pseudotvillinger
Fra : Musen

Dato : 05-01-03 21:44

Hej NG
Ja jeg venter jo altså barn til maj, og har i forvejen en søn som er født i
december 01. Jeg tænkte om der var nogen der havde erfaringer med at have
børn så tæt på hinanden? Her tænker jeg altså mest på positive erfaringer og
gode råd, for negative reaktioner har vi fået rigeligt af allerede...Sjovt
nok mest fra vores familer; puuha det bliver godt nok hårdt for jer, uhahada
to blebørn, hvordan vil I da klare det, var det et uheld osv...Nej det var
skam ikke et uheld, det var fuldt ud planlagt, og derfor endnu mere
skuffende at få disse reaktioner fra vores nærmeste
Nå, det var lige et surt opstød, men bare lige for at understrege at de der
kommentarer har vi altså fået nok af, så det er ikke dem jeg efterlyser.
Derimod gode råd til hvordan vi skåner vores søn mest muligt, så han ikke
føler sig helt glemt når den lille ny kommer, gode råd til udstyr og i det
hele taget bare gode råd *SSS*
Venlig hilsen Mia

Fra : torup bachmann

Dato : 05-01-03 22:01

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse
> [...]
> føler sig helt glemt når den lille ny kommer, gode råd til udstyr og i det

Du kan tro, jeg har erfaringer!!!!
Jeg har 4 børn med henholdsvis 17, 14 og 20 mdr. imellem og det er SKØNT!!!!
Det er overhovedet ikke noget problem at klare og har heller aldrig været
noget problem for den/de store når en ny ankom.
De negative reaktioner fik jeg først, da vi ventede nr. 4 (som i øvrigt var
planlagt!). Mange synes det var ulækkert, spurgte om vi var religiøse og en
masse andet vrøvl.

Min erfaring er, at man ikke skal gøre noget bestemt for at skåne den store,
bare du ikke stikker bebsen op i næsen på ham og forlanger han skal elske
bror/søster. Lad som ingenting og lad ham selv komme og vise den interesse,
han selv nu engang har lyst til. De skal leve sammen i mange år, så de skal
nok nå at lære hinanden at kende uanset hvad.
Sørg for, at hvis folk kommer med barselsgaver, at de også har noget med til
ham og sig til dem at de IKKE skal kaste sig over den lille ny men huske at
hygge om ham som de (formodentlig) plejer at gøre når de ser ham.

2 blebørn klarer du nemt. Vi har haft 2 x 1 år, hvor vi havde 3 blebørn og
tro mig, det lyder meget værre end det er.

Det jeg synes var lidt hårdt, da jeg fik nr. 2 var at jeg ikke synes, at hun
fik den samme opmærksomhed som hendes storebror fik som spæd, fordi han jo
var alene, men sundhedsplejersken forsikrede mig om, at det gjorde bestemt
heller ikke noget, for hun fik så meget andet i stedet for.

Lad nu ikke resten af din graviditet blive ødelagt pga. jeres familier. Det
er dejligt især for børnene at være født tæt på hinanden, det ser jeg
tydeligt på mine som nu er 6, 4, 3 og 2 år.
Hvis jeg ellers kan hjælpe dig, er du velkommen til at maile mig privat.
Du kan også klikke ind på min hjemmeside og læse mere om livet med 4
småunger.

Knus Rikke
www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : Dorthe Eshington

Dato : 05-01-03 22:08

Mia skrev : Hej NG
Ja jeg venter jo altså barn til maj, og har i forvejen en søn som er født i
december 01. Jeg tænkte om der var nogen der havde erfaringer med at have
børn så tæt på hinanden?

Hej Mia !

Jeg har to dejlige piger med cirka samme aldersforskel. Emma er fra 1.
februar 1999 og Thilde fra 17. juli 2000, og jeg har kun positive ting at
sige om det at have børn tæt på hinanden. Jeg gik hjemme med Emma indtil hun
var halvandet år, det vil sige, at jeg var meget tæt på hende og var derfor
meget bange for, om hun ville føle sig sat til side. Vi gjorde derfor meget
ud af, at huske på, at hun stadig var en lille pige og at hun stadig havde
et stor behov for mig. Det er svært at forklare, for det hele kom stille og
roligt bare af sig selv. Vi prøvede ikke at lave for meget om på hendes
hverdag, og prøvede at hun stadig havde mig for sig selv. Lillesøster sov jo
meget, og så var der god tid til, at Emma og jeg kunne gøre de ting vi
plejede at gøre. I dag hvor de er henholdsvis snart fire år og snart 2½ år,
så er de simpelthen hinandens bedste venner. Selvfølgelig bliver de uvenner,
men hvilke søskende gør ikke det ????? De leger godt sammen og sover i samme
værelse og er meget glade for hinanden.

Af rent praktiske ting er vores bedste anskaffelse helt klart en
tvillingekombivogn. For os fungerede det hverken med lillesøster i bæresele,
mens storesøster var i klapvogn, eller søskendesæde på barnevognen. Men
tvillingevognen gjorde, at jeg meget lettere kunne tage flere steder og ikke
følte mig så bundet. For lillesøster kunne sove i sin lift, mens storesøster
kunne side i sin klapvognedel ved siden af. Jeg syntes, at det er begrænset
hvor langt man kan forvente, en halvandet årig skal kunne gå, og hun havde
jo stadig brug for middagslur, så blev hun træt, blev hun bare lagt ned i
klapvognedelen og fik sin dyne over sig.

Jeg er ked af at høre, om de kedelige erfaringer med folks dumme
bemærkninger I allerede har haft. Dem kender jeg desværre kun alt for godt.
Jeg venter i øjeblikket vores barn nummer tre, og du kan tro, at det også
har givet mange at disse kommentarer.

Ellers så har jeg kun at sige et stort tillykke til jer. Har du nogen
spørgsmål, eller har lyst til at udveksle erfaringer, så er du velkommen til
at skrive.

Held og lykke !

Mange hilsner Dorthe

Fra : Dorthe

Dato : 05-01-03 22:56

On Sun, 5 Jan 2003 21:43:55 +0100, "Musen" <xxmivse@sol.dkxx> wrote:

> [...]
>føler sig helt glemt når den lille ny kommer, gode råd til udstyr og i det

Hej Mia.

Tillykke med jeres held, at det både følelsesmæssigt og fysisk lader
sig gøre, at i går og venter på - at jeres søn blive storebror.
Glæd jer - nyd det .
Jeg tror, en stor del af det i oplever fra dem, der reagerer negativt
skyldes, at de ikke selv har lyst/mod/trang - og hvad der ellers
"gør" at vi får barn nr 2 - 3 - 4 - 5.
Jeg har selv 5 børn - den ældste 20 den yngste 8 - og det eneste jeg
ville ændre på, hvis det var muligt - var at have fået nogle af dem
var født tættere på hinanden.
Det er dejligt nært, man "bliver i forløbet"(at være
småbørnsfamilie)og
- det er nemt og praktisk, at der på mange områder er de samme behov
og interesser man som familie kan dele gennem hele deres opvækst.
Der er under 11 mdr. mellem min mand og hans broder og de har haft et
rigtig godt søskendeskab og stor glæde af hinanden. Der er ingen grund
til at forvente, at det skulle være synd - endsige svært, at blive
storebror i "en ung alder" snarere - tvært imod. Jalousien sidder jo
som bekendt i bevidstheden og er ikke en ren fysisk reaktion - spøg
til side ... vend tilbage, hvis der opstår situationer hvor en dialog
evt. kunne hjælpe på små eller lidt større hverdagsproblemer.

Kærligst Dorthe

Fra : Holger Danske

Dato : 06-01-03 16:35

Musen wrote:
> [...]
> glemt når den lille ny kommer, gode råd til udstyr og i det hele
> taget bare gode råd *SSS* Venlig hilsen Mia

Så må jeg vel også lige komme med et par ord som far til 3 drenge på 3½år
2½år og 7½ md.

Jeg synes ikke at det er har været hårdt at have ungerne så tæt på hinanden,
tværtimod så ser jeg det som et gode !
Vi fortsætter bare med bléer som om intet er hændt, altså ikke noget med nå,
øvv, nu skal vi til det med bléer igen, det er bare en kontinuitet der
kører. Det samme gør sig gældende ved børnepasningen, da den ældste stoppede
i dagpleje for at starte i børnehave, var vi så heldige at den mellemste fik
lov at skifte dagplejemor, så han nu kom hen hvor storebror havde været, og
nu her til sommer når den mellemste skal starte i i børnehave, ja så er vi
igen så heldig at pladsen blive lillebrors, hvilket er til storr glæde og
hjælp, både for børn, forældre og ikke mindst dagplejemor, som jo
selvfølgelig har kunnet følge den mindste hele vejen op siden fødslen
Derudover så kan de bedre lege sammen da interesse feltet og legemåden
ligger meget tæt på hinandne, for ikke at snakke om de glæder ungerne for af
hinanden når de skal starte i skolen. Her skal jeg så lige påpege at alle 3
starter i småbørnsskole, op til 5 klasse, for derefter at starte i den
"store" skole.
Derudover har det også sparet os en del penge, da så godt som al vores
udstyr og børnetøj har kunnet blive brugt tilalle 3 (dermed ikke være sagt
at der ikke købes nyt til alle 3 ).
Så alt i alt, har det været, og er kanon dejligt..

I skal ikke være nervøse på den ældstes vegne, det kan godt være at han ikke
synes om det i starten, men børn i den alder bliver hurtigt så glad for
selskabet og nærheden af andre børn, så kærligheden til sin søster/bror
kommer meget hurtigt. Vi havde ingen problemer med den ældste, den mellemste
synes ikke om sin lillebror da vi kom hjem og det holdt så i 14 dage hvor
han surmulede og godt kunne blive gal, men nu er Rune (lillebror) det bedste
i verden

Held og lykke herfra, foruden et stort tillykke, og jeg ved at du må få
mange glade gode timer...

Allan
--
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --

Fra : Linda

Dato : 06-01-03 17:27

Jeg vil tilslutte mig alle de positive kommentare. Vi har 4 børn de sidste 2
er tvillinger, vi har altså haft 2 x 2 blebørn, det er faktisk ikke så meget
værre end at have 1 blebarn.
Held og lykke og nyd det nu, de er små i så kort tid.

Linda

Fra : hmo

Dato : 06-01-03 20:56

Hej
Jeg tilslutter mig koret: Det er fedt at have pseudotvillinger! Mine er nu
3½ og 5 - hhv. dreng og pige. De har vældig meget glæde af hinanden - og vi
af at de er så tæt på. Et af problemerne er såmænd at det er svært at gøre
noget særligt for den store, for den lille er jo næsten lige så stor -
men hun skal i skole til sommer, og så får hun en verden for sig selv (idag
går de nemlig også i børnehave sammen, dog ikke på samme stue).

Af praktiske råd: Jeg havde ikke tvillingevogn, men klarede mig med et
søskendesæde til barnevognen - og ligeså snart den lille kunne sidde op
kunne de sidde i selve vognen sammen. Ikke så godt for vognen, men vildt
hyggeligt.
Helt og aldeles uundværlig har vores dolfin cykelanhænger været: Vi har ikke
bil, og det ville have været meget besværligt at komme rundt uden den. Den
fungerer iøvrigt også som klapvogn for to - praktisk.

Også jeg siger: Skriv endelig hvis du mangler et godt råd - jeg deler
gladeligt ud af dem, og så kan du jo bare bruge det du selv tror er rigtigt!

Og gu' er det da hårdt med to små børn - men det er altså rigtig, rigtig
dejligt også!!

Hjertelig tillykke med dem!
Hanne

Fra : Svend Pedersen

Dato : 08-01-03 09:18

Alle gode gange syv, så det kan ikke være lyv! Dette er altså den syvende
kommentar i koret af glade jubelidioter med børn tæt på hinanden, så jeg har
blot to tilføjelser til de andre indlæg, som jeg ellers er enig i.

> [...]
og
> gode råd, for negative reaktioner har vi fået rigeligt af allerede...

Mine egne er fra hhv nytårsaften og juleaften med to års interval. De er i
dag 3 og 5. Det er ideelt, at de er så tæt på hinanden, for de har langt
større glæde af hinanden, end hvis der er fire-fem år imellem. Det er endda
sådan, at storesøster, der er lidt genert af sig, lærer af lillebror, der er
mere frembusende. Det er dejligt at se, og det er en stor aflastning, at de
kan underholde hinanden.

Da de var helt små, dvs faktisk allerede fra lillebrors fødsel, var
storesøster aktivt deltagende i alt omkring sin lillebror, og det var både
spændende og udviklende for hende. Det kostede ikke mere tid eller besvær,
hvis han ikke havde været der, så skulle hun jo have været underholdt
alligevel. Det betød endda også, at hun var meget forstående for, at hun
ikke fik samme opmærksomhed som tidligere. Det gjorde hun jo netop ved at
være mere eller míndre "medansvarlig".

To blebørn er heller intet problem - herregud, hvor megen tid tager et
bleskift? Og at komme rundt i byen: hvis I har en standard barnevogn anno
moderne tider kan der sagtens sidde to stk i den. Ingen problemer.

> [...]
> skam ikke et uheld, det var fuldt ud planlagt, og derfor endnu mere
> skuffende at få disse reaktioner fra vores nærmeste

Det kender jeg godt, og jeg er selv træt af alle disse mørkemænd. Der er en
besynderlig tendens til at problematisere det at have børn, og det er helt
forfejlet. Jeg har selv oplevet præcist det samme: "bare vent til efter
fødslen" (ingen problemer) - "bare vent til I kommer hjem fra hospitalet"
(ingen problemer) - "bare vent til hun begynder at kravle rundt" (ingen
problemer) - "bare vent til nummer 2" (ingen problemer). Hele vejen igennem
sagde jeg som svar, at det går jo nok alt sammen, for hvor der er vilje er
der vej, men som svar fik jeg hver gang, at jeg jo ikke vidste hvad jeg
talte om, jeg skulle abre vente at se, så...., og det gjorde jeg så, og
efter fem år venter jeg stadig på problemerne. Nu er jeg godt nok fraskilt,
men lige hér er min ekshustru og jeg enige.

Til lillebroderens navngivningsfest rejste jeg mig og sagde min mening,
delvist humoristisk, men også kun delvist, om dét p.., og så blev alle
mørkemændene smækfornærmede. De skulle skamme sig! Jeg forstår godt jeres
skuffelse. Hvis jeg var i jeres situation ville jeg, efter syv positive svar
her i gruppen og ikke ét negativt, fortælle jeres familier, at de bedes
ophøre med at fremture med deres uvidende ævl, og i stedet være lidt
positive, støttende og ikke mindst dele jeres glæde. Det er sgu da dét, man
har en familie til.

(hvis de stadig påstår I er fulde af løgn, må de meget gerne henvende sig
til os, der kan tale af erfaring).

Fra : Musen

Dato : 09-01-03 19:24

Hvor er det dog dejligt at se, at så mange mennesker ikke finder det
besværligt, dumt eller tosset at få børn så tæt på hinanden. Vi glæder os
ihvertfald meget på trods af diverse advarsler om hvor hårdt det bliver. Det
var rart at læse jeres forskellige erfaringer og gode oplevelser med det at
have børn så tæt på hinanden.
Venlig hilsen Musen

Fra : Kim Monberg

Dato : 09-01-03 19:32

Det med at have blebørn er da det mindste syntes jeg, jeg har en søn på 2år
nu, og bleer er da ikke noget problem, de er jo nemme at have med at gøre
osv. så det er da lige til. Jeg kan ikke forestille mig at det skulle være
værre med 2 børn, bortset fra at der skal skiftes ca. dobbelt så mange
gange, men igen, det må jo være en brøkdel af glæden, man kan jo også hygge
på puslebordet.

Bare en sidebemærkning.

Mvh:
Kim

Fra : Holger Danske

Dato : 09-01-03 19:54

Musen wrote:
> [...]
> hårdt det bliver. Det var rart at læse jeres forskellige erfaringer
> og gode oplevelser med det at have børn så tæt på hinanden.

Endnu engang tillykke, og rigtig god fornøjelse

Allan