Lydkort driver install
Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-03 17:28

Hardrake siger BAD udfor modul, og så har den en URL til en side
hvor der er en linux driver til kortet.
makefilen skal så rettes til, til mit system,

|#
|# CPU types, Uncomment one only!
|#
|#CFCPU = 486
|CFCPU = pentium
|#CFCPU = pentiumpro

Nu ved jeg ikke hvad der sider i maskinen, hvordan chekker jeg det?
Hvis det ikke er lige til, sker der så noget ved at lade den stå som
alm. pentium?

|#
|# If you have an SMP system uncomment the following (experimental)
|#
|#AUSMP = -D__SMP__

|#

Den skal jeg sikkert bare lade være, men hvad er SMP

Ivar Madsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-01-03 18:18

On Sat, 04 Jan 2003 17:28:28 +0100, Ivar Madsen wrote:

> [...]
>
> Nu ved jeg ikke hvad der sider i maskinen, hvordan chekker jeg det?
> Hvis det ikke er lige til, sker der så noget ved at lade den stå
uname -p er din ven. Viser denne >= i586 skal du vælge pentium.

> Den skal jeg sikkert bare lade være, men hvad er SMP
SMP = symetric multi processor = multiprocessor system = flere
cpu'ere på dit bundkort.
--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

"C makes it easy to shoot yourself in the foot; C++ makes it harder,
but when you do, it blows away your whole leg." - Bjarne Stroustrup
Fjern NOSPAM fra min adresse, for at sende mig en mail

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-03 19:25

Michael Rasmussen skrev Lørdag den 4. januar 2003 18:18 i
dk.edb.system.unix:

> uname -p er din ven. Viser denne >= i586 skal du vælge pentium.

|[root@milli aureal]# uname -p
|unknown
|[root@milli aureal]# uname -a
|Linux milli.dk 2.4.19-16mdk #1 Fri Sep 20 18:15:05 CEST 2002 i686
|unknown unknown GNU/Linux
|[root@milli aureal]#

Jeg prøvede at køre make, men fik følgende fejl

|[root@milli aureal]# make install20
|make install AUCHIP=AU8820
|make[1]: Entering directory `/home/ivar/lyddriver/aureal'
|cc -D__KERNEL__ -DMODULE -DAU8820 -mpentium -O6
|-fomit-frame-pointer -Wall -pipe -I/usr/src/linu
|"======================================================="
|/usr/include/linux/version.h:3:2: #error "You should not include
|/usr/include/{linux,asm}/ header"
|/usr/include/linux/version.h:4:2: #error "files directly for the
|compilation of kernel modules."

Og så forsatte den med en masse andre fejl, en andring til Pentium
Pro gør ikke den store forskæld, så skriver den bare

|`-mpentiumpro' is deprecated. Use `-march=pentiumpro' or
|`-mcpu=pentiumpro' instead.

istædet.
Og nu er det så jeg må tilstå at jeg køre med Mandrake 9.0, og i
readme filen står der.

,----[ /home/ivar/lyddriver/aureal/README ]
> [...]

| Note: if you get "device busy" error messages this might be
| the problem.
|
| This driver has been tested on the following distributions:
|
| Red Hat 6.0, kernel version 2.2.5-15
| Red Hat 6.1, kernel version 2.2.12-20
| Red Hat 6.1, kernel version 2.2.13
| Slackware 7.0, kernel version 2.2.16
| Debian 2.2, kernel version 2.4.0
|
| Installing the Driver

| Known Problems
| --------------
|
| 1. SMP is not tested
| 2. Small buffer (16k)
| 3. Random skipping with some movies in mtvp
`----

Kan jeg så godt glemme alt om at få det lydkort til at virke under
Mandrake 9.0? Eller ser det ud til at være en simpel fejl?

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-03 19:53

Ivar Madsen skrev Lørdag den 4. januar 2003 19:25 i
dk.edb.system.unix:

> |-fomit-frame-pointer -Wall -pipe -I/usr/src/linu

Jeg slog "deprecate" op i ordbogen, og fandt udaf at det betyder
"forældet", så er det bare i hvilken fil står det, og skal jeg
ændre det til -march=pentium' eller`-mcpu=pentium' ?

Ivar Madsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 04-01-03 20:54

On Sat, 04 Jan 2003 19:52:53 +0100, Ivar Madsen wrote:

> [...]
> "forældet", så er det bare i hvilken fil står det, og skal jeg
> ændre det til -march=pentium' eller`-mcpu=pentium' ?
Jeg kender desværre intet til Mandrake 9.0, men det ser ud til, at
det er en temmelig gammel driver!

Har du prøvet at søge på google: aureal mandrake 9.0 ?

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-03 21:27

Michael Rasmussen skrev Lørdag den 4. januar 2003 20:54 i
dk.edb.system.unix:

> Jeg kender desværre intet til Mandrake 9.0, men det ser ud til, at
> det er en temmelig gammel driver!
> Har du prøvet at søge på google: aureal mandrake 9.0 ?

Ligemeget hvor jeg lader mig søge hen, så ender jeg med den samme
version af den driver fra 05/01. Så ja, den er omkring halvandet år
gammel.

Ivar Madsen

Fra : Tom Gravgaard Christ~

Dato : 08-01-03 10:09

On Sat, 04 Jan 2003 19:25:25 +0100, Ivar Madsen
<news-23-08-02@milli.dk> wrote:

>Jeg prøvede at køre make, men fik følgende fejl

Din driver-source er for gammel. Hent version 1.1.3 eller nyere, der
er en omskrevet makefil der fungerer meget bedre på moderne
distributioner.

>|-fomit-frame-pointer -Wall -pipe -I/usr/src/linu
>|"======================================================="

Den vil have ægte kernel headers, der passer til den version af kernen
du kører.
Dem der ligger i /usr/include/linux, er dem der passer sammen med
glibc. Bemærk venligst at dem skal du *ikke* pille ved.

>Og så forsatte den med en masse andre fejl, en andring til Pentium
>Pro gør ikke den store forskæld, så skriver den bare

Mandrake 9.0 er vist gcc 3.x, den vil åbenbart helst have både -march
og -mcpu. Det er ikke vigtigt lige nu, -mpentiumpro burde stadigvæk
virke korrekt, og det er den rigtige til din i686 maskine.

For at få skidtet til at virke skal du starte med at sørge for at
følgende ting er iorden:
Sørg for at du har installeret en kernel-headers pakke eller lignende
(evt. hele kernel-source pakken, hvis der ikke er en seperat pakke med
headers)
Sørg for at du har version 1.1.3 eller nyere af aureal driver-sourcen
(hent med cvs fra aureal.sf.net, eller fra
http://hjem.get2net.dk/tgc/au88xx-1.1.3-cvs.tar.gz)

Hvis det stadigvæk ikke fungerer, så skriv igen med de præcise
fejlbeskeder.

Det kan bringes til at virke uden de store sværdslag, jeg har selv
brugt driveren fra aureal.sf.net i flere år.

-tgc

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 04-01-03 22:05

On Sat, 04 Jan 2003 21:26:38 +0100, Ivar Madsen wrote:

> Ligemeget hvor jeg lader mig søge hen, så ender jeg med den samme
> version af den driver fra 05/01. Så ja, den er omkring halvandet år
> gammel.

Har du checket om ALSA inkluderer en driver til kortet?

<http://www.alsa-project.org/alsa-doc/>

Mvh.

--
"What about 'swing'?" Adam Sjøgren
"Swing? That's a good message." asjo@koldfront.dk

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-01-03 22:26

Adam Sjøgren skrev Lørdag den 4. januar 2003 22:04 i
dk.edb.system.unix:

> Har du checket om ALSA inkluderer en driver til kortet?
> <http://www.alsa-project.org/alsa-doc/>

Der er ikke noget om mit lydkort, men chipset'et er brugt på et af
dem der er på listen, men det er makeret med gråt, som betyder
| - [X?], hilighted GREY: Support is undetermined as of yet.
som jeg desvære bare ikke kan forstå hvad betyder, udover at der
ikke er nogen driver til det kort heller

Så der er nok kun to muligheder tilbage.

1. Få omskrevet den driver jeg har hentet, så den kan compiles og
virke. Ligger udenfor mine evner.
2. Droppe at få det lydkort til at virke under Mandrake 9.0.

Ivar Madsen