Problem med lydkort i "ny"/gammel PC
Fra : Lars Andersen

Dato : 04-01-03 19:09

Jeg har "arvet" en aflagt PC'er fra min arbejdsplads, og vilkårerne
var: Ta' den som den er. Derfor må jeg søge support her.

Maskinen blev kun brugt til teksbehandling og mail, så der var ikke
noget lydkort i den. Det regnede jeg ikke for noget problem, da jeg
bare ville flytte mit gamle (men udmærkede) SB AWE 32. Jeg flyttede
også mit gamle Blaster Banshee-grafikkort. Det har virket fint i min
gamle Pentium 166 med Windows 98SE.

Begge kort blev flyttet til den "ny" maskine (Pentium III 450), og
Windows 98SE blev installeret...men så begyndte problemerne. Hver
eneste gang Windows når til at skulle installere lydkortet fryser den
totalt. Hvis jeg genstarter med lydkortet i, fryser den igen i
opstarten. Hvis jeg fjerner lydkortet, starter Windows normalt, og alt
(andet) virker perfekt. Jeg har prøvet 1.000 gange, og det varierer
lidt, hvornår maskinen crasher, men den gør det med usvigelig
sikkerhed før eller siden.

Jeg ved ikke, om det er relevant, men jeg har en ekstra parallel-port,
som jeg prøvet at montere i det andet ISA-slot (lydkortet bruger det
første), og det bliver simpelthen ikke opdaget af Windows og kan
heller ikke findes manuelt.

Er der nogen, der på denne lidt løse baggrund kan komme i tanke om
mulige årsager...og meget gerne løsninger? Maskinen er oprindeligt sat
op til at arbejde i netværk, så måske er det noget i opsætningen
(BIOS, hvad ved jeg...). ALLE forslag er velkomne.

På forhånd tak
- Lars

Fra : Thomas Hansen

Dato : 04-01-03 20:28

On Sat, 04 Jan 2003 19:08:41 +0100, Lars Andersen <landers@tiscali.dk>
wrote:

> [...]
> op til at arbejde i netværk, så måske er det noget i opsætningen
> (BIOS, hvad ved jeg...). ALLE forslag er velkomne.

Hej
Det lyder som om du har en IRQ konflikt. Prøv at kikke i biosen hvilke
IRQ'er de forskellige kort har. Det kan være at du skal sætte hvilken IRQ
de forskellige kort skal bruge. Nogle kort har en jumper som fortæller
hvilken IRQ de skal bruge. Du kan også se i windows enhedshåndteringen
hvilken irq de forskellige kort bruger.
--
Thomas Hansen

Fra : Lars Andersen

Dato : 04-01-03 20:55

Hej Thomas,

Jeg tror ikke, at det er problemet. Kortet bruger så vidt jeg kan se
IRQ 5, som skulle være ledig. Desuden burde det vel ikke få maskinen
til helt at fryse under installationen. Den burde jo starte og give
mulighed for efterfølgende at løse evt. konflikter.

Men tak for forslaget

- Lars

Fra : Henrik Petersen

Dato : 05-01-03 10:28

Prøv at sætte lydkortet i en af de andre sokkeler, det kan måske
hjælpe.......

henrik