Hvad bliver man egenligt syg af?
Fra : Ukendt

Dato : 04-01-03 18:36

Hej grupper.

Jeg har nu haft feber, ondt i halsen og snottet næse i to dage. Jeg for tit
at vide at man skal passe på når man går udenfor med masser af tøj for
ellers bliver man syg.

Må tilstå at nytår morgen efter en fest hos naboerne gik jeg udenfor i
kulden i en halv time kun iført en tynd bluse (og bukser osv selvfølgelig :)

Man hvad siger i? Bliver man forkølet, syg og snottet næse pga af kulden
eller?

Jeg har altid ment det er bakterier der gør det, som det også er, men
hvorfor lige kulde?

Mvh
Benny
--
Spil over nettet med gode odds, livebetting og meget mere:
http://www.gamebookers.com/cgi-bin/intro.cgi?rid=146876

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-01-03 19:23

In article <3e171b59$0$47056$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Benny <ingenemail> wrote:
> [...]

> eller?

> Jeg har altid ment det er bakterier der gør det, som det også er, men

Jeg har med glæde bemærket at jeg ikke har været forkølet i vel
omkring to år nu. Og jeg plejede ellers også at ha' en ordentlig
tur et par gange eller tre om året, i de perioder hvor alle andre
også har det. Det er nok en kombination af bakterier og måske
vejrskifte, og ens immunforsvars tilstand, der bestemmer om man
får det eller ej.

--
Ulrik Smed, Denmark, Aarhus
e-mail: ulsm@post1.tele.dk

Fra : Nielsen

Dato : 04-01-03 19:53

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> også har det. Det er nok en kombination af bakterier og måske
> vejrskifte, og ens immunforsvars tilstand, der bestemmer om man

Det er nu virus der er skyld i alm. forkølelse. Der findes over 100
forskellige forkølelsesvira, og så vidt jeg ved bliver man immun over den
når man først har haft sygdommmen én gang.

Efterhånden som man "når igennem" rækken af vira, bliver der længere og
længere imellem dem man ikke har haft = men bliver sjældnere syg.

Om kulde har indflydelse diskuteres stadig blandt fagfolk, men en teori går
på at kulde, træthed, stress eller manglende søvn nedsætter ens immunforsvar
og derved får viraen lettere ved at "få fat".

Når først slimhinderne er svækkede på grund af forkølelsen/influenzaen (som
også er en virussygdom) har bakterierne lettere ved at få fodfæste med evt.
halsbetændelse/bihulebetændelse til følge og først her kommer evt.
antibiotikabehandling på tale.

/Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-03 19:57

"Nielsen" <mobjerg@fjerntdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
evt.
> halsbetændelse/bihulebetændelse til følge og først her kommer evt.

Hej Lisbeth. Det lyder som en fornuftigt forklaring.
Troede at det var bevist om kulde har en virkning, og ikke mindst hvilken
virkning på forkølelse. Men din forklaring lyder meget fornuftigt.

Tak for det.
mvh
Benny

Fra : Jensus

Dato : 05-01-03 01:01

> [...]
> forskellige forkølelsesvira, og så vidt jeg ved bliver man immun over den
> når man først har haft sygdommmen én gang.

Korrekt, men viraerne ændrer konstant struktur. Det er derfor at man
kan få influenza år på år, faktisk så er man blevet imun, men, i
mellemtiden har viraen bare ændret sig lidt, så det er en ny sygdom.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 05-01-03 02:20

Jensus <robgee@mad.scientist.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:f68cd22f.0301041600.2ce9e6fe@posting.google.com...

> Korrekt, men viraerne ændrer konstant struktur. Det er derfor at man
> kan få influenza år på år, faktisk så er man blevet imun, men, i
> mellemtiden har viraen bare ændret sig lidt, så det er en ny sygdom.

Der er vist sket en citat-smutter der foroven...
Men min erfaring er at jeg meget tit blev forkølet efter at have været et
fremmed sted med mange fremmede mennesker. Den var næsten
sikker hvergang. Men de sidste par år er jeg sluppet.

--
Ulrik Smed

Fra : Jensus

Dato : 05-01-03 08:57

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> wrote in message news:<3e17887c$0$231$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> Der er vist sket en citat-smutter der foroven...

Ja, jeg beklager meget. Er forholdvis ny her og har postet relativt
lidt. Bær venligst over med mig :)

Jens Christian

Fra : Ulrik Smed

Dato : 05-01-03 12:19

Jensus <robgee@mad.scientist.com> skrev i en nyhedsmeddelelse:f68cd22f.0301042357.1180899d@posting.google.com...

> Ja, jeg beklager meget. Er forholdvis ny her og har postet relativt
> lidt. Bær venligst over med mig :)

Naturligvis. Alt forladt!

--
Ulrik Smed

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 08-01-03 17:59

Ulrik Smed wrote:

> [...]
> omkring to år nu. Og jeg plejede ellers også at ha' en ordentlig
> tur et par gange eller tre om året, i de perioder hvor alle andre

Det er alderen er jeg ret sikker på. Du er over 30, ikke ? Jeg
havde det nøjagtigt som dig: Syg hvert forår og hvert efterår
med mulighed for en ekstra tur om sommeren. Sådan var det indtil
jeg var omkring de 30, hvor det hurtigt blev noget med syg een
gang om året. Og nu, hvor jeg er 40, er det flere år siden, jeg
sidst har været forkølet.

-Claus

Fra : Ulrik Smed

Dato : 09-01-03 01:25

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:avhlbr$l31$2@sunsite.dk...

> Det er alderen er jeg ret sikker på. Du er over 30, ikke ?

Joh.

> [...]
> jeg var omkring de 30, hvor det hurtigt blev noget med syg een
> gang om året. Og nu, hvor jeg er 40, er det flere år siden, jeg

Dejligt!

Men jeg har en kollega som er i 50'erne som har en frygtelig omgang
i øjeblikket. Og han var ellers aldrig syg tidligere. Så der findes
eksempler på det modsatte også. Jeg ved ikke hvad der er mest
almindeligt.

--
Ulrik Smed

Fra : mig

Dato : 04-01-03 19:32

Jeg ved ikke, af en eller anden grund tror jeg ikke det er kulde som gør en
syg, jeg tror på ma bliver smittet, derfor er det yderst vigtigt med en god
håndhygiejne, heller vaske hænder en gang for meget end for lidt!

Fra : Jimmy

Dato : 04-01-03 20:21

"Benny" <ingenemail> wrote in message
> [...]
> eller?
>
> Jeg har altid ment det er bakterier der gør det, som det også er, men

Jeg har i fem år gået uden jakke og med t-shirt i minus 13*
Dette er jeg aldrig blevet syg af.

Min holdning er, at det er bakterier og vira der gør folk syge.

Kulden kan sikkert være en hjælpende foranstaltning, men har ikke været det
i mit tilfælde.

mvh
Jimmy

Fra : Nielsen

Dato : 04-01-03 20:31

"Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message

> [...]
>
> Min holdning er, at det er bakterier og vira der gør folk syge.
>
> Kulden kan sikkert være en hjælpende foranstaltning, men har ikke været

Hej Jimmy

Det har du sikkert ret i. Når jeg tidligere skrev at bl.a. kulde nedsætter
ens immunforsvar mener jeg naturligvis "det at fryse". Hvis du ikke fryser,
har kulden i sig selv sandsynligvis ingen indflydelse på immunforsvaret.

/Lisbeth

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 04-01-03 22:38

Nielsen skrev:
> [...]
fryser,
> har kulden i sig selv sandsynligvis ingen indflydelse på

Da jeg var yngre, slog det (næsten) aldrig fejl:

1. Kørte jeg på cykel om vinteren i frostvejr, og glemte at have et
halstørklæde for munden, fik jeg ondt i halsen.
2. Sov jeg uden t-shirt (eller andet tøj på overkroppen) - uanset om
det så var vinter eller sommer - havde jeg næste morgen ondt i halsen.

Min far led af samme problemer med ondt i halsen, da han var ung
(arvelighed?), og de forsvandt med alderen.

Mine problemer er (næsten) forsvundet med alderen.

Konklusion: Man behøver skam slet ikke at fryse for at blive syg!

Man kan have det endog meget varmt (cykeltur + sove under hedebølge)
og alligevel blive syg, blot fordi et lokalt område bliver afkølet i
forhold til resten af kroppen.

-------
Tomas

Fra : arc@na

Dato : 04-01-03 20:24

"Benny" <ingenemail> wrote in

> Man hvad siger i? Bliver man fork›let, syg og snottet n‘se pga af
> kulden eller?

Hvis du er meget afkølet, fungerer dit immunforsvar ikke optimalt.
Hvis der så _samtidig_ er virus i nærheden, har de en bedre chance
for at holde party i din krop. Hvis der ingen virus er, bliver du
heller ikke syg af at fryse.

Jeg bliver faktisk ret sur, hvis folk nyser i busser eller tog uden
at holde sig for munden. Og hvis man er i smitte-fasen, bør man holde
sig hjemme...

--
Prosit,
arc@na

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-03 23:31

arc@na skrev:

>Jeg bliver faktisk ret sur, hvis folk nyser i busser eller tog uden
>at holde sig for munden. Og hvis man er i smitte-fasen, bør man holde
>sig hjemme...

Det er ret uhøfligt (og kan være lidt ulækkert) hvis folk ikke
holder sig for munden, men jeg tvivler på at det gør nogen
smittemæssig forskel. Hvert normalt åndedrag pumper masser af
bakterier ud i luften.

Det er i øvrigt en god vane ikke at holde hånden, men den
krummede albue for munden. Så får man reduceret chancen for
berøringssmitte.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-01-03 00:43

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:q0oe1vgnd3hh1ond118uv2on0p7mootaqd@news.stofanet.dk...

> Det er i øvrigt en god vane ikke at holde hånden, men den
> krummede albue for munden. Så får man reduceret chancen for
> berøringssmitte.

Rigtigt - og det er også væmmeligt at få slim på håndfladen

Iøvrigt mener jeg at det er lige så tydeligt som nat og dag at der
korrelation mellem kuldepåvirkning og sygdom. At meget sunde
mennesker kan undslippe er en anden historie.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-03 01:28

Martin Larsen skrev:

>Iøvrigt mener jeg at det er lige så tydeligt som nat og dag at der
>korrelation mellem kuldepåvirkning og sygdom.

Måske, men der er ingen simpel korrelation. Da jeg i gymnasiet
skulle spille sej, cyklede jeg i skjorteærmer også midt om
vinteren i klingende frost, og det blev jeg ikke forkølet af. Men
jeg blev jo også gradvist vænnet til det.

--
Bertel

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 06-01-03 19:23

> Det er i øvrigt en god vane ikke at holde hånden, men den
> krummede albue for munden. Så får man reduceret chancen for
> berøringssmitte.

Det er bare så træls at få blæst ærmet fuld af snot hvis det er et af de
vilde nys

Fra : Sven Nielsen

Dato : 05-01-03 22:13

In article <Xns92F9CFA25FECDMyemilisinvalidcom@62.243.74.163>,
My_em@il.is.invalid.com says...

> [...]
> Hvis der så _samtidig_ er virus i nærheden, har de en bedre chance
> for at holde party i din krop. Hvis der ingen virus er, bliver du

Det er nu vist lidt af en myte at kulde nedsætter immunforsvaret. En
alternativ hypotese er, at kulden påvirker slimhinderne, så de lettere
tager mod smitte. Men til syvende og sidst er det ikke engang bekræftet
ved videnskabelige undersøgelser, at kuldepåvirkning øger smitterisikoen
for forkølelse, så også det kan meget vel være en myte.

> Jeg bliver faktisk ret sur, hvis folk nyser i busser eller tog uden
> at holde sig for munden. Og hvis man er i smitte-fasen, bør man holde
> sig hjemme...

Det er nu efter alt at dømme sådan, at forkølelsesvirus først og fremmest
smitter gennem overførsel ved fysisk kontakt - og ikke gennem luften. Du
skulle altså rationelt set hellere blive sur på den, der nyser i hånden
eller pudser næse, og så ikke vasker hænder inden han rører ved dig eller
en genstand, som du og andre kommer i berøring med.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : LR

Dato : 07-01-03 01:19

> Det er nu efter alt at dømme sådan, at forkølelsesvirus først og fremmest
> smitter gennem overførsel ved fysisk kontakt - og ikke gennem luften. Du

Det er stik modsat en undersøgelse jeg læste om forleden. Man netop ville
teste forskellige måder at overføre en harmløs sygdom på (vist en
forkølelse, influenza eller lign.).

Fysisk kontakt og indtagelse gennem munden smittede kun sjældent. Derimod
smittede indånding hyppigt.

Mvh,

Lasse

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 08-01-03 11:46

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> holder sig for munden, men jeg tvivler på at det gør nogen
> smittemæssig forskel. Hvert normalt åndedrag pumper masser af

Egentlig burde vi gøre som i Japan, og gå med en filtermaske (samme
slags som læger bruger ved en operation) når vi er forkølede.

Men det er nok svært at få den slags gode vaner indført.

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-01-03 13:48

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse news:rj3co37wdu.fsf@zuse.dina.kvl.dk...

> Egentlig burde vi gøre som i Japan, og gå med en filtermaske (samme
> slags som læger bruger ved en operation) når vi er forkølede.

Det står dig vel frit for at vise et godt eksempel. Men pas på ikke at
ende i fængsel pga. "Orwells" maskeringsforbud (med mindre du er
medlem af uropatruljen ;-|

Iøvrigt ville det være rart at vide om der er lavet pålidelige
undersøgelser af under hvilke forhold der findes sygdomskim
i åndingsluften.

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-03 14:30

Per Abrahamsen skrev:

>Egentlig burde vi gøre som i Japan, og gå med en filtermaske (samme
>slags som læger bruger ved en operation) når vi er forkølede.

Vil den ikke være nytteløs når først den er 'fyldt op' med
bakterier?

--
Bertel

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 08-01-03 15:58

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Vil den ikke være nytteløs når først den er 'fyldt op' med
> bakterier?

Jeg vil tro meningen er at man skifter til en ny så tit at det ikke
sker.

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 04-01-03 22:10

- som soldat har jeg erfaret at fryse/våd/kold/klam i timer/dage uden at
blive syg. Så længe man ryster, generere kroppen varme - og så er det mest
et spørgsmål om at have resourcer (fysisk energi og mental styrke).

- altså sålænge du får tilstrækkelig med energi fra mad/væske i forhold til
den mængede energi du benytter til at holde varmen, skal det nok gå. Hvis
man først bliver underkølet, nedkølet og ikke har energi til at
'ryste-fryse' - så er man bogstaveligt på herrens mark...

- men som sagt, det er kun min oplevelse/erfaring/holdning.

Fra : Jimmy

Dato : 05-01-03 01:34

"Niels Rasmussen" <niels@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> - som soldat har jeg erfaret at fryse/våd/kold/klam i timer/dage uden at
> blive syg. Så længe man ryster, generere kroppen varme - og så er det mest
> et spørgsmål om at have resourcer (fysisk energi og mental styrke).

Der har jeg den modsatte oplevelse.
Hvis man første begynder at ryste har man tabt.

Hvis man slapper helt af i alle muskler fryser jeg ikke.

Mvh
Jimmy

Fra : Martin Axelsen

Dato : 08-01-03 22:09

> [...]
>
> Der har jeg den modsatte oplevelse.
> Hvis man første begynder at ryste har man tabt.
>
> Hvis man slapper helt af i alle muskler fryser jeg ikke.

Så fryser du ikke nu?

Mvh
Martin

Fra : Jimmy

Dato : 08-01-03 23:27

"Martin Axelsen" <dsl83693@vip.cybercity.dk> wrote in message

> "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message

> mest

> Så fryser du ikke nu?

Nej da!
Det har været ganske lunt idag.

Kulde opleves relativt fra person til person.

mvh
Jimmy

Fra : Peter Weis

Dato : 09-01-03 12:02

"Martin Axelsen" <dsl83693@vip.cybercity.dk> wrote in message

> "Jimmy" <spoerg@efter.den> wrote in message

> Så fryser du ikke nu?

Nok ikke hvis han slapper af!

Jeg har oplevet det samme. Fornemmelsen af at fryse kan "mediteres"
væk ved at slappe af. Men man bliver stadig afkølet, og det skal man
selvfølgeligt være påpasselig med.

På jagt kan jeg sidde stille i lang tid uden at fryse. Men når så jeg
begynder at bevæge mig, kan jeg efter et minut eller tre pludseligt
komme til at fryse ganske forfærdeligt, så jeg ryster af det. Det er
som at kulden bliver på ydersiden af huden så længe jeg sidder stille
med breder sig ind i kroppen når jeg begynder at bevæge mig.

mvh
Peter

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 09-01-03 16:57

Peter Weis skrev:
> [...]
> begynder at bevæge mig, kan jeg efter et minut eller tre pludseligt
> komme til at fryse ganske forfærdeligt, så jeg ryster af det.

Har I nogen sinde prøvet at stå udenfor i 10 graders frost med bare
arme (eller blot "indendørstøj")?

Hvis det er HELT vindstille og man står HELT stille, kan man efter et
par minutter ikke længere mærke at det er koldt, men bevæger man sig
ganske lidt, bliver det varme luftlag fjernet fra kroppen, og man
mærker det STRAKS.

-------
Tomas

PS. Det er IKKE noget jeg praktiserer i almindelighed!

Fra : Peter Weis

Dato : 09-01-03 18:58

"Tomas Christiansen" <toc-nospam-01@blikroer.dk> wrote in message
> jeg
>
> Har I nogen sinde prøvet at stå udenfor i 10 graders frost med bare
> arme (eller blot "indendørstøj")?

Ja da. Jeg har også forrettet kortere (5 - 10 min) udendørs ærinder
under samme betingelser.

> [...]
> par minutter ikke længere mærke at det er koldt, men bevæger man sig
> ganske lidt, bliver det varme luftlag fjernet fra kroppen, og man

Luftlaget er nok varmere end de -10, Men huden vil stadig føles meget
kold i forhold til huden på en bedre påklædt person.
Det er imidlertid ikke helt det samme jeg oplever på jagt. For det
første har jeg let overtøj på og for det andet sidder jeg ikke 100%
stille.

mvh
Peter

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-01-03 11:31

"Benny" <ingenemail> skrev i en meddelelse news:3e171b59$0$47056$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> at vide at man skal passe på når man går udenfor med masser af tøj for

Med syg mener du sikkert forkølelse, der er dit aktuelle problem.
Forkølelse skyldes en kombination af bakterie og virusangreb.
I nogle tilfælde har man begge dele i legemet - kroppens
immunforsvar holder dem på normalt på et lavt aktivitetsniveau.
Ved afkøling svækkes immunforsvaret - denne form for
"smitte" kan udløse forkølelse i løbet af meget kort tid.
I andre tilfælde smittes man ved overførsel af mikrober
gennem luftvejene. Nye mikroorganismer møder ikke
antistoffer og man bliver syg efter en vis inkubationstid.

Jeg har erfaret at især kolde fødder - og afkøling af hovedet
i øvrigt - udløser forkølelse ganske hurtigt. Det har jeg set
masser af eksempler på - en time efter en afkøling indtræffer
snuen sig hos personer med uhensigtsmæssig fodtøj.

> Spil over nettet med gode odds, livebetting og meget mere:
> http://www.gamebookers.com/cgi-bin/intro.cgi?rid=146876
> Drop DTT, over nettet er de bedste odds og den bedste service!

Drop tynde sokker, på med uldsokker og støvler.
Hold fødder og hoved tørt og varmt - det giver sikker gevinst.

Per A. Hansen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-01-03 16:52

"Per A. Hansen" wrote:

> [...]
> Ved afkøling svækkes immunforsvaret - denne form for
> "smitte" kan udløse forkølelse i løbet af meget kort tid.

Hvis dette er rigtigt, forklarer det fremragende hvorfor man på
ganske kort tid bliver syg blot fordi man fryser lidt.

Personligt bliver jeg normalt ikke syg af at fryse, men jeg har prøvet
mere end én gang at blive syg efter at jeg under en fest (beruset) er
gået udendørs i utilstrækkelig påklædning i blot kortere tid.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Nielsen

Dato : 05-01-03 18:14

"Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message

>Forkølelse skyldes en kombination af bakterie og virusangreb.

Kan du dokumentere det? Altså at forkølelse også skyldes bakterier.

/Lisbeth

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-03 18:23

> Kan du dokumentere det? Altså at forkølelse også skyldes bakterier.

Har ikke megen forstand på det, men starter det ikke som en virus der
udvikler bakterier? Eller noget i den dur?

mvh
Benny

Fra : Nielsen

Dato : 05-01-03 19:12

"Benny" <ingenemail> wrote in message

> "Nielsen" <mobjerg@fjerntdcadsl.dk> wrote in message
>
> Har ikke megen forstand på det, men starter det ikke som en virus der
> udvikler bakterier? Eller noget i den dur?

Meget kort kan det forklares således: en virus er en mikroorganisme der kun
kan formere sig ved at "tage bolig" i levende celler, f.eks. i et menneske.
Bakterier er encellede organismer der kan formere sig uden for andre
organismer.

Både virus og nogle bakterier kan fremkalde sygdomme.

Virus "danner" ikke bakterier, men bakterierne har lettere adgang til de
ekstra sarte slimhinder man kan have efter en (virus)forkølelse, og så kan
man få f.eks. halsbetændelse / bihulebetændelse (som skyldes bakterier).

Ondt i halsen er ikke altid halsbetændelse (bakterier) men kan ligesåvel
skyldes virus (forkølelsen). Derfor får man heller ikke altid penicillin når
man går til lægen med ondt i halsen. Penicillin (og andre antibiotika)
virker nemlig ikke på virus og der er al mulig grund til at undgå penicillin
når det ikke er nødvendigt. Man risikerer nemlig at gøre bakterierne
modstandsdygtige over for penicillinen og man risikerer selv at udvikle
allergi overfor penicillin.

/Lisbeth

Fra : Sven Nielsen

Dato : 06-01-03 00:55

In article <3e1869e0$0$47060$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, "Benny"
<ingenemail> says...

> Har ikke megen forstand på det, men starter det ikke som en virus der
> udvikler bakterier? Eller noget i den dur?

Nej, det er noget vrøvl, for nu at sige det ligeud. Virus udvikler ikke
bakterier. Vira er meget, meget mindre end bakterier.

Forkølelse er en virusinfektion. Influenza skyldes også vira, men her
optræder også normalt en bakterieinfektion. Derfor troede man først, at
influenza skyldtes bakterier.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-03 23:32

"Benny" <ingenemail> wrote in message

> "Nielsen" <mobjerg@fjerntdcadsl.dk> wrote in message
>
> Har ikke megen forstand på det, men starter det ikke som en virus der
> udvikler bakterier? Eller noget i den dur?

Virus indleder infektionen. I det svækkede legeme kan
allestedsnærværende bakterier vokse i mængde og skabe efterfølgende og
overlappende infektion, med løbende næse o.a. til følge.

Virus for influenxa er en overlappende gruppe. Psykosomatik er væsentlig
i både start og slutfase af infektions-scenariet.

Fra : Per A. Hansen

Dato : 05-01-03 21:28

"Nielsen" <mobjerg@fjerntdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:av9p38$5p0$1@sunsite.dk...
> "Per A. Hansen" <xxper.hansen@get2net.dk> wrote in message

> Kan du dokumentere det? Altså at forkølelse også skyldes bakterier.

"Forkølelse" dækker over mange forskelluge former - snue,
influenza etc., hvor den primære smittekilde er forskellige
vira-former. At bakterier også er involveret har jeg læst flere
steder - vistnok ved den form man kalder "snue".
Enkeltheder vil jeg dog overlade til evt. medicinere her på tråden -
der må være nogen, der er oppegående.

Et eksempel er halsbetændelse, der optræder i 2 former - en hvor
antibiotika kan anvendes ( bakterier) - og en hvor intet hjælper ( virus).
( Den sidste anvender man ofte C2H5OH til - det skulle efter sigende
være det bedste middel, der heller ikke hjælper mod denne lidelse -
og kan anvnedes uden sygesikring og lægeattest.)
Hos lægen testes derfor i et specielt apparat - efter kort tid
vises enten et [+] eller et tilsvarende [-], der angiver om kuren
er penicillin eller intet. ( Det er amerikansk sagde min læge!)

Per A. Hansen

Fra : Nielsen

Dato : 06-01-03 07:30

>"Forkølelse" dækker over mange forskelluge former - snue,
>influenza etc.,.....

Hvis vi er ude i de "populære betegnelser" så kan vi da godt kalde en
forkølelse for influenza eller halsbetændelse. Jeg synes egentlig det er
lidt ligegyldigt, selv om jeg er uddannet i at kunne afdække nøjagtig
hvilken bakterie jeg sidder med foran mig. Det vigtige er at det behandles
rigtigt og at lægen kan se forskel.

>Hos lægen testes derfor i et specielt apparat - efter kort tid
>vises enten et [+] eller et tilsvarende [-], der angiver om kuren
>er penicillin eller intet. (Det er amerikansk sagde min læge!)

Man tester på denne måde om infektionen er forårsaget af Streptokokker (en
bakterie).

/Lisbeth