Riffelkikkert
Fra : Carsten Wede

Dato : 04-01-03 18:01

Jeg står og skal købe riffelkikkert , men er i tvivl om hvad man skal købe.
Er der nogle som kan fortælle mig hvad de har af erfaring med de forskellige
mærker der findes på marked.
Skal man købe de dyre eller de billige ?
Skal det være med 25 eller 30 mm. rør?
Hvorstor forstørrelse skal den have?
Er der nogle som har erfaring med de her?
Norconia, Frankonia, Wever, Fontaine eller Eagle Eye.

Med venlig hilsen

Carsten Wede

Fra : Poul Jacobsen

Dato : 04-01-03 18:18

Hej Carsten. Du får det du betaler for og ikke mere. Du skal ofre lige så
mange penge på kikkerten som du har råd til, da jeg er af den mening, at har
man købt en god riffel men en dårlig kikkert er man dårligt hjulpet. Den
anden vej med en lidt dårlige riffel men med en super kikkert vil du få et
bedre resultat. brug flere penge på en kikkert og spar så pengene på riflen.
Jeg har selv 2 rifler i Carl Gustav. den ene er en ombygget militær til 500
kr og den anden er en også en Carl gustav men til 14.000,00 tusinde. Jeg
skyder lige godt med dem begge men den dyre er selvfølgelig pænere at se.
Når vi snakker kikkerter så er udsenet ligegyldigt men det du ser igennem er
viktigere.
Med den billige kikkert (2500kr) som jeg har, kan jeg i mørke se mit brænde
skur bag i haven og jeg kan ane skruerne i brædderne. Med min dyre kikkert
(10.000,00kr) kan jeg se hvilken vej kærven vender i de samme skruer. De har
samme størrelse 48 x 3-9 så har må prisen og kvalitet siges at følges ad.
Håber du kan bruge dette til noget
Mvh
Poul

Fra : Martin Nielsen

Dato : 04-01-03 21:20

Jeg kan bakke op omkring det poul siger,- "dyr" kikkert/"billig" riffel.
Vurder hvad dine behov vil være og handel derefter. Du kan sagtens klare dig
med kikkerter til middelpriser 2500-3500 kr. Der findes mange gode i det
prislag.
Men som sagt af poul får du som regel hvad du betaler for.
Jeg selv bruger en Bausch og Lomb 3-9x40, og er meget tilfreds med den. Jeg
mener den kostede omkring 3000,- da jeg købte den.
Se evt. efter brugte kikkerter, så vil du med stor sansynlighed få mere for
pengene. Passer man dem godt, kan de jo holde ens levetid ud. Det slider jo
ikke at kigge igennem dem

Held og lykke
/Martin

Fra : Claus Espeholt

Dato : 04-01-03 23:17

Hej,
Jeg har en brugt Zeiss til salg (med skinne): Zeiss Diavari-Z 1,5-6 x 42.
Pris 2500.
Se: http://claus.espeholt.dk under WTS
MvH
Claus

Fra : Martin Sørensen

Dato : 04-01-03 21:54

Hej

Jeg købte for et par år siden riffel med en billig kikkert, og jeg er blevet
meget klogere idag !!!!
Sidste lørdag var jeg på riffeljagt i silende regn! .. det gik ok.
Idag var jeg på riffeljagt igen og der gik det meget værre, der dannede sig
is på indvendig side af optikken, jeg tror det skyldes at forrige weekend
tog den vand ind, og idag frøs det så til is, med det resultat at 1/3 af
jagten var jeg ukampdygtig.
Mærket var "Tasco" 3-9*42
Jeg skal i hvertfald ud og investere i en bedre kikkert.
enten zeiss eller schmidt & bender.

PS: vælg en kikkert med 30 mm rør... det vil du ikke fortryde.

/Martin

Fra : Per, Odense

Dato : 04-01-03 22:22

I news:3e1712c6$0$118$edfadb0f@dread16.news.tele.dk , skrev Carsten
Wede <cwede@c.dk> , bl.a. :
> [...]
> Hvorstor forstørrelse skal den have?
> Er der nogle som har erfaring med de her?
> Norconia, Frankonia, Wever, Fontaine eller Eagle Eye.

Jeg har valgt en Zeiss 3-12 x 56 fordi jeg bl.a. tager til Polen efter svin,
og det er godt nok mørkt selvom vi prøver at være der når månen er fuld.
Zeiss har jeg bl.a. valgt fordi jeg tror den er noget af det mest stabile
rent mekanisk, men det er der sikkert mange meninger om. En anden grund er
at siktepunktet ikke flytter sig selvom der ændres på forstørrelsen. Som jeg
har forstået er det et større eller mindre problem med andre konstruktioner.
Til en riffel der kun skulle bruges til råvildt (ræv og krager og hvad der
ellers byder sig) herhjemme, ville jeg vælge en mindre frontlinse, evt. en
x48 fordi der ikke er brug for det helt store "kakkelovnsrør" når vi
alligevel skal slutte når solen går ned.
Se evt.
http://www.netnatur.dk/bruger/side_vis.pl/site=netnatur&omraade=Netjagt/Grej
%20og%20udstyr/Arkiv/&side=Valg%20af%20kikkert7&state=side_bruger_vis

om valg af kikkert. Hvis linket ikke virker fordi det er for langt så gå ind
her og vælg Netjæger -grej og udstyr - valg af kikkert nr 3
http://www.netnatur.dk

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 04-01-03 22:47

On Sat, 4 Jan 2003 18:00:48 +0100, "Carsten Wede" <cwede@c.dk> wrote:

> [...]
>mærker der findes på marked.
>Skal man købe de dyre eller de billige ?

Generelt sett - de billige kikkertene vil en raskere få problemer med,
enten det gjelder mekanisk eller optisk kvalitet. Den optiske
kvaliteten kan dere neppe utnytte i Danmark uansett, med tanke på jakt
i skumring/mørke, men den mekaniske kvaliteten er fortsatt viktig.

Da er det spesielt dugging, skuddfasthet (at treffpunkt forandres når
en skyter eller kikkerten får et støt) og hvor solid kikkerten er som
er stikkord. Selv om det hender at de dyre europeiske merkene også
feiler under ekstreme forhold, er det en fordel å vite at man som
regel har lang garanti på disse merkene.

>Skal det være med 25 eller 30 mm. rør?

Når du ikke skal bedrive skumringsjakt, har det egentlig ikke så mye å
si om du har 1" eller 30mm rør, men jeg har selv satset på 30mm, først
og fremst fordi det er vanligst på de europeiske kvalitetsmerkene.

>Hvorstor forstørrelse skal den have?

Hva skal du bruke den til ? Jeg har selv en 1,5-6x42 og en 2,2-9x42 og
har vel som regel kikkerten på forstørrelser rundt 4-5x om ikke
mindre. Selv når jeg jakter rev og annet småvilt.

>Er der nogle som har erfaring med de her?
>Norconia, Frankonia, Wever, Fontaine eller Eagle Eye.

Såvidt jeg vet er dette kikkerter i det lavere prislag, og jeg tror
også samtlige er produsert i det fjerne østen. Jeg ville ha satset på
europeisk eller amerikansk (leupold) kvalitet.

Mitt valg har blitt Kahles, men det skyldes mest tilfeldigheter.
Zeiss, Swarowski, Docter, Schmidt&Bender, Leupold m.fl er også meget
gode valg. De dyreste av disse vil jeg påstå har en optisk kvalitet
som er så høy at dere ikke vil ha særlig nytte av det i Danmark.

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 06-01-03 11:01

Jeg er meget enig med Jon - men - betydingen af at have en kikkert der er
egnet til skumringsjagt er vigtigere end Jon beskriver. Enig - i DK har det
ikke megen mening. Da jeg startede på jagt drømte jeg om at komme til
udlandet, men mente ikke det var særlig realistisk. Sidste år lejede jeg så
dagjagt på buk i Sverige. I år ville jeg have været på enuges kronvildt
jagt Norge - men det kommer ikke fordi jeg har lejet jagt i Sverige
(konsortie).

Som følge deraf er der også nogle af mine venner der bliver inviteret til
Sverige - også dem der har forsvoret at de aldrig ville komme på jagt uden
for DK.

Min pointe er at selvom man tror man ikke kommer på jagt udenfor DK, kan
det med tiden sagtens være at man kommer til det. En kikkert er næsten en
investering for livet (hvis den er af rette kvalitet og man passer på den).
Derfor kan det være lidt ærgeligt at investere i en rigtig god kikkert
efter danske forhold, for så 2 - 5 år efter at finde ud af at man har behov
for en der også kan bruges i skumringen og om natten i udlandet.

- så tænk grundigt over om der kan opstå behov for en kikkert til
skumringsjagt.

Mvh Steen

PS: Jeg har selv en Schmidt & Bender 1,5-6 x 42. Jeg blev positivt
overrasket over den da jeg kom til Sverige, selvom jeg vidste at det var en
god kikkert. Jeg syntes dog at det kan være svært at se sigtemidlerne når
det bliver småt med lyset. Selvom jeg "kun" lige har passeret de 40, kan
jeg mærke at det bare for 5-10 år siden ikke ville have været noget
problem. Jeg drømmer derfor om en kikkert med en åbning sidst i 50'erne og
belyste sigtemidler. Den bliver dog ikke købt før jeg har råd til at købe
en fra et af de mærker som Jon har listet.

Jon Inge Bragstad <sivertbITTJNÅSPAM@online.no> wrote in article
<3e174a1e.113688750@news.online.no>...

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 05-01-03 11:17

Hej Carsten
Ja det er vel nærmest "selvmord" at sige det efter de foregående indlæg. Men
jeg har en af de billige Fontaine kikkerter.
Jeg brugte alle pengene på en brugt god riffel, og lod våben handleren
montere den billige kikkert samt indskyde den.
Jeg har nu brugt den i alt slags vejr,og skyder flittigt min riffel "ind"
hver år for at kontrolere om alt er som det skal være. Den er aldeles
fremragende, jeg har aldrig fortrudt at jeg købte den.
Jeg har selvfølgelig også kigget igennem røret på mine jagt venners fine
kikkerter og jeg kan da godt se, hvad det er de får for pengene. Men jeg
synes ikke det er så meget som en merpris på mange tusinde kroner værd.
Det skal retfærdigvis siges at jeg kun skyder råbukke med en kaliber 243
Win. og dermed aldrig kommer til udlandet på natjagt o.s.v.
Da jeg købte kikkerten og spurgte forhandleren, om forskellene på denne og
de dyre kikkerter sagde han bl.a. at en dyr kikkert ville han altid give en
god pris for i bytte ,idet den kunne han altid sælge igen. Den billige ville
han ikke handle brugt.
Venlig hilsen
Flemming Aagaard

Fra : Peter Weis

Dato : 05-01-03 16:09

"Flemming Aagaard" <flemmingaa@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Hej Carsten
> Ja det er vel nærmest "selvmord" at sige det efter de foregående
indlæg. Men
> jeg har en af de billige Fontaine kikkerter.

Det gør jeg også ... en 4x40. Jeg har endnu ikke (ca. 10 år) haft
problemer med den udover våde linser i regnvejr.
Den er monteret på en 6.5x55.

mvh
Peter

Fra : John Reinau

Dato : 05-01-03 12:23

Jeg kan kun anbefale at du køber en god kvalitets kikkert, selv har jeg en
Zeiss 2,5*10-48, og den købte jeg efter et uheldigt møde med en Tasco som
gik i stykker, og jeg derefter ventede 2 md på at den skulle dukke op igen.
Dette ville Zeiss aldrig lægge navn til ifølge forhandleren.
mvh
John
www.danhunters.dk som forøvrigt har fået nyt forum

Fra : Michael Frandsen

Dato : 07-01-03 00:27

nu kan det godt være jeg bliver upopulær, jeg har i mit tidligere arbejde
solgt kikkerter, (ikke sigte) både fra Zeiss og Tasco samt mange andre
fabrikater. og jeg har oplevet at de billige mærker bliver lavet lige så
hurtigt og somme tider hurtigere end de dyre mærker, da de billigere mærker
oftere bare udlevere en ny kikkert i stedet for at skille den ad.
til jagt har jeg selv en Tasco Titan 3-9 x 42 monteret på min 30.06 og den
har aldrig givet mig nogle former for problemer

mvh
michael

Fra : Claus Espeholt

Dato : 07-01-03 09:31

På et tidspunkt havde jeg en Zeiss samt et østrigsk kvalitets-mærke, og man
kunne meget tydeligt se at lysgennemgangen i Zeiss'en var betydeligt bedre
end i den anden kikkert. Jeg tror absolut at Zeiss' linser er i top.
På et tidspunkt var der i "Jæger" en sammenligning af sigtekikkerter. Det
blev bl.a. undersøgt om kikkerterne var "justerfaste" forstået på den måde
at når kikkerten bliver justeret et klik så bliver sigtet (riflen) også
justeret et klik, og når kikkerten bliver justeret 8 klik op, 8 klik til
venstre, 8 klik ned og 8 klik tl højre så skal træffepunktet også var kommet
tilbage til udgangspunktet. Her var Zeiss helt i orden - og det var der
mange af de andre og dyre kikkerter der ikke var.
MvH
Claus

Fra : John Reinau

Dato : 07-01-03 22:22

Min var også en Tasco titan som under en indskydning krakkelerede i de
inderste prismer,... no problemo tænkte jeg den bliver da byttet, men nix
sådan skulle det ikke gå, og jeg gide ikke gå og vente i flere md for at få
den tilbage, skulle det mod forventning ske for min Zeiss er jeg ganske
sikker på at servicen er helt i top, og det vil jeg gerne give lidt ekstra
for ... det er jo surt hvis det sker lige op til sæsonnen ik !

Fra : Peter Weis

Dato : 08-01-03 15:39

"John Reinau" <jhr@danhunters.dk> wrote in message
> [...]
ekstra
> for ... det er jo surt hvis det sker lige op til sæsonnen ik !

Så de eneste problemer der indtil videre er blevet sat navn på, er Dug
i Martins Tasco og ødelagte prismer i din!

mvh
Peter

Fra : John Reinau

Dato : 09-01-03 12:03

Korrekt !!! men det er jo også lige det der skal til for en dårlig oplevelse
ik

Fra : jens

Dato : 09-01-03 16:20

lige en lille sidebemærkning,jeg har fra starten valgt en zeiss3-12-56v med
rødpunkt. min riffel er en carl gustav til 5000kr.så jeg har ingen
referancer,jeg går næsten udelukkende på jagt i skov, og midt i juni er det
mørkt inde i skoven, 1 time før lukketid. derfor, "du kan ikke få for meget
lys".dernæst kommer kvalitet

Fra : Peter Weis

Dato : 09-01-03 18:44

"John Reinau" <jhr@danhunters.dk> wrote in message

> Korrekt !!! men det er jo også lige det der skal til for en dårlig
oplevelse
> ik

Nemlig ... jeg spekulerede bare på om specielt Tasco havde haft
problemer, eventuelt med enkelte serier.

mvh
Peter

Fra : J Nielsen

Dato : 09-01-03 21:22

On Thu, 9 Jan 2003 18:43:31 +0100, "Peter Weis" <p.weis@email.dk> wrote:

>oplevelse

>Nemlig ... jeg spekulerede bare på om specielt Tasco havde haft
>problemer, eventuelt med enkelte serier.

Jeg har en jagtkammerat hvis Tasco 6x44 duggede indvendigt
under en jagttur til Skotland - det havde nær kostet ham en god hjort!

Tasco'en blev udskiftet med en Swarowski...

Noget kunne tyde på, at det ikke kun er herhjemme der har været problemer
med Tasco's kikketer: http://www.eabco.com/Tasco04.html

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 11-01-03 21:51

wrote:

>"John Reinau" <jhr@danhunters.dk> wrote in message

>oplevelse
>
>Nemlig ... jeg spekulerede bare på om specielt Tasco havde haft
>problemer, eventuelt med enkelte serier.

Ja, massevis av problemer. Og det går spesielt på dette som allerede
er nevnt, med skuddfasthet (løse retikler eller andre deler) og
dugging. Samt at den optiske kvaliteten er en vits sammenlignet med
kvalitetskikkerter.

Husk at Tasco også er produsent av en rekke andre "merker" som World
Class og Golden Eagle. Spesielt de sistnevnte (som var på markedet for
noen år siden) har jeg, og mange jaktkamerater av meg, hatt svært
mange ulike problemer med. I min kikkert løsnet den ene linsen, uten
at den hadde vært utsatt for særlige påkjenninger. Hos min beste
jaktkamerat løsnet tråden i retiklene, uten særlig grunn.

Til sammenligning er en Swarowski (som et eksempel) fylt med nitrogen,
og retiklene ligger inne i en glassplate, som er festet med hjelp av
gummierte dempere, altså er det så godt som umulig å ødelegge
retiklene uten å knuse kikkerten totalt. En skribent i et av de norske
jaktbladene kjørte over sin Win 70 med en Swarowski montert i Leupold
stålmontasjer - med en pajero - uten at treffpunktet ble forandret.

Du får i _meget_ stor grad hva du betaler for.