Hvad gik galt ?????
Fra : Annie og Torben

Dato : 05-01-03 19:14

Efter at have fundet en af mine Ancistrus dolichopterus sugemaller sidde og
vifte med finderne over en klase orange æg i en sprække i en rod fik jeg
rigget et mindre akvarium til (B20*H30*L50). Flyttede i en balje hurtigt og
nænsomt fisken derover i. Vandet var fra det store akvarium og havde samme
temperatur. De første klækkede efter få timer. Da alle 30-40 var klækket sad
de fint på roden med æggeblommen. Men næste dag var der kun 8-10 stk og nu 2
?????? Vandet blev dog hvidere og hvidere desto flere æg der klækkede så jeg
skiftede noget af det. Nu ligger der små døde "haletudser" på bunden med en
æggeblomme på maven. ØV!

Fra : Madsen

Dato : 06-01-03 03:09

Annie og Torben skrev:

> [...]
> klækkede så jeg skiftede noget af det. Nu ligger der små døde
> "haletudser" på bunden med en æggeblomme på maven. ØV!

Hannen passer ungerne meget omhyggeligt indtil blommesækken er opbrugt.
De bliver viftet med finnerne så de hele tiden får frisk og iltrigt
vand og døde unger eller æg bliver fjernet så der ikke går sygdom i
resten af kuldet. Først når de har opbrugt blommesækken bliver de sat
på fri fod af hannen.
Tog du hannen med over, eller? Hvorfor flytter du i det hele taget
æggene væk? Det ville jeg ikke vælge at gøre og slet ikke hvis det
er første gang at mallerne har lagt æg.

Madsen.

Fra : Annie og Torben

Dato : 08-01-03 18:52

Det er ikke første gang der er unger, men det er første gang jeg opdagede
dem som æg.
En gang var der 10-15 små sorte maller ca. 1cm i min spandpumpe, LEVENDE. Så
længe da. Jeg lavede den fejl at putte dem i en plast bøtte til jeg kom fra
arbejde og havde fået købt en yngle kasse. DUMT. To overlevede men lå dagen
efter døde.
Da de 7 maller er i et 250L akvarium med et par Blå øjet, to
nøglehuls-cichlider og 7 øksefisk er der nok ikke mange der overlever. En
har dog klaret det, men det var derfor jeg flyttede dem og hannen.
Han sad pænt og viftede, men ungerne svømmede væk da de klækkede og sad så
på glasset og roden.
Men vandet blev hvidere og hvidere desto flere æg der klækkede, hvorfor?
Der er stadig 3 levende unger, men det undre mig at de døde imens de havde
blommesækken.
Skal men evt. tage hannen fra når der er gået nogle dage?

Mvh. den deprimerede.

Fra : Madsen

Dato : 08-01-03 20:14

Annie og Torben skrev:

> [...]
> bøtte til jeg kom fra arbejde og havde fået købt en yngle kasse.
> DUMT. To overlevede men lå dagen efter døde.

Jeg finder også ofte maller i mit spandfilter. Her lever de godt,
men bliver selvfølgelig lukket ud i akvariet når jeg et par gange
om året gør mit spandfilter rent.

> Da de 7 maller er i et 250L akvarium med et par Blå øjet, to
> nøglehuls-cichlider og 7 øksefisk er der nok ikke mange der
> overlever.

Jeg tror at du vil blive overrasket over hvor mange der vil
overleve. Jeg startede ud med 1 Xenocara + 2 hunner. Sidste gang
jeg talte var der kommet 49 unger ud af det som nu er så store at
de snart selv kan begynde at få unger. Mallerne går sammen med 10
fuldvoksne Tropheus-cichlider og deres ca. 30 unger i et 530 ltr.
og Tropheus er _vilde_ med malleunger.

> En har dog klaret det, men det var derfor jeg flyttede dem og
> hannen. Han sad pænt og viftede, men ungerne svømmede væk da de
> klækkede og sad så på glasset og roden.

Hver gang mine sugemaller har ynglet, har ungerne ikke forladt
hannens bo før æggeblommen er helt opbrugt. (Det varer normalt 4-5
dage før den er opbrugt).

> Men vandet blev hvidere og hvidere desto flere æg der klækkede,
> hvorfor?

Det ved jeg ikke.

> Der er stadig 3 levende unger, men det undre mig at de
> døde imens de havde blommesækken.

Der skal ikke ret mange forstyrrelser til før de dør når de ikke er
ældre. I starten sugede jeg ungerne ud fra boet når de var klar til
at forlade det. En enkelt gang fik jeg det gjort for tidligt og
mange af ungerne havde stadig en blommesæk. Ingen af dem overlevede.
Kun dem hvor blommesækken var opbrugt, klarede den.

> Skal men evt. tage hannen fra når der er gået nogle dage?

Det kan man lige så godt gøre når ungerne har forladt boet ja.
Han gør dog normalt ingen skade, men når han har mistet interessen
for ungerne, så har han jo ikke mere at gøre dernede.

Madsen.

Fra : Annie og Torben

Dato : 08-01-03 20:45

Mange tak Madsen, det var sku til at forstå.
Men man bliver jo ikke klogere af, ikke at spørge.
Så vil prøve at lade dem gå i fred og passe sig selv.
Med venlig hilsen Torben.

Fra : Annie og Torben

Dato : 08-01-03 20:46

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-01-03 10:45

Annie og Torben <torben_l_j@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e1875a3$0$71687$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
jeg
> skiftede noget af det. Nu ligger der små døde "haletudser" på bunden med

Jeg har selv for et par år siden lavet betydelige mængder at Ancistus, og
gjorde også den fejl,
at forsøge at flytte ungerne. Det overlevede de ikke, de døde som fluer,
det samme har du opserveret.
Lad dem blive i akvariet sammen med forældrene, hvis du ikke fodrer dem
specielt, vil mange af dem gå til
pga. sult. Jeg lavede noget af min Malawimix, og gav dem nogle klumper om
dagen. Malawimixet er fint hakkede
ærter og spinat samt rejer. Det har den fordel at når de store maller
gnasker på klumperne, løsner der sig noget
smulder, og det lever ungerne fint af. Samtidig får hunnen en del mere
foder end normalt, og er hurtigt klar til et nyt kuld. Ud over
Malawimixet, fik de laksefoder som pulver. Det blev bare drysset ud på
overfladen og sank til bunds.

Ungerne er efter min mening meget følsomme for omflytninger, så længe de
er helt små, når de bliver 1½-2 cm, er de langt mere hårdføre.

Meget foder kræver meget vandskifte, men det er også med til at stimulere
mallerne til parring.

At vandet i den bøtte blev hvidt, skyldes formentligt simpel forurening af
vandet.

Carsten

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 09-01-03 11:20

Bliver de spist er her opskriften på hvad du kan gøre.

Sæt mallerne i et andet akv. feks 60-90 L, der skal være en ideel yngleplads
hul kokosnød eller andet. der behøver ikke være bundlag. Der skal dog være
pumpe og varmelegme.
Ancistrus yngler meget ofte ved vandskift, er hunnen godt tyk (med rogn) så
stimulere et fald i temp (et par grader) ofte at de går i leg. Når ægene er
lag kan hunen fjernes hannen passer ungerne til de forlader reden så kan han
fjernes. ungerne kan fodres op i ro og mag. Skal dog have anselig str. før
de kan flyttes gerne over 2 cm ellers dør de som fluer.

Mvh Tina