Klingenberg i Odense
Fra : Claus Christiansen

Dato : 05-01-03 22:51

Hej

Følgende fundet i kirkebogen for Sct. Knuds sogn i Odense:

"Død 21 Februar 1858, Begravet 26 Februar, Marie Mohn Enke efter Toldbetient
Nielsen paa Klingenberg, 38 Aar...."

Skulle der mon være en gæv fynbo, som kunne hjælpe en ærke sjællander med
lidt oplysninger om hvad dette Klingenberg er for noget ? Evt. en henvisning
til hvor der kan måske kan findes yderligere information.

Hilsen

--
Claus Christiansen
claus_christiansen@t-online.de

Fra : alice_trauelsen

Dato : 05-01-03 23:34

Hej
Klingenberg er et sted lige i Odense Centrum. Lidt skrådt overfor
Flakhavne. Der er også Magasin overfor. Jeg husker særlig Klingenberg
dengang i sidst i 1960'erne og 70'erne. Det var nemlig STEDET hvor der
lå det sted for unge, hvor vi dansede og festede. Måske kan du søge på
Odense Kommunes hjemmeside og finde link derfra.
Mange hilsner
en gammel fynbo
Alice

http://www.kandu.dk/

Fra : Helmer Christiansen

Dato : 05-01-03 23:36

"Claus Christiansen" <claus_christiansen@t-online.de> skrev i en meddelelse
> [...]
henvisning
> til hvor der kan måske kan findes yderligere information.

På Kort- og Matrikelstyrelsens hjemmeside kan man gratis downloade oplysning
om samtlige ca. 2,2 mill. officielle danske adresser med tilhørende
koordinater og oplysning om kommune, sogn og postdistrikt.

Klingenberg er et vejnavn i Odense kommune, vejkode 4354 og sognekode 7774
(= Skt Knuds).

Klingenberg er en af de 3 centrale pladser i Odense.

Fra Traps fjerde udgave, IV bd, side 272:
"Lige ved Vestergades Sydside ligger Byens største
P l a d s e r, som danner dens Centrum, og hvor der
Onsdage og Lørdage foregaar en livlig Torvehandel:
Flakhaven, Klingenberg og Albani Torv, tils. c.
13560 m2 (Flakhaven 2750 m2, Klingenberg 4350
m2 og Albani Torv 6460 m2)."

--
Helmer Christiansen

Fra : docjacobsen

Dato : 05-01-03 23:56

Hej Claus,
Det kunne måske indikere tjenestested!
Altså en tolder ved byport.
Mvh O.jac.

http://www.kandu.dk/

Fra : docjacobsen

Dato : 05-01-03 23:57

Hej Claus,

http://www.kandu.dk/

Fra : docjacobsen

Dato : 05-01-03 23:57

Hej Claus,

http://www.kandu.dk/

Fra : Jacob Nordahl

Dato : 08-01-03 01:54

Hej Claus

Jeg har 2 gode bøger om Vesterbro- og Albanikvarterne i Odense såkaldte
Registrant'er,
men de smyger sig lige præsis udenom Klingenberg, du kan forhåbentlig låne
den om
Overgadekvarteret vers. 1981 på hovedbibloteket i København ellers kan du
skaffe den hjem til dig.

Hvis du bare lige vil have Klingenberg historien i kort træk kig på
http://www.odense.dk/odense/gfx.nsf/Files/2-bma-jbd-helhedsplanKlingenberg.p
df/$file/helhedsplanKlingenberg.pdf

Så vidt jeg husker har der ikke været byport ved Klingenberg i 1858,
men det var derimod Odense's største handelsplads dengang!

Venligst
Jacob Nordahl

Fra : Jacob Nordahl

Dato : 08-01-03 02:05

Der ligger forresten stadig dansesteder ved klingenberg,
og hvis du har hørt om banegårdsbanden fra Odense, så kender
du jo allerede lidt til et stykke Klingenberg historie for før bgb.
hed den nemlig "Klingenberg banden" fordi de ret ofter var at finde
ved p-huset, og skabte en del problemer ved de før omtalte danse steder.

Venligst
Jacob Nordahl
(Odenseaner i forklædning som københavner.. ;) )