BK-billedfil
Fra : Inger Buchard

Dato : 05-01-03 12:13

Jeg har scannet en del familiebilleder ind og knyttet dem til personer i min
BKdatabase. De bliver ikke overført til mappen 'picture' under Brother's
Keeper 6 - den er tom - , men der skabes en henvisning til deres placering i
den oprindelige mappe.
Det er upraktisk, når jeg vil lave en sikkerhedskopi på CD-rom, for så
følger billederne jo ikke med.
Skal jeg selv importere billederne vil filhåndtering til 'Picture' eller
findes der en fiks facilitet i BK til dette (jeg er registreret bruger)?
Hjælpefilen giver ikke svar på dette spørgsmål.

Inger Buchard

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 05-01-03 12:22

Det der er sket, er at du har gemt dine billeder et andet sted end i
biblioteket Picture.
Da BK ikke kopier eller flytter linkede filer til dette bibliotek, men blot
opretter et link til der hvor dine billeder er placeret.

Det du skal er at flytte dine billedefiler til biblioteket Picture og
forsætte med at linke billederne til dine personer.
For de personer du allerede har linkede billeder til, skal du rette stien
(henvisnings adressen) til den nye placering.

For nye indscannet billeder er det derfor vigtigt at disse bliver gemt i det
rigtige bibliotek, således at denne "fejl" ikke opstår igen.
Forsat held og lykke med arbejdet.

--
Chris Gade Oxholm Sørensen
support@brotherskeeper.dk

BK - software - opdatering - manual - www.brotherskeeper.dk

"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> skrev i en
meddelelse news:3e1812b4$0$71610$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Inger Buchard

Dato : 05-01-03 13:24

Tak - altså med håndkraft via filhåndtering.
Inger Buchard
"Chris Gade Oxholm Sørensen" <support@brotherskeeper.dk> skrev i en
meddelelse news:av94kp$d9q$1@sunsite.dk...

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 05-01-03 13:26

Jeps - desværre

--

meddelelse news:3e18236a$0$71623$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 05-01-03 13:30

Kom til at tænke på, at du kan anvende funktionen Søg og Erstat i BK i
forbindelse med ændring af stien til dine linkede billeder.

F.eks. således:

Søg: C:\dokumenter\billeder\
Erstat/ændre til: c:\bk6\Oxholm\Picture\

På den måde vil du kunne sparre noget tid.

Fra : Per Agerbæk

Dato : 05-01-03 16:30

Nu vi er ved billederne i BK.

Hvorfor kan man ikke angive en relativ sti til billederne? Lige nu ligger
vores database, der hvor BK sætter det op som standard
C:\Programmer\Brother's Keeper 6\Database. Jeg ville gerne flytte databasen,
men mine billedlinks peger stadig på C:\Programmer\Brother's Keeper
6\Database\Picture.
Jeg har prøvet med relative stier .\database\Picture og database\Picture
således at stien er relativ til programmets startmappe, men alle forsøg er
faldet negativt ud.

Er der en løsning, som ikke indebærer GedCom export og import, så man kan
flytte sin database uden at skulle ændre linket til billederne?

mvh Per Agerbæk

Fra : Inger Buchard

Dato : 05-01-03 17:05

"Per Agerbæk" <pagerbaek@dbmail.dk> skrev >
> [...]
> således at stien er relativ til programmets startmappe, men alle forsøg er

Hov - jeg troede, at jeg lige netop havde fået den løsning af CGOS!! Jeg har
ikke nået at bruge opskriften, men det hjælper mig jo ikke meget at placere
fotos i BK6-biblioteket, hvis jeg ikke siden kan (sikkerheds)kopiere til
cdrom.
Jeg glæder mig til et svar.
Inger Buchard

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 05-01-03 19:03

For at kunne svare på de forskellige spørgsmål, vil jeg i eksempelet her
antage nogle ting - så kan de biblioteksnavne ændres lokalt.

Databasen er placeret følgende sted: C:\Bk6\Oxholm\
Billeder til samme database: C:\Bk6\Oxholm\Picture\
Tekster til samme database: C:\Bk6\Oxholm\Text\

Scannede billeder gemmes i C:\Bk6\Oxholm\Picture\
Ny skrevet biografier i C:\Bk6\Oxholm\Text\

Flyttes databasen til f.eks. drev D eller E - skal funktionen Søg og erstat
anvendes. Ved at søge efter C:\BK6\Oxholm\ og erstat det med E:\Bk6\Oxholm\

Ved sikker sikkerhedskopi af databasen til en cd-rom - brændes der en kopi
af biblioteket C:\Bk6\Oxholm\
Derved kommer alle filer med som måtte ligge i dette og under-biblioteker.

Hvad angår GEDCOM - Så er GEDCOM formatet alene et metode til at
kopier/konvertere en slægtsdatabase mellem to forskellige
slægtsforskningsprogrammer. GEDCOM formatet vil aldrig medtage foto -
enkelte programmer kan medtage oplysning om hvor linkede filer er placeret.
Men altså foto medtages ikke. Samme gælder i øvrigt også for lyd- og
film-filer.
Tekstfiler vil medtages, hvis dette er valgt til.

Fra : Inger Buchard

Dato : 05-01-03 20:17

> [...]
> af biblioteket C:\Bk6\Oxholm\
> Derved kommer alle filer med som måtte ligge i dette og under-biblioteker.

Jamen - så er det jo fint nok; men det havde nu været nemmere med relative
adresser.
I gamle dage kunne et html-program ikke skrive andet end absolutte adresser;
nu kan FrontPage da bringes til at forstå, at det, der ligger i samme
bibiotek, kun skal have relative adresser - det gør det jo uligt nemmere at
flytte en datasamling, blot man har anbragt enkeltfilerne i samme mappe.
Er det for meget at bede om, at det sker ved en kommende opdatering af BK?

Inger Buchard

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 05-01-03 20:28

Sun, 5 Jan 2003 20:17:20 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Inger Buchard" <ibuchard@post4.tele.udenspamogpunktum.dk> wrote:

>Er det for meget at bede om, at det sker ved en kommende opdatering af BK?

det er allerede et fremmet ønske overfor produsenten

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : John Thomsen

Dato : 22-01-03 13:24

On Sun, 5 Jan 2003 12:13:09 +0100, "Inger Buchard"
> [...]

>den oprindelige mappe.
>Det er upraktisk, når jeg vil lave en sikkerhedskopi på CD-rom, for så

Jeg får lyst til at give et ord med på vejen.
Hvis du har et digitalt billede liggende et eller andet sted i dit
hierarki på computeren - scannet eller fra kamera, så kan jeg anbefale
at du laver en KOPI, som behørigt redigeres og navnlig beskæres, som
lægges i BKx/pictures/ og evt. her forsynes med et andet navn, nemlig
eksempelvis "F-00000" hvor F selvfølgelig står for FOTO og nullerne
erstattes med det nummer vedkommende person har som ID i din database.
Og så et efternavn, som passer på typen af filen, enten TIF, GIF, JPG
eller hvad du nu vælger.

Det korte navn sikrer god overførsel, f.eks. ved kopiering til
disketter.

Disse billedfiler vil så 1) udvise nøjagtigt den person, de er knyttet
til og 2) komme med i back-up af databasen, mens "originalbilledet" -
måske endda med et "langt navn" - vil ligge ubeskadiget andetsteds i
dine mapper/foldere.

Venligst
John