Nybegynder
Fra : LVJ

Dato : 05-01-03 23:19

Jeg har fået sat et netkort i hver at mine computere samt forbundet dem med
netværkskabel. Jeg får en melding om at "Et netværkskabel er ikke
tilsluttet" - hvad kan årsagen være?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-01-03 00:00

LVJ wrote:
> Jeg har fået sat et netkort i hver at mine computere samt forbundet dem med
> netværkskabel. Jeg får en melding om at "Et netværkskabel er ikke
> tilsluttet" - hvad kan årsagen være?

F.eks. at kablet er et lige-igennem kabel. Det skal være "krydset" hvis
du forbinder maskinerne ryg-mod-ryg uden hub eller switch.

--
Steen Suder

Fra : LVJ

Dato : 06-01-03 01:31

Hvad betyder "krydset"?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 05-01-03 01:51

LVJ <dryflt@oncable.dk> writes:

> Hvad betyder "krydset"?

Praktisk betyder det at du kan sætte 2 computere sammen med sådan et
kabel. Et almindeligt, som ikke er krydset, skal du bruge en hub for at
få hul igennem.

--
Mvh. Bo Simonsen
"Linux! The choice of a GNU generation"      http://bo.geekworld.dk

Fra : Kim Greve

Dato : 05-01-03 03:42

"LVJ" <dryflt@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad betyder "krydset"?

prøv evt. at kigge her: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=twistedpair

her forklares der lidt om krydset og lige kabler.

--
Med venlig hilsen / Kind regards

Kim Greve.

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 05-01-03 03:48

LVJ wrote:

> Hvad betyder "krydset"?

Et normalt RJ45 netværkskabel har 8 ledere og de er forbundet
"lige igennem" så ben 1 på det ene stik er forbundet med ben 1 på
stikket i den anden ende, 2 med 2, 3 med 3 osv.

I et krydset kabel er der byttet rundt så 1 ikke nødvendigvis går
til 1 i modsat ende, 2 ikke til 2 osv. Jeg kan ikke lige huske
hvilke ledere det rent faktisk er der er byttet om på i krydsede
kabler.

Hver leder har en funktion, ben 3 kan fx. være "send data" og ben
4 "modtag data". Med et kabel der er "lige igennem" bliver "send
data" på den ene maskine forbundet til "send data" på den anden,
dvs. de sender begge, men ingen lytter. Bruger du derimod et snoet
kabel hvor "send" i den ene ende er forbundet til "modtag" i den
anden og vice versa, så går kommunikationen meget bedre

Prøv at tage kablet ud og hold de to ender op ved siden af
hinanden. Hvis rækkefælgen af de farvede ledninger inde i stikkene
er de samme er det et "lige igennem" kabel og kan derfor ikke
bruges til at koble to maskiner direkte sammen. Krydsede kabler
kan købes færdige i enhver edb-forretning og koster alt efter
længde fra ca. 50,- kr og op..

--
Hygge..
Thomas

<http://carftp.com> - a library of car videos.

Fra : LVJ

Dato : 06-01-03 10:35

Mange tak for hjælpen, så blev jeg meget klogere
/Lars

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 05-01-03 17:59

Steen Suder, privat <sfs_news@suder.dk> wrote:

> F.eks. at kablet er et lige-igennem kabel. Det skal være "krydset" hvis
> du forbinder maskinerne ryg-mod-ryg uden hub eller switch.

Det kommer da an på hvilken computer nybegynderen bruger. Er det nye
Mac'er så er det underordnet om kablerne er straight eller crossed - det
finder de selv ud af.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jens

Dato : 05-01-03 20:50

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Det kommer da an på hvilken computer nybegynderen bruger. Er det nye
> Mac'er så er det underordnet om kablerne er straight eller crossed - det
> finder de selv ud af.

Det er nok ikke nye macèr så.........vel ?

mvh Jens

Fra : M. Aa. J.

Dato : 05-01-03 13:53

Ret din dato / tidszone.

M. Aa. J.

Fra : Anet

Dato : 05-01-03 21:47

som også nybegynder her har jeg fundet ud af at ikke krydsede kabler er
grå/hvide og krydsede kabler er blå.

--
Hilsen
Annette

Fra : Preben Andersen

Dato : 05-01-03 21:56

"Anet" <anet@hotmail.com> wrote in message
> som også nybegynder her har jeg fundet ud af at ikke krydsede kabler er
> grå/hvide og krydsede kabler er blå.

Det kan du desværre ikke regne med. Alle kabler kan vist fås i stort set
alle farver.

mvh
Preben