laktoseintolerans
Fra : w e b w o m a n

Dato : 04-01-03 18:05

Kender nogen en metode til at overvinde en midlertid intolerans overfor
mælkesukker? Hvordan får man sin mave på ret kurs igen efter en slem og
mange uger lang maveinfektion?

Jeg har formodentlig haft en parasit og døjet med det i ugevis. Har netop
fået medicin - to gange en megadosis metronidazol - og er sandsynligvis
befriet for parasitten. Sådan føles det i hvert fald lige nu. Men nu døjer
jeg med laktoseintolerans.

Fik i går - til en fødselsdag - en kop kakako med flødeskum samt en bolle
med smør. På tom mave. Og jeg blev MEGET syg på meget kort tid. Reaktionen
kan bedst sammenlignes med det fysiske ubehag en ordentlig brandert kan
medføre.

Så vidt jeg har erfaret, bliver jeg stensikkert dårlig af fløde. En skive
ost på brød kan jeg derimod godt klare. Om jeg havde kunnet tåle en kop
kakao (lavet på mælk) men uden flødeskum, ved jeg ikke. Vover heller ikke at
forsøge efter omgangen i går.

Hvordan kommer man bedst over det? Jeg har ikke før haft problemer
overhovedet med mælkeprodukter - og det er faktisk ret ubehageligt, så syg
jeg kan blive meget hurtigt efter at have spist for meget mælkesukker. En
ting er de mælkeprodukter, jeg selv og umiddelbart kan få øje på - noget
andet er alle de skjulte i sovs, desserter, bagværk etc. Og de kommende 4
uger kommer jeg desværre til at leve 100% af mad andre har lavet, så det
bliver meget svært for mig at kontrollere det

Hvad med paraghurt-tabletter. Kan man tage dem, når man har
laktoseintolerans. Og gør de nogen gavn?

Mvh. Lisbeth

Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 05-01-03 03:45

"w e b w o m a n" skrev ...
[Klip]
> [...]
> befriet for parasitten. Sådan føles det i hvert fald lige nu. Men nu døjer

Hvorfor mener du at netop mælekrsukkeret er synderen? Mælkesukker er
et af hjælpestofferne i Metronidazol (DAK). Kig på:
http://www.netdoktor.dk/medicin/fakta/metronidazoldak.htm

> [...]
> kakao (lavet på mælk) men uden flødeskum, ved jeg ikke. Vover heller ikke at

Måske er det i stedet (mælke)fedt din mave har svært ved at klare.

[Klip]

> Hvad med paraghurt-tabletter. Kan man tage dem, når man har
> laktoseintolerans. Og gør de nogen gavn?

Behandlingen med Metronidazol har nok hjulpet dig af med parasitten
men det har sikkert også slået (det meste af) din naturlige bakterie-
flora i tarmene ihjel. Paraghurt-tabletter kan hjælpe på det, men hvis
det ikke klarer problemet, synes jeg bestemt du skal få en læge til at
se på problemet.

Keld Lergren Nielsen
"Alkohol har aldrig helbredt et menneske for forkølelse -
- men det har lægerne på den anden side heller aldrig"
Winston Churchil.

Fra : w e b w o m a n

Dato : 05-01-03 09:41

"Keld Lergren Nielsen" <keld.lergren.nielsen@nospam.dk> skrev i en
meddelelse news:av867v$2lbe$1@news.cybercity.dk...

> Hvorfor mener du at netop mælekrsukkeret er synderen?

Har sørme også udtrykt mig forkert... for jeg ved reelt kun, at det er
mælkeprodukter i store mængder, jeg ikke kan tåle. Og jeg ved ikke,
hvorlidt/meget der skal til, så jeg synes, jeg lever livet lidt usikkert
p.t. Er derfor interesseret i at finde ud af, hvad jeg kan gøre selv, så det
ikke varer længe.

> Måske er det i stedet (mælke)fedt din mave har svært ved at klare.

Måske....

Mvh. Lisbeth

Fra : Mari

Dato : 08-01-03 22:48

"w e b w o m a n" <anaeitis_nospam @pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorlidt/meget der skal til, så jeg synes, jeg lever livet lidt usikkert
> p.t. Er derfor interesseret i at finde ud af, hvad jeg kan gøre selv, så

Faktisk kan det være kombinationen af fløde og andre ting.
Min mave vil ikke have æblekage med flødeskum.
Kakao med flødeskum.
Tærte med fløde eller cremefraice.

Jeg får symptomer på maveforgiftning, med mavekneb og oppustethed
og kvalme.

Men jeg tåler alle delene - når bare de ikke bliver spist samtidig.

Jeg har haft stor glæde af 1-2 teske MOLKOSAN i et glas vand
hver morgen. Det regenererer tarmfloraen efter en infektion.
Molkosan er ostevalle........ og smager let syrligt.

/Mari

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-01-03 23:01

[w e b w o m a n | Sat, 4 Jan 2003 18:05:23 +0100]

>Kender nogen en metode til at overvinde en midlertid intolerans overfor
>mælkesukker?

Desværre, nej. Er det mavesækken eller tarmsystemet der er problemet?

>Om jeg havde kunnet tåle en kop kakao (lavet på mælk) men uden flødeskum, ved jeg ikke.
>Vover heller ikke at forsøge efter omgangen i går.

Hvis du en dag savner det så meget at du har lyst til at vove forsøget,
kunne du prøve med en blanding af halv vand og halv piskefløde; du får
derved et resultat der er mindre end den halve mængde mælkesukker ?

>Hvad med paraghurt-tabletter. Kan man tage dem, når man har
>laktoseintolerans. Og gør de nogen gavn?

Det kommer igen (tror jeg) an på om det er mavesælkken eller
tarmsystemet - men tarmsystemet kan i hvertfald hjælpes til en bedre
balance med paraghurt o.l.

(alternativt: en hjemmelavet 24-times yoghurt er også (næsten) fri for
mælkesyre, men indeholder massere af aktive yoghurtbakterier der kan
hjælpe til).

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 27-01-03 23:06

[Rene' Hjorth | Mon, 27 Jan 2003 23:00:53 +0100]

>(alternativt: en hjemmelavet 24-times yoghurt er også (næsten) fri for
>mælkesyre, men indeholder massere af aktive yoghurtbakterier der kan
>hjælpe til).

Argh, én slåfejl kan forstyrre det hele :)

Jeg mente naturligvis mælkeSUKKER, da en hjemmelavet 24-timers yoghurt
indeholder knap 1 g. mælkesukker pr. 100 g. færdig yoghurt.

Fra : w e b w o m a n

Dato : 29-01-03 21:43

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> Desværre, nej. Er det mavesækken eller tarmsystemet der er problemet?

Ved det faktisk ikke.... men en 14 dage efter kuren (to gange en megadosis
metronidazol) blev maven normal igen. Dejligt, når man normalt har en af de
galvaniserede maver, der kan tåle ALT *G*

Mvh. Lisbeth