Ram-info
Fra : Morten Nielsen

Dato : 05-01-03 02:51

Hvad er forskellen på PC100 SDRAM & PC100 SDRAM ECC?

Lige en ting til: Ram er vel Ram? Jeg tænker på hvorfor 256 noname Ram
koster halvdelen af f.eks. Kingston ram?

Morten Nielsen

I'll see you on the dark side of the moon
-Pink Floyd

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-03 10:38

In article <av831l$d5c$1@sunsite.dk>, Holberg19@SLETDETTEofir.dk says...
> Hvad er forskellen på PC100 SDRAM & PC100 SDRAM ECC?

ECC står for Error Correction Code - dvs RAM der er istand til at rette
RAM-fejl selv.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Krumme

Dato : 05-01-03 13:28

Korrekt som Jesper G. Poulsen skrivr. Det skal dog lige tilføjes at ECC ram
( også kaldet paritetsram ) ikke passer i et bundkort der ikke er bygget til
det. Et bundkort der understøtter ECC SKAL have ECC og omvendt. Et
almindeligt bundkort kan ikke læse ECC ram.

strukturen er i en ECC klods er ret enkel. Ret mig hvis forklaringen ikke er
100% korrekt, men som jeg har forstået det fungerer ECC således:

Normale RAM gemmer data i en byte af gangen

( eksempelvis 10010111 ) 8 bit

Paritetsram gemmer kun 7 bit. Den sidste bit er paritetsbitten. Den er 0
eller 1 afhængig af hvad resten af byten er. Hvis der er et ulige antal
ettaller, skrivet paritsbitten som et ettal. Er der et lige antal, skrives
den som 0.

eksempelvis: 7 bit: 1100010
Her er 3 ettaller derfor vil den endelige byte se således ud:
11000101

mvh:
Krumme

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-03 16:00

In article <3e1824dd$0$71718$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
kasper@bavnshoj.dk says...
> strukturen er i en ECC klods er ret enkel. Ret mig hvis forklaringen ikke er
> 100% korrekt, men som jeg har forstået det fungerer ECC således:

Den er ikke 100% korrekt. Data gemmes _altid_ i hele bytes.

Fra : Devast8or

Dato : 05-01-03 16:37

Jeg skulle mene at Jesper har ret i at data altid gemmes i hele bytes (8 bit
= 1 byte). Den bit der bliver brugt til error correction er SVJV en niende
bit. Dette passer også meget godt hvis du kigger på antallet af bits anført
på hhv ECC og non-ECC RAM. ECC RAM har en ottende del flere bits end non-ECC
RAM.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : pivnu

Dato : 05-01-03 16:49

> [...]
> er bygget til det. Et bundkort der understøtter ECC SKAL have ECC og
> omvendt. Et almindeligt bundkort kan ikke læse ECC ram.

Men et bundkort kan vel godt tage begge ting, hvis det vel at mærke er
lavet til det.
Ellers forstår jeg ikke denne beskrivelse fra Asus:
"PC2100/PC1600 ECC/non-ECC DDR SDRAM memory".

--
M.v.h.
Lene

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-01-03 12:56

In article <Xns92FAAB0F98083pivnulovelettersdk@62.243.74.162>,
pivnu@loveletters.dk says...
> Men et bundkort kan vel godt tage begge ting, hvis det vel at mærke er
> lavet til det.

Jo, bare ikke på samme tid. Det er enten ECC eller non-ECC i alle banke.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-01-03 21:30

Krumme skrev i meddelelsen
<3e1824dd$0$71718$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Et bundkort der understøtter ECC SKAL have ECC og omvendt. Et
>almindeligt bundkort kan ikke læse ECC ram.

ikke helt enig

et bundkort kan godt understøtte ECC RAM
men kører fint med standart RAM
--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Leony

Dato : 05-01-03 14:23

"Morten Nielsen" <Holberg19@SLETDETTEofir.dk> skrev i en meddelelse

> Lige en ting til: Ram er vel Ram? Jeg tænker på hvorfor 256 noname Ram
> koster halvdelen af f.eks. Kingston ram?

Som med så meget andet betaler du en klat for navnet, lidt bedre garanti
(måske) og for lidt bedre ydelse (alt afhængig af hvilket mærke det drejer
sig om).

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/