Problemer med netværk win98 - win XP
Fra : Kristian B

Dato : 05-01-03 20:30

Hej er der nogen der har et forslag til hvad jeg gør galt ud fra min
sikkert ringe beskrivelse :) de fleste svar om netværk indeholder
altid en hub eller opsætning af en server - jeg håber at det er muligt
med kun et krydset netkabel og uden at sætte en server op og med at
min gamle maskine bruger win 98 førsteudgave med alle opdateringer....
Her er beskrivelsen af det jeg troede var den rigtige metode?

Jeg har fået ny computer (pc) med Windows XP (home) og vil gerne for
en kort tid oprette forbindelse til min gamle computer (pc) (266 Mhz,
med Windows 98) og overfører så mange filer som muligt på den måde
(store filer). Den nye er nu normalt forbundet til Internettet med en
fast Internetforbindelse via kabelmodem.

Det jeg gør, er at trække stikket fra kabelmodemmet ud fra den nye pc
sætte et krydset netkabel til netværkskortet i begge pc'er. De en
diode lyser grønt og viser at der er forbindelse mellem de to kort?

Den gamle pc (windows 98) har jeg i kontrolpanel/netværk/configuration
for protocollen (TCP/IP) for mit netkort under properties skrevet
IPadressen som vist altid kan bruges da den vist ikke bruges på
Internettet 192.168.0.3, samt i Gateway fanebladet samme sted tilføjet
den nye pc's (faste) IPadresse som Standard Gateway og ellers ikke
rørt ved de andre faneblade. Så har jeg "added" stadig i
kontrolpanel/netværk/configuration ved at trykke på add.. Service hvor
jeg har installeret "file and print sharing" for Microsoft Network
(det giver mulighed for med stifinder at gå ind på alle drev eller
bestemte mapper og via højreklik at give læse skriveadgang fra andre
computere), der næst stadig i kontrolpanel/netværk/configuration ved
knappen file and print sharing givet "andre" lov til at læse og skrive
til filer. Så har jeg været inde i stifinder og højreklikket på alle
drev og givet "skrive og se" rettigheder (samt tildelt et passende
password). Når jeg nu går ind via af stifinder i Network Neighborhood
(stadig på den gamle win98 maskine), kan jeg nu se min egen gamle pc's
computernavn "REGNEMASKINEN" på netværket som forventet og trykker jeg
på den kan jeg se alle drev jeg har givet adgang til. Nu forventer jeg
at jeg fra den nye maskine kan se det samme da begge er forbundet og
har samme arbejdsgruppe. Men det sker ikke. Går jeg ind i
indstillinger/netværksforbindelse/lan-forbindelse kan jeg se at
forbindelse er tilsluttet, Fra Netværkssteder på skrivebordet på den
nye pc (XP), og her i sidemenuen i punktet "vis
arbejdsgruppecomputere" kan jeg kun se arbejdsgruppen MSHOME og der
min nye computer (MASKINEN) og ikke som forventet også den gamle pc's
(REGNEMASKINEN's) filer og drev.

Er der nogle kloge folk der kan hjælpe?    Jeg syntes jeg har prøvet alt
og kan ikke overkomme at læse mig til mere selv?

Data:
Jeg har to computere den nye:

Navn: MASKINEN
GROUP:MSHOME
IPADRESSE:192.168.xxx.xxx (underskyld jeg har ikke skrevet de sidste 6
cifre)
UNDERMASKE: 255.255.255.0
STANDARDGATEWAY: 192.168.0.3
(DNS-SERVER er sat til: 212.10.10.4 da jeg normalt bruger netkortet på
Internettet)

Den gamle:

Navn: REGNEMASKINEN
GROUP:MSHOME
IPADRESSE:192.168.0.3
STANDARDGATEWAY: 192.168.xxx.xxx

Forbundet med netværkskabel der er krydset

Begge netværkskort kører 10 Mb

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-01-03 20:45

Kristian B skrev:
> Navn: MASKINEN
> GROUP:MSHOME
> IPADRESSE:192.168.xxx.xxx
> UNDERMASKE: 255.255.255.0
> STANDARDGATEWAY: 192.168.0.3
> (DNS-SERVER er sat til: 212.10.10.4

IP-adressen i standardgateway skal kun bruges, hvis en computer skal
"tale" med en computer, som IKKE ligger på det samme netværkssegment.
Med andre ord: Lad være med at pille ved standardgateway i denne
sammenhæng.
Sørg nu for at IP-adressen på denne computer er på formen 192.168.0.x
(lad os for letheds skyld antage at du sætter den til 192.168.0.2).

> Navn: REGNEMASKINEN
> GROUP:MSHOME
> IPADRESSE:192.168.0.3
> STANDARDGATEWAY: 192.168.xxx.xxx

Lad IP-adressen blive stående og husk at sætte undermaske til
255.255.255.0.

> Forbundet med netværkskabel der er krydset
> Begge netværkskort kører 10 Mb

OK.

Prøv nu at se om du kan "pinge" computerne.
På 192.168.0.2 computeren går du i en Command Prompt og skriver "ping
192.168.0.3", og på 192.168.0.3 computeren går du i en Command Prompt
og skriver "ping 192.168.0.2".
Hvis de kan se hinanden er der "hul igennem" ellers er der stadig
problemer.

-------
Tomas