osmose og varmt vand
Fra : Claus

Dato : 04-01-03 17:31

   Tager et osmose anlæg skade af hvis man lader varmt vand løbe
igennem. Og betyder det noget for vandkvaliteten? Anlæget er en JBL
120.

mvh Claus

Fra : J@N

Dato : 04-01-03 17:46

"Claus" <claus88mm@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Tager et osmose anlæg skade af hvis man lader varmt vand løbe
> igennem. Og betyder det noget for vandkvaliteten? Anlæget er en JBL
> 120.

Hvad er varmt vand? Er det fra den varme hane? Eller er det bare 25-30
grader?
Jeg ville ikke umiddelbart lade 50-70 grader varmt vand løbe igennem, alene
pga. resourcespildet.

Jan

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-01-03 19:47

Claus <claus88mm@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:203e1v8s3vlr1uejvq4ato7d2cnufbj672@4ax.com...
> Tager et osmose anlæg skade af hvis man lader varmt vand løbe
> igennem. Og betyder det noget for vandkvaliteten? Anlæget er en JBL
> 120.

Mener at have læst et sted, at man kun må lade "koldt" vand løbe igennem.
Men hvor kan jeg ikke huske.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-01-03 19:56

Kunne det være pga. kobber i varmvands rørene? Bare et gæt.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-01-03 21:04

Thomas Schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:av7an5$4lo$1@sunsite.dk...
> Kunne det være pga. kobber i varmvands rørene? Bare et gæt.

Er det ikke samme slags rør vandet løber igennem?? Det varme har bare været
en tur gennem en "kedel" inden
det kommer ud gennem hanen.

Carsten

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-01-03 21:34

Jeg har aldrig testet det selv, men alle de folk jeg har talt med der ved en
masse om opdræt, siger at man altid skal bruge koldt vand til vandskift, da
der ikke er kobber i vandet som i varmvands rørene. Måske kobberet bliver
frigivet eller bliver "aktiveret" ved højere temperature?

Jeg bruger altid iskoldt vand til alle mine vandskift, og det har endnu
ingen af mine fisk taget skade af.

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 04-01-03 22:51

Claus wrote:
>    Tager et osmose anlæg skade af hvis man lader varmt vand løbe
> igennem. Og betyder det noget for vandkvaliteten? Anlæget er en JBL
> 120.

Første spørgsmål kan jeg ikke svare på, men som søn af
rørsmed/fjernvarmemand ville jeg holde mig fra det varme vand.

Scenarier
1. Centralvarme
Halvlunkent vand i varmtvandsbeholderen er grobund for div. bakterier i
ganske stor stil.

2. Fjernvarme
Scenarie 1 gør sig også gældende her.
Dertil kommer utæt veksler/varmtvandsbeholder, der lækker fjernvarmevand
til sekundærsiden.
Det er ikke godt, da der tilsættes diverse kemikalier til fjernvarmevandet.
Det er måske ikke giftigt som sådan, men det er heller ikke direkte sundt.

--
Steen Suder

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 04-01-03 23:03

> [...]
fjernvarmevandet.
> Det er måske ikke giftigt som sådan, men det er heller ikke direkte sundt.

Det er nok info til at jeg holder fast i "koldvands metoden".

--

Venligst, / With regards,
Thomas Schreiber

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-01-03 00:35

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
fjernvarmevandet.
> Det er måske ikke giftigt som sådan, men det er heller ikke direkte sundt.

Det er jo faktisk ikke kun fiskene der i princippet kan tage skade af det.
For blot nogle få år siden var der megen omtale i medierne om folk der blev
ramt af "Legionær" syge, hvilken man mente stammede fra indtagelsen af
lunken vand fra vandhanen. For svage ældre og børn kan denne sygdom i værste
tilfælde være dødelig.

Når dette er sagt, skal jeg dog nævne, at jeg i alle mine akvarieår altid
har anvendt tempereret vand direkte fra hanen, og har aldrig oplevet sygdom
eller dødsfald som følge heraf. Jeg holder stadig fast i metoden fordi jeg
skifter så meget vand ad gangen i mit akvarie, og at blande koldt vand med
29 grader varmt vand i et blandingsforhold på 40/60 giver et for stort temp.
fald.

Jeg har dog i enkelte tilfælde observeret at fiskene dagen efter et
vandskifte stod og "snappede" luft i overfladen. Så foretog jeg et nyt
vandskifte og derefter var tilstandende normale igen. Om dette kan
tilskrives bakterier i det varme vand ved jeg ikke, men jeg har det mistænkt
for det.

Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-01-03 19:25

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> ramt af "Legionær" syge, hvilken man mente stammede fra indtagelsen af
> lunken vand fra vandhanen. For svage ældre og børn kan denne sygdom i

Det betyder på den anden side ikke at fisk bliver syge af legionærsygen.

> [...]
> skifter så meget vand ad gangen i mit akvarie, og at blande koldt vand med
> 29 grader varmt vand i et blandingsforhold på 40/60 giver et for stort

Jeg har +30 års efraring med ikke at få problemer ved anvendelse af vand,
der er tempereret direkte fra blandingsbatteriet. Og disse erfaringer
stammer fra forskellige boliger - dvs. hvor der er benyttet
gennemstrømningsvandvarmer, varmtvandsbeholder og varmtvandsinstallationr
med både kobber- og jernrør.

vh
Jan

Fra : Plesner

Dato : 05-01-03 19:34

> [...]
> gennemstrømningsvandvarmer, varmtvandsbeholder og
> varmtvandsinstallationr med både kobber- og jernrør.

Jeg har præcis samme oplevelse - dog ikke med helt så mange forskellige
varmtvandskilder. I nogle få tilfælde, hvor jeg har haft specielt sarte
fisk, fylder jeg en 25- eller 50-liters spand, stiller den højere end
akvariet og lader vandet løbe ned i akvariet gennem en luftslange.

Plesner

Fra : Madsen

Dato : 06-01-03 03:27

Jan Bøgh skrev:

> [...]
> er benyttet gennemstrømningsvandvarmer, varmtvandsbeholder og
> varmtvandsinstallationr med både kobber- og jernrør.

Samme her. Blot ikke +30, men kun +20.

Madsen.

Fra : Nikolaj

Dato : 04-01-03 23:03

Det er så vidt jeg ved fordi et osmose anlæg består dels af nogle kulfiltre
og dels af en semipermeabel membran som er så fintmasket at den kun lader
det rene vand gå igennem og tilbageholder de forskellige mineraler. Dette
princip hedder omvendt osmose. Prøv at søge på dette eller "reverse osmosis"
på google og I vil finde en del svar.

Men det varme vand skulle efter sigende ødelægge membranen.

--
Remove MYMAIL from my mail adress

Med venlig hilsen/Best regards

Nikolaj