Red HAt 7 og større netværksopsætning.. hj~
Fra : Thomas

Dato : 03-01-03 19:22

Hej..

jeg har planer om at lave et netværk til en 10-20 brugere.
Jeg vil opsætte en Linuxserver, på red hat 7, som skal være logget på nettet
via en Cisco 677 Router.
Alle brugere er så logget itl serveren via swiches.
alle brugere vil få specifikke interne IP'er opsat via routeren.

Jeg søger dog en del hjælp vedr. opsætning af linux, således at det hele
kommer til at køre smertefrit.

jeg går udfra at jeg kan lave et domæne som alle skal logge på, men hvordan
præcis gøres dette??
dermed kan jeg oså kontrollere om folk skal have lov til at komme på nettet
osv.
kan jeg lave en hjemmesideserver og mailserver, således at alle får deres
egen hjemmeside og email på serveren?? og hvordan???
er der noget generelt jeg bør vide vedrørende opsætningen af linux som
server, og kan jeg lave dne totalt fjernebetjent via min egen PC.

er det bedre at bruge andre linux systemer fremfor Red Hat 7. So far er jeg
glad for red hat fordi det tilbyder mig en fornuftig visuel brugerflade..
men jeg kan sagtens arbejde kommandobaseret.

jeg håber at det jeg har skrevet giver bare en smule mening, og at der er
nogen der kan hjælpe eller har links til sider hvor opsætning af de ting jeg
efterspørger er forklaret.

med venlig hilsen

Thomas

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 03-01-03 19:27

Thomas wrote:

> jeg har planer om at lave et netværk til en 10-20 brugere.

[klip]

Jeg tror du kan finde mange svar i bogen på www.gnuskole.dk - så jeg
husker bruger de RH som platformeksempel.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Thomas

Dato : 03-01-03 19:57

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.please> skrev i en meddelelse

> [klip]
>
> Jeg tror du kan finde mange svar i bogen på www.gnuskole.dk - så jeg
> husker bruger de RH som platformeksempel.

Ja det ser ud til at der er en del af de svar jeg søger her.. mange tak

Thomas

Fra : Thomas Jensen

Dato : 03-01-03 20:30

"Thomas" <BrunsvigerGRRRRRRR@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

er jeg
> glad for red hat fordi det tilbyder mig en fornuftig visuel
De to ting sammen, og det skal være en server..?

> men jeg kan sagtens arbejde kommandobaseret.
Plejer man ikke at gøre det på en server..?

Men gnuskole skulle kunne hjælpe dig, dog uden visuel flade..

Thomas

--
404 file not found

Fra : Thomas

Dato : 03-01-03 23:40

"Thomas Jensen" <krage@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> "Thomas" <BrunsvigerGRRRRRRR@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> er jeg
> brugerflade..
> De to ting sammen, og det skal være en server..?

Ja det skulle det vel egentlig.. der er så vidt jeg ved intet der taler imod
at have en visuel opsætning af en server..

> Plejer man ikke at gøre det på en server..?
Windows servere kan du da sagten arbejde med og administrere uden at bruge
et rent commandobaseret system... så nej.. man plejer ikke kun at have et
kommandobaseret system.

> Men gnuskole skulle kunne hjælpe dig, dog uden visuel flade..
en skole i gode manér kunen hjælpe dig....men der skal du nok arbejde med
den visuelle flade!!!
men hvis du føler dig ramt over at jeg stiller spørgsmål du øjensynligt
finder under lavmål, så må jeg vel næsten anbefale dig at komme mig i dit
killfilter, da du øjensynligt ikke kommer med nogen form for konstruktiv
hjælp.

Men såfrem jeg har misforstået sine bemærkinger, skal du være velkommen til
at forklare mig hvad meningen så var rmed dine kommentarer.

Venligst

Thomas

Fra : Kent Friis

Dato : 04-01-03 00:43

Den Fri, 3 Jan 2003 23:39:45 +0100 skrev Thomas:

> [...]
>et rent commandobaseret system... så nej.. man plejer ikke kun at have et

Hvis du spørger næsten alle andre end windows-folk - fx unix-folk,
VMS-folk, S/390-folk, vil du få at vide at "Windows Server" er falsk
varebetegnelse.

For det første kører det på PC hardware (Alpha-versionen af NT undtaget)
og brugergrænsefladen er stadig optimeret for moster Oda point'n'click.

Mvh
Kent
--
Hvis man ikke kan lide klassisk musik, er det sandsynligvis fordi
lydkvaliteten er for dårlig. Klassisk musik kræver et godt anlæg.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 04-01-03 01:46

> [...]
dit
> killfilter, da du øjensynligt ikke kommer med nogen form for
Det er helt op til dig, jeg overlever nok, kom bare med kritik af dit
project, og kan du ikke tage det, så syntes jeg at du skal sætte mig i
dit "killfilter"

> Men såfrem jeg har misforstået sine bemærkinger, skal du være
velkommen til
> at forklare mig hvad meningen så var rmed dine kommentarer.
Jeg mener bare ikke at Server og visuel hører sammen, det var såmænd
alt.

Thomas

P.S. hvis du sætter mig i dit "killfilter" - lad mig lige vide det - her
i gruppen - emailen virker ikke (så jeg undgår at spilde tid, på at
svare dine evt. kommende indlæg.)

--
404 file not found

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 04-01-03 10:07

Selv om jeg udelukkende selv bruger kommandolinieværktøjer, så mener jeg at
en server i dag er så almindelig en ting, så den SKAL kunne administreres
nemt via en grafisk brugerflade, sålænge man holder sig inden for "standard
services".

Det kan Linux godt.

Det er mit indtryk, at du mener Samba server, dvs. Windows fil og printer
sharing. Til fil-sharing skal du have samba-swat installeret (og
aktiveret), og hvis du vil håndtere printere, bør du også have cups
installeret, aktiveret og begge skal konfigureres til at kunne betjenes fra
andre maskiner end selv Linux maskinen.

Så vil du med din browser kunne surfe ind på din Linux maskine og ændre
shares, rettigheder, tilføje printere osv.

Lars Dybdahl.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : m-olesen

Dato : 04-01-03 00:25

Hej Thomas

Jeg kan anbefale dig at se på http://www.clarkconnect.org eller
www.e-smith.org
De er begge bygget på RedHat, dog uden grafisk brugeflade, men til gengæld
kan de adm. gennem browser.

Man behøver ikke meget kendskab til Linux for at sætte de to pakker her op
til det du ønsker,
det er lykkes for mig med begge, pt er jeg mest til Clark.

Har du spørgsmål, skal jeg gerne forsøge at svare, selv om jeg bestemt ikke
er en Linux Haj.

Mvh.
-MO-

Fra : Thomas

Dato : 04-01-03 10:14

"m-olesen" <##m.olesen@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er lykkes for mig med begge, pt er jeg mest til Clark.
>
> Har du spørgsmål, skal jeg gerne forsøge at svare, selv om jeg bestemt

Jeg takker mange gange for alle svar.
Jeg har lidt natlæsning kan jeg se på det hele, men det er også fint.

Venligst

Thomas