Aner i Svendborg omkr. 1800
Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 05-01-03 16:26

Min ane Nicoline Jørgine Margrete Hansen blev født i Svendborg 8.2.1816.
Hun var datter af skibstømmermand Niels Hansen (født ca. 1778) og hustru
Mette Kirstine Nielsdatter (født ca. 1776). Ved FT 1834 boede familien i
Fruestræde 343. Men hvem var forældre til Niels og Mette Kirstine?

I FT 1834 er der en omtrent jævnaldrende skibstømmermand Niels Hansen i
Møllergade 257 (søn af hustømrer Hans Hansen Andersen og gift med Elise
Mortensen). Det er ikke den samme.

I FT 1787 Udenfor Gerritsport er der en 8-årig Niels Hansen, søn af
enken Kirsten Jørgensen. Det kan være "min" Niels, men jeg finder ham
ikke i FT 1801.

Mette Kirstine Nielsdatter er tjenestepige i Svendborg i FT 1801. Hun
blev gift 1. gang 9.5.1802 i Vor Frue med ungkarl Anders Pedersen og fik
en datter senere samme år. 29.3.1807 blev ungkarl Niels Hansen og enken
Mette Kirstine Pedersen viet i Vor Frue. Ved sin død i 1838 betegnes hun
som Mette Kirstine Gregersdatter! - 61½ år, skibstømmermand Niels
Hansens hustru, født i sognet (fejl?).

Er der nogen, som kender denne familie?

Med venlig hilsen
Chr. Wirenfeldt

Fra : Lis Graae

Dato : 18-01-03 11:09

Kære Christian
Der findes en lille bog som hedder "Gamle huse i Svendborg" som sikkert kan
skaffet fra Lokalarkivet i Svendborg, hvor jeg selv har købt boget for en
del år siden.
På side 79 har jeg fundet en Anders Hansen i 1761 boende i Møllergade 92
1771 - 1781 boede der Hans Andersen Tømmermand
derefter Niels Hansen Skibsbygger og derefter hans enke
Du kan sikkert finde mange flere oplysninger om din familie i bogen. Jeg har
selv haft meget glæde af den og fundet frem til ting, som jeg ikke har
kunnet finde andre steder.
Skulle du have vanskelig ved at få fat i bogen, kan den kopieres til
kopiprisen plus porto.
De numre du oplyser på dine adresser, findes ikke i denne bog, det skal du
være opmærksom på. Der er sikkert sket en forveksling men husnumre og evt.
folketællingsnummer??
Med venlig hilsen
Lis Graae

Christian Wirenfeldt <chr.wir@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:UeYR9.58$Ew1.2759@news.get2net.dk...

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 18-01-03 14:57

"Lis Graae" <lis.graae@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
92
> 1771 - 1781 boede der Hans Andersen Tømmermand
> derefter Niels Hansen Skibsbygger og derefter hans enke

Tak for dit svar. Men det er jo netop den Niels Hansen, som ikke er min
ane (jvf. ovenfor). Jeg var selv på samme vildspor, men fik "aflivet"
denne familie p.g.a. oplysninger fra anden side. "Min" Niels Hansen
boede 1834 i Fruestræde og ikke i Møllergade. Husnumrene i
folketællingerne er givetvis matrikelnumre.

Med venlig hilsen
Chr. Wirenfeldt

Fra : Bent Fleron

Dato : 18-01-03 16:11

Christian Wirenfeldt wrote:
Ved FT

Hej Christian.
Vedrørende Fruestræde 343, hvor sikker er du på husnummeret ? idet
Fruestræde ikke er 100 m lang. Fruestræde støder ud i Møllergade og
højeste husnummer (i dag) er nr. 19 som er hjørneejendommen der støder
ud til Bagergade og Møllergade (både Bagergade og Fruestræde støder ud i
Møllergade samme sted (alle vordende billisters skræk ved køreprøven)

Det samme gælder Møllergade 257. Selv om Møllergade er rimelig lang så
tror jeg ikke vi kan komme op på nr. 257. Der er dog en lang række A og
B numre, men højeste ulige nummer i dag er 111

> "aflivet" denne familie p.g.a. oplysninger fra anden side. "Min"
> Niels Hansen boede 1834 i Fruestræde og ikke i Møllergade. Husnumrene
> i folketællingerne er givetvis matrikelnumre.

Da Fruestræde løber ud i Møllergade, så kunne det være hjørneejendommen,
men jeg skal i løbet af næste uge et par dage på biblioteket, så jeg vil
gerne undersøge det.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Børge Askholm

Dato : 18-01-03 19:01

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> wrote in message
> [...]
> ud til Bagergade og Møllergade (både Bagergade og Fruestræde støder ud i
> Møllergade samme sted (alle vordende billisters skræk ved køreprøven)

Måske der er tale om matrikelnumre og ikke husnumre - sådan var det i hvert
fald i Kbh. engang.

Børge Askholm

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 18-01-03 19:48

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

hjørneejendommen,
> men jeg skal i løbet af næste uge et par dage på biblioteket, så jeg

Hej Bent

Tak for din hjælp. Jeg har antaget, at der var tale om husnumre
(matr.numre). Ved nærmere eftersyn på DDD CD'erne kan jeg se, at der er
tale om husstandsnumre. Der er ikke angivet husnumre. Jeg kender ikke
sammenhængen mellem Møllergade og Udenfor Møllerport, men har bl.a.
disse oplysninger fra FT:

1787 Udenfor Møllerport:
Hans Andersen, 54, gift 1, hustømrer (alder forkert?)
Karen Rasmusdatter, 51, gift 1, kone
4 børn incl. Niels Hansen, 10, søn

1801 Udenfor Møllerport:
Hans Andersen, 71, gift 2, hustømmermand
Marie Christiansdatter, 54, gift 1, kone
Niels Hansen, 24, ugift, mandens søn af 1. ægteskab, tømmersvend

1834 Møllergade:
Niels Hansen, 55, gift, skibstømmermand
Elise Mortensen, 44, kone
3 børn

1834 Fruestræde:
Niels Hansen, 55, gift, skibstømmermand
Mette Kirstine Nielses, 60, gift, hans kone
Nicoline Hansen, 18, ugift, datter

Nicoline er min tipoldemor. Hvem der boede i hjørneejendommen
Møllergade/Fruestræde er ikke godt at vide. Det er jo en spøjs tanke, at
Niels Hansen var bigamist og havde en kone på hver side af hjørnet, men
den går vist ikke.

Venlige hilsner
Chr. Wirenfeldt

Fra : Hugh Watkins