Køb af bærbar
Fra : Søren Petersen

Dato : 04-01-03 15:41

Hejsa

Jeg er igang med at kigge på en bærbar computer hos Computercity, og har kig
på en bestemt, men kender ikke rigtig til det marked. Det drejer sig om en:

Micromaxx P4 2,0
256 MB DDR
20 GB
Graf.: 32 shared
14,1" tft
kombineret dvd/cdrw-brænder
inkl. Win XP home
3xusb
firewire
TV-out

Dette skal jeg betale 10.999 kr. for. Jeg har bestemt ikke råd til at give
mere for en bærbar, så jeg kan ikke komme op og købe de dyre mærker med
tilsvarende computerkraft. Alt dette taget i betragtning, kan købet så
betale sig (der er mulighed for tre års ekstra tryghedsgaranti som dækker
alle skader - også selvforårsagede skader).

Mvh.
Søren Petersen

Fra : pivnu

Dato : 04-01-03 19:20

> Micromaxx P4 2,0

Sørg for, at cpu'en er Mobile - der skal stå et M bagved.
Hvis ikke den er, så er det en cpu til stationære computere, og den kan
ikke køles ordenligt ned i en bærbar = nedsat holdbarhed.
Gør dig selv en tjeneste; køb en bærbar med Mobile-cpu.
Står der ikke M bagved, så kan du være sikker på, at det ikke er det.
Mobile-cpu'er er nemlig dyrere end almindelige, så firmaerne skal nok
prale, hvis det er...

--
M.v.h.
Lene

Fra : Søren Petersen

Dato : 05-01-03 00:37

Den er ikke Mobile - i hvert fald ifølge annoncen.

Grunden til at jeg gerne vil købe den i Computercity, er at de har rimelig
gode financieringsmuligheder, og jeg vil også gerne have en computer der kan
arbejde godt, da jeg skal bruge den til musikprogrammer. Så hvis det bare
KUN kan lade sig gøre at købe denne bærbare - vil den så ikke også fungere
godt nok? Jeg regner med at smække mere ram i den selv, samt købe et
eksternt lydkort.

Mvh.
Søren Petersen

Fra : Thomas G

Dato : 05-01-03 13:40

> Grunden til at jeg gerne vil købe den i Computercity, er at de har rimelig
> gode financieringsmuligheder, og jeg vil også gerne have en computer der
kan

mht. finansiering så er det ofte lang billigere at gøre det i banken.

Jeg har lige kigget i computercity's avis og umiddelbart skriver de 0% i
rente, men 45 kr i admin afgifter pr. md., og xx kr til oprettelse (afhængig
af lånetiden) .... 0% i renter er det første der gør mig bare lidt
mistænksom.

Jeg ville (hvis jeg var dig) gå ned i computercity og få et lånetilbud på de
antal penge du skal bruge. Derefter ville jeg gå en tur i banken og spørge
dem om de kan gøre det bedre (og forlang at få det en del bedre). Det værste
der kan ske er at du har spildt din tid, det bedste du tjener et par
hundrede kroner på et par timers arbejde.

> [...]
> KUN kan lade sig gøre at købe denne bærbare - vil den så ikke også fungere
> godt nok? Jeg regner med at smække mere ram i den selv, samt købe et

Til musik ville den fungerer ganske ok (jeg kender dog ikke kvaliteten af
eksterne lydkort så her kan jeg ikke hjælpe).

Lige en side bemærkning, du vil købe en bærbar med eksternt lydkort ....
hvorfor ikke en stationær ? Her får du væsentligt mere for de 10.000 du har
planlagt at spenderer.

mvh Thomas G

Fra : Søren Petersen

Dato : 05-01-03 13:56

Jeg har skam allerede en ganske udemærket stationær computer med et rigtig
godt lydkort. Jeg vil bare gerne have en bærbar til at have med på farten,
og evt. lave optagelser m.m. Man kan også bruge den som en synth, hvor man
bruger software-synths - dvs. man kan bruge den live.

Desuden har jeg familie i den anden ende af landet, hvor det kunne være
rigtig lækkert at have min egen computer med nede, så jeg kunne arbejde på
den (i forbindelse med projektskrivning m.m.).

Mvh.
Søren Petersen

Fra : ThomasT

Dato : 04-01-03 19:57

Giv en tusse mere og gå i Fona og køb Acer LC1304 med 15" skærm (ellers de
samme specs.)
Den har jeg, og er enormt glad for den.
ThomasT

Fra : Eske

Dato : 04-01-03 20:45

Eller gå ind på laptop4u.dk og kig - de har langt bedre priser....

Fra : Thomas G

Dato : 04-01-03 21:12

> Micromaxx P4 2,0
> 256 MB DDR
> 20 GB
> Graf.: 32 shared
> 14,1" tft
> kombineret dvd/cdrw-brænder
> inkl. Win XP home
> 3xusb
> firewire
> TV-out

Ovenstående konfiguration er lidt underlig på den måde at den har en CPU der
er rigelig kraftig til de nyeste spil, og ram nok til de flestes forbrug men
tilgængæld har den et skod grafikkort (rammen er delt ... eller om vil taget
fra de 256 MB) (husk du ikke kan opgraderer grafikkortet når det er en
bærbar).

Hvis jeg var dig vill jeg gå efter følgende (forudsat du skal bruge den til
kontorprogrammer og lign)

Minimum 1 GHz CPU (men husk at jo hurtigere jo dyrere, absolut helst en
mobile processer da den bruger mindre strøm)
Minimum 14,1" skærm
Minimum 10 GB HD (hvis du skal have musik og billeder liggende er 20 GB nok
bedre)
Minimum 32 MB grafikkort (ikke shared)
USB
DVD drev

Ekstra ting der kan være gode at have er ting som

Brænder (til backup)
TV-out (hvis du ønsker at se DVD via din bærbar på dit tv)
Firewire (eksterne HD'er, videokamere, m.m.)
Indbygget netkort (ofte forkortet som LAN)
(men husk bruger du det ikke er det sku noget dyrt ekstra udstyr)

> Dette skal jeg betale 10.999 kr. for. Jeg har bestemt ikke råd til at give
> mere for en bærbar, så jeg kan ikke komme op og købe de dyre mærker med
> tilsvarende computerkraft. Alt dette taget i betragtning, kan købet så

Hvis du går efter noget mindre CPU kraft kan du få meget mere for pengene,
og også får en mærkevare bærbar til den pris. Det skal også lige bemærkes at
hvor det oftest er fornuftigt at holde sig fra "mærkevare" PC'er som IBM
eller compaq når man køber en alm PC så kan det oftest godt betale sig at
vælge en mærkevare PC når det gælder en bærbar.

Fundet på www.edbpriser.dk

Satellite Pro 6000
Celeron 1066
512 MB
14.1" TFT
20GB
CD
56K
LAN (netkort)
Grafikkort (??)

pris 10.595

Mens jeg kiggede på priser fandt jeg dette firma http://www.laptop4u.dk
(kender det ikke og har ingen interesse i firmaet)

De har en rådgivning hvor man kan beskrive hvad man skal bruge den til og
hvad den må koste, så kontakter de en med hvilke af deres PC'er der lever
bedst op til dine krav (udemærket servise ... hvis ellers de gør det
ordentligt

> betale sig (der er mulighed for tre års ekstra tryghedsgaranti som dækker
> alle skader - også selvforårsagede skader).

Kontakt dit forsikrings selskab og hør dem hvad dine forsikringer dækker
hvis der sker skade på din bærbar (mange ekstraforsikringer er penge ud af
vinduet da man i forvejen er dækket)

Held og lykke med at vælge rigtigt

mvh Thomas G

Fra : Jannik Mariager

Dato : 04-01-03 22:06

Hejsa

Ved I om man kan koebe "billige" baerbare i England da jeg skal derover i 8
mdr. og maaske vil saelge min nuvaerende baerbar med forlgende konfig.

HP
AMD 1600+ XP
512 DDR RAM
40 gb HD
Netkort
DVD/CDRW
56 K modem
PCMCIA port
15"skaerm
2 stk USB
Win XP

Jannik

Fra : pivnu

Dato : 04-01-03 22:50

> [...]

> "mærkevare" PC'er som IBM eller compaq når man køber en alm PC så kan
> det oftest godt betale sig at vælge en mærkevare PC når det gælder en

16 MB er fint - bare det er en rigtig grafikchip og ikke shared *bib*. På
den anden side... så kan 16 MB delt altså også trække Diablo og CS.
Geforce2Go 16 MB kan trække GTA3.
Så spørgsmålet er jo lidt hvad man forventer af dyret og hvad man vil
bruge det til. Personligt kunne jeg ikke selv købe bærbar for under 30k,
men jeg har set bærbare mellem 10-15k køre utrolig flot!

Kig evt. ind hos Dell. Fede computere, der godt nok starter ved 12,544
for Inspiron 2650 (P4 M 1,8, 256 DDR-RAM, 30GB HDD og Geforce2Go 16MB).
Kundeservicen er ikke noget at skrive hjem om, men vi har aldrig haft
problemer med laptop'en.

--
M.v.h.
Lene