Langsom harddisk!?
Fra : Martin Jensen

Dato : 03-01-03 23:05

Hej derude!

Jeg har nu fået en ekstra harddisk op at køre (sammen med min gamle), men
den kører ikke optimalt. Her i forummet har jeg kredset mig ind på hvad det
måske skyldes. Når jeg går ind i enhedshåntering i "IDE
ATA/ATAP-Controllere" ser jeg ar den primære IDE-Kanal for Enhed 1 (som jeg
mener skulle være min nye harddisk) står til PIO-tilstand, selvom jeg har
sat Overførselstilstanden til at være "DMA, hvis den er tilgængelig" Hvad
kan jeg gøre for at DMA bliver gjort tilgængelig??

Det er denne harddisk der giver mig problemerne:
Maxtor DiamondMax Plus 9 80GB Fluid
8MB cache/ 9ms / 7200RPM / IDE133

Det er dette system jeg køre med:
P4, 2.0 Ghz
ECS P4S5A bundkort
Win XP

Håber der er nogen derude der kan hjælpe mig!
Venlig hilsen
Martin

Fra : melle \(9800\)

Dato : 03-01-03 23:14

Har du kontrolleret om udma er slået til i bios?

har du installeret de bus-drivere der fulgte med til dit bundkort?

hvordan er din harddisk, cdrom mm. sat op fysisk i computeren? her menes
hvilke enheder som master og slave og på hvilken kanal, primary/secondary?

melle

Fra : Martin Jensen

Dato : 04-01-03 01:14

> [...]
> hvilke enheder som master og slave og på hvilken kanal, primary/secondary?

Hej!

Nu er problemet sgu løst....Jeg ville gå ind i Bios som Melle foreslog mig,
der så jeg at det kun var den primære harddisk der var fundet. Så jeg satte
den sekundære som min nye harddisk og wupti så funker det. nu køre begge
harddiske med "flerords-DMA tilstand 2"

Tak for hjælpen derude!

Fra : Klaus

Dato : 04-01-03 00:51

> [...]
> sat Overførselstilstanden til at være "DMA, hvis den er tilgængelig" Hvad
> kan jeg gøre for at DMA bliver gjort tilgængelig??

Hvis de begge er på samme kanal, bestemmer den langsomste hvilken hastighed
der skal gælde.
Klaus