RJ45
Fra : Lars Hjortø

Dato : 05-01-03 15:23

Hej med jer, og godt nytår.

Jeg skal have lavet et langt kabel med RJ45 stik i begge ender, men jeg er
lidt i tvivl om hvor mange af benene i stikket der skal forbindes. Skal de
alle forbindes eller kan jeg nøjes med de fire midterste?
Det skal bruges til at forbinde min server med switchen i et alm. 100 MBit
netværk.

Venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen.
Lars.

---

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-03 16:03

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote in message
> Jeg skal have lavet et langt kabel med RJ45 stik i begge ender, men jeg er
> lidt i tvivl om hvor mange af benene i stikket der skal forbindes. Skal de
> alle forbindes eller kan jeg nøjes med de fire midterste?

Man montere altid alle trådene...

Paret i midten bruges ikke... Men paret som sidder på hver side af midten på
pin 3&6 bruges, samt paret på pin1&2

http://cubus.adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

http://www.kabling.dk/kabling/kobber/kobapplikationer.htm

Fra : Villy Jensen

Dato : 05-01-03 16:05

> [...]
> alle forbindes eller kan jeg nøjes med de fire midterste?
> Det skal bruges til at forbinde min server med switchen i et alm. 100 MBit

Se ledningsforbindelse på
http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html
Det er vigtigt at holde kabelfarverne, så man beholder de
korrekte 'twisted pairs'

(der er normalt kun 'signal' på 4 af lederne)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Lars Hjortø

Dato : 05-01-03 16:27

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Det er vigtigt at holde kabelfarverne, så man beholder de
> korrekte 'twisted pairs'
>
> (der er normalt kun 'signal' på 4 af lederne)

Vil det sige at jeg kan bruge noget kabel jeg har liggende med to par i og
forbinde 1/2 og 3/6? Så slipper jeg for at skulle købe kabel. Hvor langt må
det egenligt være til 100 MBit?

Hilsen Lars.

---

Fra : Cubus

Dato : 05-01-03 16:42

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> skrev

> Vil det sige at jeg kan bruge noget kabel jeg har liggende med to par i og
> forbinde 1/2 og 3/6? Så slipper jeg for at skulle købe kabel. Hvor langt må
> det egenligt være til 100 MBit?

Du er ude i noget hjemmefusk som måske vil virke nogenlunde, måske virke
helt utilfredsstillende.

Kablet skal i hvert fald være parsnoet. Det er næppe noget kategori 5 eller
bedre så de 100Mbit er tvivlsomme.

Men prøv da.

Længden, hvis kablet er Kat5 eller bedre, er 100 meter incl patchkabler.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Lars Hjortø

Dato : 05-01-03 17:16

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> helt utilfredsstillende.
>
> Kablet skal i hvert fald være parsnoet. Det er næppe noget kategori 5

Det jeg har er parsnoet, men der står ikke noget på det. Men lige at se til
ligner det noget af det Cat 5 jeg har liggende, og det er vist samme
tykkelse (AWG 24). Hvad skal et kabel opfylde for at være cat5? Tykkelse?
Hvor hårdt det er snoet sammen? Eller hvad? Eller er jeg ved at være ude på
overdrevet nu?

> Men prøv da.
>
> Længden, hvis kablet er Kat5 eller bedre, er 100 meter incl patchkabler.
Det er samtlige kabler tilsammen tilsluttet switchen eller hvad?

> --
> Cubus
> http://cubus.adsl.dk/

---

Fra : Cubus

Dato : 05-01-03 17:30

> [...]

> Hvor hårdt det er snoet sammen? Eller hvad? Eller er jeg ved at være ude på

Du er i hvert fald derude hvor jeg ikke kan svare dig præcist. Rul den forventede
længde du har brug for ud og sæt stik på og prøv og se om det virker
tilfredsstillende, der er næsten ikke andet at gøre.

> Det er samtlige kabler tilsammen tilsluttet switchen eller hvad?

Nej 100 meter pr kabel.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Lars Hjortø

Dato : 05-01-03 17:34

> [...]

> længde du har brug for ud og sæt stik på og prøv og se om det virker
> tilfredsstillende, der er næsten ikke andet at gøre.

OK, i skal alle have tak for hjælpen. Jeg prøver at se om det virker. Ellers
må jeg købe noget kabel. Det er vel ikke værre end jeg kan betale mig fra
det.

Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-03 17:37

> [...]

Ellers
> må jeg købe noget kabel. Det er vel ikke værre end jeg kan betale mig fra

Der skal faktisk rimeligt meget til, før at der ikke kommer LINK på det
nyere udstyr der findes idag.

Men spørgsmålet er hvor mange transmisionsfejl der er på forbindelsen

Fra : mthaulow

Dato : 05-01-03 18:34

Hej Lars

Hvis du vil køre 100 M/bit Full duplex, er der nok ikke nogen vej uden
om at lave dit kabel af fuldt Cat5 kabel.
Grunden til dette er. at få inpedancen i kablet til at virke som det vi
kender som skærm, på F.eks. Antennekabel.

Hvis du laver det af det kabel som du har ( lyder som Cat3 ), vil det
hvis du overhoved får link, medføre mange pakke tab.

Så skaf dig et Cat5 kabel
Dit kabel skal se således ud i begge ender hvis det er lige igennem

1: Hvid/Orange
2: Orange
3: Hvid/Grøn
4: Blå
5: Hvid/Blå
6: Grøn
7: Hvid/Brun
8: Brun

Hvis det skal være krydset, skal den ene ende se ud som ovenfor, og den
anden ende således

1: Hvid/Grøn
2: grøn
3: Hvid/Orange
4: Blå
5: Hvid/Blå
6: Orange
7: Hvid/Brun
8: Brun

Hvis du af isolere 1 m vil du se at, de Grøn - Hvid/grøn og Blå -
Hvid/Blå snoede par kun har halvt så mange snoninger som det to andre
par. Dette skaber et lille magnet felt rundt om kablet, som gør at det
skærmer for sig selv.

SÅ LAV KABLET SOM OVERSTÅENDE, så vil det virke op til ihvertfald 100m

MVH
nospam-m.thaulow@edb.dk ( Fjern nospam- )

http://www.kandu.dk/

Fra : Lars Hjortø

Dato : 05-01-03 19:07

"mthaulow" <mthaulow.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skærmer for sig selv.
>
> SÅ LAV KABLET SOM OVERSTÅENDE, så vil det virke op til ihvertfald 100m

Hej med dig.

Lyder som om at jeg hellere må købe det nødvendige kabel og lave det rigtigt
en gang for alle.

Tak for hjælpen.
Venlig hilsen Lars.

---

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-01-03 19:21

"Lars Hjortø" <lars.hjortoe@nospampost2.tele.dk> wrote in message

> Lyder som om at jeg hellere må købe det nødvendige kabel og lave det
rigtigt
> en gang for alle.

Du kan evt kontakte mig,, jeg har et par hundrede meter, enten IBM cat5e,
eller AMP netconnect cat5e... Hvis du er interreseret