

"Jens B" <buro@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvor han evt kan lære om tal og bogstaver.
> Men, er nysgerrig for at høre om andre der kender nogle gode lærerige spil

Jeg kan varmt anbefale spillene fra Levende bøger, den serie der hedder
flyvende start. Det vil nok være det der hedder "Børnehaven" han skal have.
Jeg kan også tilslutte mig den forriges anbefaling af Legos for begyndere.
Du kan læse mine anmeldelser af, efter min mening, gode børnespil i den
genre på min hjemmeside under "anmeldelser af spil til børn". Der står nogle
længere beskrivelser.
MVH Rikke
www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : JannieogJens

Dato : 06-01-03 00:54

> [...]
> hvor han evt kan lære om tal og bogstaver.
> Men, er nysgerrig for at høre om andre der kender nogle gode lærerige spil

Jeg købnte for 200 kr. en gammel pc til min søn, så satte jeg vide markater
på tastaturet, og skrev bogstaverne med småt i stedet for med stort, så det
var nemmere for ham at gendkende dem, da han startede i skole, det var ved
denne pc, han lærte at skrive sit navn, og ret hurtigt lærte han at starte
word og andre simple programmer, eller han lavede en masse mapper rundt om
kring og flyttede rund på alting, aldrig har jeg set så rodet en pc, men i
dag er han 6½ og har helt styr på både bogstaver og pc, han brugte utroligt
meget tid ved den uden at have nogen spil indstaleret.

Jens

Fra : Dima

Dato : 06-01-03 13:12

Vi har i Brugsen købt Magnus & Myggen - Talbutikken, som min datter på 4 år
er meget bidt af.
Magnus og Myggen har bygget en butik foran deres hus, hvor de sammen med
alle vennerne i Paradisparken kan bygge ting og sager. Ved at klare de
matematiske opgaver, får de ting til butikken, som de senere kan bytte med
andre ting.

Samtidig købte vi også Magnus & Myggen - De Alfabetiske Lege til når hun
bliver lidt ældre. Den handler om, at Magnus skal deltage i De Alfabetiske
Lege og prøve at vinde guld-, sølv- eller bronzemedalje i de forskellige
alfabetdecipliner, som Myggen og vennerne har forberedt.
Kender den ikke lige så godt som Talbutikken, som varmt kan anbefales.

Prisen var vist omk. 75,- kr. stk.

Fra : Svend Pedersen

Dato : 07-01-03 11:24

> [...]
> hvor han evt kan lære om tal og bogstaver.
> Men, er nysgerrig for at høre om andre der kender nogle gode lærerige spil

For det første tror jeg, at børn får et mere konkret forhold til fysiske
ting end virtuelle ting, så pas nu på med at erstatte legoklodserne med
pc-programmer.

Men hvis du virkeligt VIL, så er pc'en altså fremragende til at lære børn
alfabetet og at stave, allerede mens deres motorik ikke er udviklet til det.
Sæt cursorhastigheden helt i bund, åbn et Word-dokument, tryk CAPS LOCK og
vælg pitch 40. Dette er en simpel måde at lære børnene at skrive bogstaver
og ord, men det kræver så også din aktive medvirken (hvilket kun er godt),
og det duer kun, hvis barnet selv vil, men sådan er det vist med det meste.

Min datter var meget interesseret, når far arbejdede på pc'en, så hun fik
lov til at være med og prøve selv, så hun kunne skrive sit navn (ANNE)
allerede som 2½ årig (på pc), og siden lærte hun at skrive "far" og "mor" og
de afledte "mormor" osv, og efter kort tid kunne hun de fleste bogstaver. Da
hun fyldte fire kunne hun i hånden skrive et lidt svært ord som "juleaften",
og nu, som fem-årig, hvor finmotorikken er ved at være udviklet til
håndskrift, skriver hun faktisk rigtigt pænt.

Min søn er netop fyldt tre, og han er ikke rigtigt interesseret i at skrive,
så han er heller ikke kommet i gang. Det var altså kun et forslag, men prøv
det. Anne var himmelhenrykt, da hun fik forklaret første gang, at dét, hun
netop havde skrevet, det var hendes eget navn. Det var virkeligt stort for
den lille 2½-årige.

Fra : Brian Christensen

Dato : 10-01-03 01:24

Jens B wrote:
> [...]
> dreng på 4 1/2 år. Og kunne godt tænke mig at få nogle spil/programmer
> hvorved at han kan lære noget fornuftigt.

Det kommer jo lidt an på hvordan du mener fornuftigt ? F.eks. så kan man
lære en hel del af og spille strategispil. Det være sig både på computer
og som brætspil. Min søn fangede rimelig hurtigt at der er en sammenhæng
mellem det og klare sig godt og det at udnytte alle tilgængelige
resourcer optimalt.
Samarbejde i sådanne spil belønnes også.

> Han har allerede div. Pixeline, Magnus & myggen spil. Men er ude efter nogle
> hvor han evt kan lære om tal og bogstaver.

Har han lysten til at lære tal og bogstaver ?
Hvis ikke, så vent og lad dig barn høre historier læst højt af dig eller
på bånd. Det er nemlig også en måde at lære om sproget. Jeg tror ikke at
børn altid forstår alle ord og vendinger, men man skal jo lære, og at
høre dem i rette sammenhæng hjælper til at forstå senere.
Efter min mening er der tid nok til at lære tal og bogstaver. På den
anden side så er der mange muligheder for at flette tal ind i
hverdagen...f.eks. busnumre, lommepenge (hvis nogen), terningspil f.eks.
ludo

> Men, er nysgerrig for at høre om andre der kender nogle gode lærerige spil /
> programmer til PC.

En god måde at finde de rette spil er at prøve sig frem. Du kan gå på
biblioteket og låne spil til pc'en - og det er jo gratis.

Mvh
Brian