SCSI
Fra : pivnu

Dato : 04-01-03 00:12

Jeg kigger mig lidt om efter SCSI til min workstation...

Jeg har hørt godt om Adaptec AHA-29160N SCSI-kort. Det er med 1
channel og 160 MB/sek.
Vil det kunne tage både en harddisk, en brænder og et DVD-drev?

--
M.v.h.
Lene

Fra : LarsS

Dato : 04-01-03 01:23

Lene "pivnu" <pivnu@loveletters.dk> skrev:

> [...]
> channel og 160 MB/sek.
> Vil det kunne tage både en harddisk, en brænder og et DVD-drev?

Ja + meget mere... har selv lige købt et (brugt),
til erstatning for et 2930u2, HD kører med Ultra
LVD-kabel (68 pin), brænder etc. kører med alm.
50 pin kabel (disse stiller ikke store krav).

/LarsS

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 04-01-03 02:03

On 3 Jan 2003 15:12:03 -0800, pivnu@loveletters.dk (pivnu) wrote:

> [...]
>channel og 160 MB/sek.
>Vil det kunne tage både en harddisk, en brænder og et DVD-drev?

Jeg har et par servere kørende med dette udmærkede kort
(håndterer tape-streamere til backup).

Så vidt jeg husker er det et Utra Wide SCSI-2-kort, som kan håndtere
op til 15 enheder.
Antal enheder er jeg ikke 100% sikker på - jeg skal lige konferere med
manualen på mandag - så ID-angivelserne nedenfor er baseret på den
gamle SCSI-standard, som håndterer 7 enheder (ID 0 - ID 6).

Husk, at harddiskens ID skal sættes til 0 (nul) for at der kan bootes
fra den.
De andre enheders ID kan sættes til hvad som helst mellem 1 og 6
(kortet selv anvender normalt ID 7).

Det er ikke sikkert, at alle de nævnte enheder kan udnytte 160 MB/sek.
De to ældste af mine tapestreamere kan f.eks. kun udnytte 40 MB/sek.

Hastigheden for en given ID indstilles på kortet via SW, og hvis den
ikke passer til enheden, detekteres denne ikke af kortets BIOS.

God fornøjelse med SCSI - det bli´r du glad for. Da der er tale om
en workstation, var det måske værd at investere i en hurtig hardisk
(10000 omdr./sek. eller mere, hvis tegnebogen tillader det). Så bli´r
der virkelig fart over feltet!

--
Venlig hilsen
Gert

Fra : DWM

Dato : 04-01-03 13:51

"Gert Søgaard Jensen" <nospam@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Husk, at harddiskens ID skal sættes til 0 (nul) for at der kan bootes
> fra den.

Det er ikke nødvendigt. Boot ID kan sættes i adapterens BIOS.

/Kenneth Iversen

How to Remove Linux and Install Windows 2000 or Windows NT:
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/q247/8/04.asp

Fra : LarsS

Dato : 04-01-03 15:10

Kenneth Iversen "DWM" skrev:

> Det er ikke nødvendigt. Boot ID kan sættes i adapterens BIOS.

Ja, man ka frit vælge hvilken hd der skal bootes fra.

/LarsS

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 04-01-03 17:22

On Sat, 4 Jan 2003 13:51:28 +0100, "DWM"
<no.valid.email.address@for.you.duh> wrote:

>"Gert Søgaard Jensen" <nospam@gert-soegaard-jensen.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det er ikke nødvendigt. Boot ID kan sættes i adapterens BIOS.

Tak for rettelsen - det havde jeg glemt.
Jeg må vist hellere få kigget lidt i manualen
Det er mere end 3/4 år siden jeg sidst havde fat i den.

--
Venlig hilsen
Gert