Autostole og sikkerhed
Fra : Dyl

Dato : 04-01-03 16:30

Fortvivelse.

Tiden var kommet, "baby-autostolen/-autosafe" skulle udskiftes med en rigtig
autostol nu hvor vores datter er fyldt 8 måneder, så turen gik til Jalsøe
(Roskildevej, Kbh.).

Fortalte den ellers søde ekspedient, at vores datter lige er fyldt 8
måneder, hun vejer lidt over 8 kg. og jeg intet (!) aner om hvad man skal
kigge efter/overveje ved et sådanne køb. Hun anbefalede varmt Maxi-Cosi
Priori på tilbud til kr. 899,-, som jeg endte med at købe.

Ved lidt læsning på Internettet her til eftermiddag, fandt jeg bl.a en
artikel på www-b-a-b-y.dk hvor der står, at den danske lovgivning skriver,
at barnet skal ind til den fyldte 9. måned skal anbringes modsat (!)
køreretningen. Ovennævnte stol kan ikke monteres således og jeg fik intet
fortalt af ekspedienten ?

Desuden ringede jeg videre til Danmarks Børn som ofte er biligere end Jalsøe
for at høre deres priser. Her gør man mig opmærksom på flere forskellige
officielle tets' og statistikker som viser, at børn mellem 9 - 13 kg. er de
mest udsatte børn i trafikken ved sammenstød pga. barnets anatomi ikke er
ordentligt udviklet endnu, hvorfor det anbefales på det kraftigste, at alle
børn sidder modsat køreretningen ind til det fyldte 4. år...

Jeg sidder tilbage med en dårlig smag i munden og følelsen af en sælger blot
har fået smør på sit brød efter mit køb. Ringer derfor tilbage til Jalsøe,
og bekendtgøre dem med de forskellige tests' og statistikker som jeg er
præsenteret for af Danmarks Børn, og for at udtrykke fortvivelse over
dårlig/glemsom vejledning. Her kender man godt til tallene, men går straks i
gang med at modbevise det hele ??

I forhold til lovgivningen med de 9 måneder i bagudrettet sidestilling,
fortæller fyren at når barnet er 8 måneder - som i dette tilfælde - er det
ganske lovligt og forsvarligt at sidde med kroppen fremad. - Det er blot en
fortolkningsspørgsmål, blev der sagt....

Og at selvom der på austolen står 9 - 18 kg. samt 9 - 48 måneder, kan den
sagtens bruges til vores datter på 8 måneder og knap 8 kg. - Enda på lovlig
og forsvarlig vis.

Det er sgu ikke let at være far - eller mor.

/Bjarne (Dyl)

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 05-01-03 09:10

Hej Bjarne

Klip: En meget lang historie om autostole om statistik.

> Det er sgu ikke let at være far - eller mor.

Du behøver ikke at føle dig snydt at pågældende ekspedient. Hun har
ligeså lidt chance for at kende til alle undersøgelser og statistikker
som dig.
Husk også på, at statistik kan fremlægges og vise præcis det man har
behov for; statistik er ikke til at stole på sådan uden videre.

Jeg er sikker på at det er en ganske udmærket autostol du har købt til
din datter. Alt det der med vægt og alder kan alligevel kun bruges til
gennemsnitsbørn.

Et eksempel: min søn, som lige er fyldt 5, er 103 cm høj og vejer 14-15
kg. Dvs at han er i de mindste 3% sammenlignet med børn på samme alder.
Da han var ½ år købte vi en Rømer King til ham og den har han brugt
indtil han blev 5. På stolen står der at den kan bruges indtil 36 mdr
eller til 18 kg. Se, hvad skulle vi holde os til her, vægt eller alder?
Næh, fordi der inde i brugsvejledningen står hvordan barnet skal sidde i
stolen. Så længe fæstet på skulderselen er over skulderen er stolen
forsvarlig at bruge. I vores tilfælde var det altså højden der var
afgørende, ikke vægt eller alder.

Min anden søn, som er 3½, ligger meget tættere på gennemsnittet og skal
derfor meget snart over i sin Rømer Starriser.

Det korte af det lange er, at det ikke er så ligetil at fortolke
brugsvejledninger og statistiske resultater at vi entydigt kan holde os
til det. Hvis du føler at autostolen opfylder jeres behov brugsmæssigt,
så vær du glad for den og brug i højere grad din egen sunde fornuft end
at lægge for meget betydning i diverse statistikker og undersøgelser.

Ellers kan du jo bruge den lille stol en måned længere hvis du har det
bedre med det.

Marianne Feddersen

Fra : Holger Danske

Dato : 05-01-03 09:53

Dyl wrote:
> [...]
> modsat (!) køreretningen. Ovennævnte stol kan ikke monteres således
> og jeg fik intet fortalt af ekspedienten ?

Ikke fo at komme salt i såret, men når nu du kigger /efter/ du har købt
stolen, kan du så ikke se at det måske ville være smartest at have kigget
/før/ du gik ud o købte.

> [...]
> pga. barnets anatomi ikke er ordentligt udviklet endnu, hvorfor det
> anbefales på det kraftigste, at alle børn sidder modsat køreretningen

Og her vil jeg give Dk. Børn ret, vi har valgt at så længe vores
bagudrettede stol er stor nok til vores børn, så bliver den brugt. For det
første på grund af sikkerheden, for det andet fordi at der er det meget
nemmere at få øjenkontakt med barnet.

> [...]
> udtrykke fortvivelse over dårlig/glemsom vejledning. Her kender man
> godt til tallene, men går straks i gang med at modbevise det hele ??

I det tilfælde ville jeg med lovtekst i hånden, tage derop igen, kræve
stolen refunderet.

> [...]
> dette tilfælde - er det ganske lovligt og forsvarligt at sidde med
> kroppen fremad. - Det er blot en fortolkningsspørgsmål, blev der

Tsk. tsk. tsk. Og det ska du selvfølgelig ikke tage for pålydende, tru med
forbrugerstyrelsen.

> [...]
> på lovlig og forsvarlig vis.
>
> Det er sgu ikke let at være far - eller mor.

Platforretning, så tak for at du lavede dette skriv, men ring eller mail til
forbrugerstyrelsen, det er jo ikke et stykke legetøj vi her taler om, men om
vores børn's sikkerhed.

Allan

Fra : Brian K

Dato : 05-01-03 18:24

"Dyl" <REMOVEdyl@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
rigtig
> autostol nu hvor vores datter er fyldt 8 måneder, så turen gik til Jalsøe

Hej

skal lige sige at jeg tror at du har været "uheldig" med den ekspedient du
har fået (måske nystartet?), jeg har 2 børn og vi har købt næsten ALT
(barnevogne, klapvogn, stol (rømer king autostol og vi fik testresultater,
osv udleveret af ekspedienten), hvergang vi har været derude (mindst 50
gange på 6 år), har vi unaset om vi "bare" har sagt at vi "overvejede" at
købe....fået den perfekte (og oftest lang) betjening man som kunde kan ønske
sig (selv om der står 80 kunder og venter på at blive ekspedieret), jeg har
selv 2 CD butikker og plejer at sende mine "nyansatte" en tur derud for at
se hvordan man betjener kunderne, for bedre service end den de giver i
Jalsøe på Rosklidevejen skal man lede meeeeeeeget længe efter (og ja de er
ca 5 - 10 % dyrere med deres ting end mange andre)(men vil du have service
eller bare have udleveret vareren ?, er det service du vil have så koster
det ekstra), når det er sagt så er det naturligvis sørgeligt at du har været
uheldig denne ene gang.

Som sidste ting......

den bedste autostol er Rømer king

http://www.fdm.dk/motor/pdf/06-2001/barnestol.pdf

og den stol de har solgt dig ligger på en 4 plads ...så et helt dårligt køb
er den ikke

og der er faktisk teste der viser at netop en BAGUDVENDT autostol, ved
harmonika sammenstød...er MEGET farligere end en fremadvendt autostol
(rekylen er omkring 60% større), og derefter er der ikke nævnt hvor meget
svære det er at montere en bagudvendt autostol, jeg skiftede vores baby
stol ud da den blev for lille (så nemt var det!), og ALLE tests viser at
Rømerkinge er den bedste (hvis man ikke har for dybe sæder i bilen), og har
man Isofix beslag (og stolen står godt i sædet) så kan man ikke få det
sikere !) med en Rømerking

Jeg ville personligt selv aldrig vælge et bagudvendt autosæde, mest af
ovennævnte grunde, men også fordi det SPOLERE børnenes køretur TOTALT (hvad
ville du selv sige til at blive kørt i bil baglæns?)

Ang biler se evt her:
http://www.euroncap.com/
http://www.euroncap.com/results.htm

mvh
brian
(som brugt over 2 mdr på at læse om autostole før jeg besluttede mig for
hvilke autostole vi skulle have til vores børn (som nu er 2 og 5 år), og
brugte 4 mdr på at læse bilcrash tester osv, FØR jeg besluttede mig for
hvilken bil vi skulle have!)(og så vil jeg ikke nævne hvor meget tid jeg har
brugt på at vælge BÅDE sommer og vinterdæk !)

Fra : Dyl

Dato : 06-01-03 10:55

<>
> og den stol de har solgt dig ligger på en 4 plads ...så et helt dårligt
køb
> er den ikke
</>

Hm.. Så er jeg tryg igen efter at ha' læst testen selv

Tak for Jeres indlæg !

/Bjarne(Dyl)