Bideri
Fra : Henrik Hansen

Dato : 05-01-03 12:30

Vi har en border Collie 11 uger som er begyndt at bide i forskellige ting.
Hun stjæler sokker, sko o.l. og farer igenenm huset med dem.
Hun er ligeledes begyndt at kradse og gnave i nogle paneler i køkkenet hvor
hun sover. Dette sker når vi har forladt hende og hun har fundet og spist
det tørfoder som var i flaske samt gemt på gulvet og kurven.

Nogle steder har jeg læst at man ikke skal irettesætte hunden når den bider
i noget forbudt, men rose den når den bider i de gode ting. Hvordan indlæres
et bideforbud.

Skal man lade hende bide i kurven??

MVH

Fam. Hansen
og Borderen Mille

Fra : Holm

Dato : 05-01-03 13:17

Henrik Hansen <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e181720$0$71660$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
bider
> i noget forbudt, men rose den når den bider i de gode ting. Hvordan

Hej Henrik og familie..(igen igen )

Hvalpe er så nysgerrige..de bider i alt muligt , det er meget naturligt for
dem , desuden klør deres gummer ( bare vent til tandskiftet)...

Har hun sit eget legetøj ?
Det er meget vigtigt. Byt så sokker og sko ud med hendes tilladte legetøj,
hver gang hun kommer med noget hun ikke må tage.
Jeg har haft nøjagtig samme problem med Timber.
Jeg sagde ; Neeej hvor er du dygtig , har du fundet min sok...kom med den ,
så får du den her legeklud istedet for...!!!"
Åbenbart har det virket. Nu nøjes han med sine egne ting , og dem leger vi
meget med , så han er blevet ekstra glad for dem.
Jeg bruge udelukkende ordet Nej om ting hunden ikke må.
Bagefter distraherer jeg hunden med noget andet som den godt må !

Det ER et hårdt arbejde i starten, men husk nu at alt er nyt for en
hvalp....og det er jer der skal være de tålmodige.

Holm

Fra : Bulldog

Dato : 05-01-03 15:14

"Henrik Hansen" skrev d. 05-01-03 12:30 dette indlæg :
> [...]
spist
> det tørfoder som var i flaske samt gemt på gulvet og kurven.

Jeg hørte engang en Engelsk Hundeadfærdspsykolog udtale om Border
Collie´en:

Det er en hund der skal udfordres mentalt, fordi den er meget
inteligent. Eksempel vis, Familien skulle bare have en hund og
størrelsen på Border Collie passede dem fint og så ser den jo så sød ud,
den skulle ikke bruges til noget andet end at være børnenes hund. Hunden
er alene hjemme, den har ikke noget at tage sig til
da den ligger og keder sig i gange og kigger ind i vægen, tænker den
"gad vide hvad der er inde bag ved tapetet" efter den har fjernet
tapetet får den en ny tanke "gad vide hvad der er inde bag ved vægen"

Om dette er en historie fra det virkelige liv eller bare en historie,
ved jeg ikke noget om, men det skildre Border Collien meget godt.
Jeg ved godt at din hund kun er 11 uger gammel, men bliver den mentalt
træt fra tid til anden efter du har lavet noget hjerne arbejde med den?

> Skal man lade hende bide i kurven??

Jeg synes ikke man skal lade hende bide i noget der ikke må gå i
stykker. Der er ikke ret meget der kan holde til en borders tænder og
ihærdighed, det ville jo komme til at koste jer en formue i kurve over
de næste mange år.

Jeg har selv Border Collie og har været gennem alt det der og der er
kun 3 ting der virker

1. Tålmodighed
2. Tålmodighed
3. Tålmodighed

Når hun bider i noget der ikke må bides i, sig NEJ og få så hendes
interresse for noget som hun godt må bide i.

H.v.H.

Bulldog

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 06-01-03 11:20

Mit gæt er også at den kender sig!

Mvh
Kim

Fra : Henrik H

Dato : 06-01-03 12:54

Kim Vestergaard Hornbech <kvho97@hum.auc.dk> skrev:
>Mit gæt er også at den kender sig!
>
>Mvh
>Kim

I de dage vi har haft hunden har der været en person i huset hele
tiden, på nær når blev trænet "alene hjemme". Når hunden vågnede
er den blevet luftet. Alt foderet er serveret i 1/2 L flaske, der
er leget kontrolleret med tov, der er leget simpel søgeleg, der er
trænet lydighed i form af sit og kom samt find tovet. Derudover er
der blevet puttet og snakket med hunden. Ovenstående er foretaget
i et afdæmpet tempo.

Jeg ved godt en Border Collie skal have mange tænkeopgaver, men
bliver hun ikke stimuleret nok.

Hvilke tænkeopgaver kan tilrådes udover søgeleg i forskellige
former

MVH
fam. hansen
samt borderen Mille

Fra : Helle Jensen

Dato : 06-01-03 21:37

"Henrik H" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke tænkeopgaver kan tilrådes udover søgeleg i forskellige
> former

Hej Henrik

Du kan lære din hvalp forskellige "for sjov" øvelser.

Jeg må foreslå en enkelt øvelse, som udfordre en hvalp en del. Øvelsen
hedder "touch" og går ud på at de sidder foran hunden med en hånd knyttet og
den anden flad (på højkant). I den knyttede hånd gemmes en godbid. Hunden
vil nu forsøge at få godbidden ud af hånden, men hånden åbnes først når
hunden rører ved den anden, flade hånd med næsen.

Hunden skal selv regne ud, hvad den skal gøre, men kan hjælpes lidt ved at
gøre den flade hånd interessant - vifte med den eller lignende. Når hunden
er blevet god til at dutte på den flade hånd for at udløse godbidden, kan
afstanden mellem hænderne øges, og når hunden er blevet rigtig god kan den
flade hånd gemmes på ryggen eller strækkes op i luften. Hver gang øvelsen
ændres lidt, udfordres hunden mentalt.

Håber min beskrivelse giver mening. Det er en rigtig sjov øvelse og mine
hunde er helt vilde med den.

Hilsen Helle

Fra : BN

Dato : 06-01-03 19:55

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dk> wrote in message
> Skal man lade hende bide i kurven??

Hejsa

Kurven er hundens egen, og dette ved den godt, for det har den naturligvis
lært.
Jeg har aldrig skældt Sandra ud for at have bidet lidt i kurven, men hunved
godt, at det der ikke er hendes er forbudt. Hun må naturligvis også bide i
sine pibedyr, legetøj og kædben ;---)

Sandra gnavede også i paneler, især da hun skulle have nye tænder :---(
Jeg fandt en par store grene med bark på fra skoven, og dise tog hende kløen
i munden, og mine paneler + gangvægen var ikke mere i fokus.

Hilsen BN og Sandra, som ikke har bidt fler ting i stykker, selvom hun
aldirg fik skæld ud for at bide i hendes egen kurv.

I øvrigt er kurve heller ikke så dyre, ellers så køb en i hård plast...

Fra : Ladycatwoman

Dato : 07-01-03 10:31

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bider
> i noget forbudt, men rose den når den bider i de gode ting. Hvordan

Som mor til en snart 2 år gammel schæfer, har jeg været alt det ovenstående
igennem. Hverken sko, strømper eller andet tøj kunne få lov til at være i
fred. Og hans kurv, ja det var et helt andet kunststykke. Han fik efter et
par måneder en stor flettet kurv, som han kunne vokse i. Den blev lige så
pænt tygget hele vejen rundt, og jeg kunne hver dag finde nye pinde alle
mulige steder. I dag er kurven kun halvt så stor i højden, men han får ikke
en ny på trods af, at bideriet er stoppet. Med et stort tæppe er den gamle
fi nok
Medmindre det generer dig vildt at Milles kurv er bidt i, ville jeg ikke
irrettesætte hende, når hun bider i sin kurv. Vi gør jo meget ud af som
mennesker, at hundene skal gå over i DERES kurv. Det er hundens egen kurv,
og så må den for min skyld gøre ved den, hvad den vil. Når der ikke er mere
kurv, må den nøjes med et tæppe. Jeg ved godt, at hunden ikke kan se
sammenhængen, men det er da uskadeligt at hunden bider i sin kurv, hvis den
så kan holde sig fra andet.

Nå tilbage til hvorfor Mille bider i ting. Der kan være flere grunde, og de
er alle aldersbestemt. Når hun ikke er ældre, end hun er, har jeg kraftig
tendens til at tro, at det bare er almindelig legesyghed. Jeg tror ikke, hun
keder sig, da det lyder til, at I aktiverer hende meget. Man må dog bare
acceptere, at hun er hvalp, og hvalpe gør langt hen ad vejen sådanne ting.
Derfor bør I som også nævnt tidligere fortælle og vise hende, hvad hun må
tage, og hvad der er forbudt. Det burde hjælpe, men stadig kommer der et
tidspunkt, hvor tænderne for alvor begynder at klø, og så kan den dårlige
adfærd vende tilbage. Så er lysten til at klø tænderne altså større end at
lystre sin herre, og så er det for alvor, at vores tålmodighed står på en
prøve.

Hvis bideriet fortsætter helt til hun er næsten 1 år, som det var tilfældet
hos Cujo, så skal man overveje, hvad det er vi som ejere gør galt, for det
er sjældent hunden, der er problemet. Cujo blev aktiveret rigtig meget, men
lige lidt hjalp det. Et øjeblik han var alene, og specielt hvis han var
alene hjemme, splittede han alt af.
Som jeg tidligere har skrevet herinde, hjalp hundepsykolog ikke ret meget,
men det stoppede dog den dag, hvor han fik lov til at sove i vores seng om
natten. Problemet var åbenbart en form for seperationsangst eller
kontaktsøgen.
Det er ikke nemt at have 30 kg schæfer i en 160 bred seng, når man i
forvejen ligger 2 der, men det er heller ikke sjovt at skulle lægge nyt gulv
hver uge.

Gå ikke i panik. Mille er ikke anderledes end andre hvalpe, og hvis I har
lidt tålmodighed og fortæller hende, hvad hun må og ikke må rigtig mange
gange, så skal hun nok lære det, men hun skal også have den rette alder. Vi
kan jo heller ikke lære et spædbarn at gå på WC før det er klar?
Forresten, hvis du har på fornemmelsen, at det kan være en form for
seperationsangst, bør du nok allerede nu overveje at tage hende med så ofte
som muligt. Jeg har det da i dag lidt dårligt med, at Cujo i så lang tid har
været ked af det, men igen hvad kunne jeg havde gjort? Dengang kendte jeg
ikke til denne gruppe til at hjælpe mig

Med venlig hilsen
Cujos mor.

P.S. Jeg ved godt, at det nok ikke bliver populært blandt alle herinde, men
et råd kan jo også være at finde en kasse til hende, som I kan lukke af evt.
en transportkasse. Så vil både I og hunden få en postiv oplevelse hver gang
I kommer hjem. Ingen sure miner, da intet er ødelagt.

Fra : Therese

Dato : 07-01-03 15:26

"Ladycatwoman" <ladycatwoman@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
gang
> I kommer hjem. Ingen sure miner, da intet er ødelagt.

Vi bruger bryggerset til Bernhard. Selvom han er en stor hund, trives han
helt fint med at have sit ejet værelse, og det er jo noget større end et
bur - ca. 5 m2. Her har han en flaske med foder i til aktivering og sit
tæppe. Vi har derfor altid en god oplevelse, når vi kommer hjem, da intet er
ødelagt. Vores adfærdsterapeut har sagt, at en hund faktisk har det bedst
med at have et område, der er nemt at overskue, og meget af det er jo vane
fra hundens side. Bernhard har aldrig været vant til mere, så derfor klager
han ikke

Mange hilsner
Therese
www.elverdalen.dk