/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lokal historie
#NavnPoint
katekismus 2151
HelleBirg.. 2085
ans 2035
Teil 1473
leonard 898
jakjoe 737
bronno 710
poulerikd.. 620
svendgive.. 522
10  f.larsen 510
Sønderborg Damp- og Oliemølle
Fra : Kai Eskildsen Møller


Dato : 03-01-03 18:17

Mind i 1840'erne lå der i følge kirkebogen en Damp- og Oliemølle i
Sønderborg, hvor en af medarbejderne faldt ned i valsen og blev dræbt. Kan
nogen fortælle mig hvilken mølle der her er tale om, og hvor den lå?
Jeg synes ikke umiddelbart navnet "Damp- og Oliemølle" forekommer i bogen om
møller på Als.

Kai Eskildsen Møller
kem@tdcspace.dk



 
 
Kurt Hansen (03-01-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 03-01-03 20:08

Fri, 3 Jan 2003 18:16:37 +0100, skrev Kai Eskildsen Møller:

>Mind i 1840'erne lå der i følge kirkebogen en Damp- og Oliemølle i
>Sønderborg, hvor en af medarbejderne faldt ned i valsen og blev dræbt. Kan
>nogen fortælle mig hvilken mølle der her er tale om, og hvor den lå?
>Jeg synes ikke umiddelbart navnet "Damp- og Oliemølle" forekommer i bogen om
>møller på Als.

Sønderborg Skipperlaug´s medlemmer fra 1670 til 1996.
http://home4.inet.tele.dk/jbach/skipperlaug/medlemm.htm

1858 -1895 Georg Nielsen (1827-1895) , søn af købmand og gæstgiver
Hans Nielsen , 1855 nævnt i P&B-regnsk. "Jenny" 131½ clst. købt i
Frederikshavn som haveriskib 1852, bygget i Stockholm rep. hos
Hauschildt. Fører 1855 - 1858 barken "Canton", fører 1858 - 65 Fsk.
"Triton" 252½ clst. tager ballast 31/8 - 58.
Han forærede en model af "Triton" til "St. Marie" kirke.
Han var medejer af Sønderborg Dampmølle.
25. Oldermand 1882-1895

Det bliver du vel ikke meget klogere af, men det var hvad jeg kunne
finde.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kai Eskildsen Møller (03-01-2003)
Kommentar
Fra : Kai Eskildsen Møller


Dato : 03-01-03 21:30



> Han var medejer af Sønderborg Dampmølle.
> 25. Oldermand 1882-1895
>
> Det bliver du vel ikke meget klogere af, men det var hvad jeg kunne
> finde.
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Næh - ikke meget klogere. Jeg har lidt på fornemmelsen at det er møllen jeg
søger, men savner "olie-" i navnet. Derimod lå der også en oliemølle i
Sønderborg som nedbrændte i 1913. Her savner jeg ordet "damp". Mit problem
er, at præsten ved dødsindførelsen af omtalte beskriver møllen som
Sønderborg Damp- og Oliemølle.
Men tak for forsøget.

Venlig hilsen
Kai Eskildsen Møller



Herluf Holdt, 3140 (03-01-2003)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 03-01-03 22:33

Kai Eskildsen Møller skrev:
> Næh - ikke meget klogere. Jeg har lidt på fornemmelsen at det er
> møllen jeg søger, men savner "olie-" i navnet. Derimod lå der også en
> oliemølle i Sønderborg som nedbrændte i 1913. Her savner jeg ordet
> "damp". Mit problem er, at præsten ved dødsindførelsen af omtalte
> beskriver møllen som Sønderborg Damp- og Oliemølle.

Hej.

I 1960 besøgte jeg (med skolen fra Slesvig) Sønderborg.
Vi var på besøg i et par af byens virksomheder, Kamgarnsfabrikken
og Margarinefabrikken. Jeg kan ikke finde noget om
margarinefabrikken i mine bøger, men den lå ved havnefronten,
sådan ca. nord for Chr. X's bro. Det var en stor fabrik.

Jeg har en mistanke om at "Damp- og Oliemøllen" simpelthen
er blevet til den margarinefabrik. (Hed den ikke "Alfa"?). Jeg
husker tydeligt at vi skulle skrive stil om margarineproduktionen,
da vi kom hjem.

Håber at andre kommer med nogle bedre "facts".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt



Bodil Madsen (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Bodil Madsen


Dato : 04-01-03 00:58

Nej, den hed Solofabriken.
mvh
Bodil Madsen
"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
news:1onR9.24468$Hl6.2633491@news010.worldonline.dk...
> Kai Eskildsen Møller skrev:
> > Næh - ikke meget klogere. Jeg har lidt på fornemmelsen at det er
> > møllen jeg søger, men savner "olie-" i navnet. Derimod lå der også en
> > oliemølle i Sønderborg som nedbrændte i 1913. Her savner jeg ordet
> > "damp". Mit problem er, at præsten ved dødsindførelsen af omtalte
> > beskriver møllen som Sønderborg Damp- og Oliemølle.
>
> Hej.
>
> I 1960 besøgte jeg (med skolen fra Slesvig) Sønderborg.
> Vi var på besøg i et par af byens virksomheder, Kamgarnsfabrikken
> og Margarinefabrikken. Jeg kan ikke finde noget om
> margarinefabrikken i mine bøger, men den lå ved havnefronten,
> sådan ca. nord for Chr. X's bro. Det var en stor fabrik.
>
> Jeg har en mistanke om at "Damp- og Oliemøllen" simpelthen
> er blevet til den margarinefabrik. (Hed den ikke "Alfa"?). Jeg
> husker tydeligt at vi skulle skrive stil om margarineproduktionen,
> da vi kom hjem.
>
> Håber at andre kommer med nogle bedre "facts".
> --
> Med venlig hilsen Herluf Holdt
>
>



Herluf Holdt, 3140 (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 04-01-03 16:38

Bodil Madsen skrev:
> Nej, den hed Solofabriken.

*Solofabriken* - selvfølgelig. Jeg tænkte at "Alfa" ikke lød
helt rigtigt - og gik i seng. Så vågnede jeg og navnet "Solo"
stod "bøjet i neon". Sov videre, stod op og læste dit svar
her til morgen.

Der dukkede også nogle mindelser op om at jeg "snød" mig
til (helt ulovligt) at gå ad godsbanelinien forbi fabrikken fra
Chr.X's bro, når jeg kom til Sønderborg med det sidste
aftentog og skulle op til min adresse i 1968 - Sønderborg
Kaserne.

Mon navnet "Solo" har noget med "Sønderborg Oliemølle" at
gøre? - Nu mangler vi bare at Jørgen Grandt eller en anden
med "tjek" på firmahistorier kommer med de forløsende ord.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Nysgerrige Amatører - gør Verden sjovere



Kurt Hansen (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 04-01-03 16:50

Sat, 4 Jan 2003 16:38:27 +0100, skrev Herluf Holdt, 3140:

>Bodil Madsen skrev:
>> Nej, den hed Solofabriken.
>
>*Solofabriken* - selvfølgelig. Jeg tænkte at "Alfa" ikke lød
>helt rigtigt - og gik i seng. Så vågnede jeg og navnet "Solo"
>stod "bøjet i neon". Sov videre, stod op og læste dit svar
>her til morgen.
>
>Der dukkede også nogle mindelser op om at jeg "snød" mig
>til (helt ulovligt) at gå ad godsbanelinien forbi fabrikken fra
>Chr.X's bro, når jeg kom til Sønderborg med det sidste
>aftentog og skulle op til min adresse i 1968 - Sønderborg
>Kaserne.

Hæ, hæ, husker det godt

En anden trafikkeret rute var gennem hegnet op til
sygeplejerskekollegiet, som lå oppe bagved kasernen, men det var måske
ikke bygget i '68 (jeg var der i 1974).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Børge Askholm (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Børge Askholm


Dato : 04-01-03 17:43

"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message
news:5iDR9.24814$Hl6.2710544@news010.worldonline.dk...


> Der dukkede også nogle mindelser op om at jeg "snød" mig
> til (helt ulovligt) at gå ad godsbanelinien forbi fabrikken fra
> Chr.X's bro, når jeg kom til Sønderborg med det sidste
> aftentog og skulle op til min adresse i 1968 - Sønderborg
> Kaserne.


Akja, akja. Min tid på Sønderborg Kaserne var i efteråret 1959. Jeg mindes
med al tydelighed at jeg forlod den små Lene med de sjove "Tommy Steele
noder" på sit unge fagre bryst ud for margarinefabrikken med en aftale om at
mødes "på onsdag" ved "Ludde o æ hjøn" - bageren på hjørnet neden for
kasernen. Af en eller anden grund sås vi bare ikke og jeg har ikke set hende
siden. Akkeja, akkenej.

Børge



Kurt Hansen (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 04-01-03 18:23

Sat, 4 Jan 2003 17:43:06 +0100, skrev Børge Askholm:

>"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message
>news:5iDR9.24814$Hl6.2710544@news010.worldonline.dk...
>
>
>> Der dukkede også nogle mindelser op om at jeg "snød" mig
>> til (helt ulovligt) at gå ad godsbanelinien forbi fabrikken fra
>> Chr.X's bro, når jeg kom til Sønderborg med det sidste
>> aftentog og skulle op til min adresse i 1968 - Sønderborg
>> Kaserne.
>
>Akja, akja. Min tid på Sønderborg Kaserne var i efteråret 1959. Jeg mindes
>med al tydelighed at jeg forlod den små Lene med de sjove "Tommy Steele
>noder" på sit unge fagre bryst ud for margarinefabrikken med en aftale om at
>mødes "på onsdag" ved "Ludde o æ hjøn" - bageren på hjørnet neden for
>kasernen. Af en eller anden grund sås vi bare ikke og jeg har ikke set hende
>siden. Akkeja, akkenej.

Æhhh, nu si'r du godt nok Lene....
Var det Lene med bæverhalerne, eller var det Lene med
spærreballonerne?

Hende med spærreballonerne har jeg været gift med i 30 år ))

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Bodil Madsen (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Bodil Madsen


Dato : 04-01-03 22:35

Hej gutter!
Kender i denne adresse? http://www.hok.dk/hsgs/
mvh
Bodil Madsen

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> skrev i en meddelelse
news:l26e1vgb7j0ctlh5jpbga8se0njccon0qc@4ax.com...
> Sat, 4 Jan 2003 17:43:06 +0100, skrev Børge Askholm:
>
> >"Herluf Holdt, 3140" <herluf@worldonline.dk> wrote in message
> >news:5iDR9.24814$Hl6.2710544@news010.worldonline.dk...
> >
> >
> >> Der dukkede også nogle mindelser op om at jeg "snød" mig
> >> til (helt ulovligt) at gå ad godsbanelinien forbi fabrikken fra
> >> Chr.X's bro, når jeg kom til Sønderborg med det sidste
> >> aftentog og skulle op til min adresse i 1968 - Sønderborg
> >> Kaserne.
> >
> >Akja, akja. Min tid på Sønderborg Kaserne var i efteråret 1959. Jeg
mindes
> >med al tydelighed at jeg forlod den små Lene med de sjove "Tommy Steele
> >noder" på sit unge fagre bryst ud for margarinefabrikken med en aftale om
at
> >mødes "på onsdag" ved "Ludde o æ hjøn" - bageren på hjørnet neden for
> >kasernen. Af en eller anden grund sås vi bare ikke og jeg har ikke set
hende
> >siden. Akkeja, akkenej.
>
> Æhhh, nu si'r du godt nok Lene....
> Var det Lene med bæverhalerne, eller var det Lene med
> spærreballonerne?
>
> Hende med spærreballonerne har jeg været gift med i 30 år ))
>
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen



Kurt Hansen (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 04-01-03 23:06

Sat, 4 Jan 2003 22:34:35 +0100, skrev Bodil Madsen:

>Hej gutter!
>Kender i denne adresse? http://www.hok.dk/hsgs/

Ak så forandret og dog: alt ved det gamle :)

Tak for linket - det var interessant!

Og så håber jeg at sønderborggenserne tilgiver min og min kammesjuk
den dag da flaget blæste fra os oppe i tårnet. Der stod en halv
pelikan ind fra Sundeved-siden. Vi havde lige fået flaget bundet på
linen, da en kastevind tvang os til at klamre os til flastangen.
Woiiiiing - så stod line med flag vandret ud i luften fra toppen af
flagstangen i 7. sals højde. Nå, efter en tid lykkedes det os da at få
hevet Dannebrog ned på plads, men vi var helt sikre på, at vi kunne
skimte F.G. Tillisch med en kikkert bag gardinerne i sin embedsbolig.
Uha, det var en gyser '

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Kurt Hansen (04-01-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 04-01-03 23:22

Sat, 4 Jan 2003 22:34:35 +0100, skrev Bodil Madsen:

>Hej gutter!
>Kender i denne adresse? http://www.hok.dk/hsgs/

Ak så forandret og dog: alt ved det gamle :)

Tak for linket - det var interessant!

Og så håber jeg at sønderborggenserne tilgiver mig og min kammesjuk
den dag da flaget blæste fra os oppe i tårnet. Der stod en halv
pelikan ind fra Sundeved-siden. Vi havde lige fået flaget bundet på
linen, da en kastevind tvang os til at klamre os til flastangen.
Woiiiiing - så stod line med flag vandret ud i luften fra toppen af
flagstangen i 7. sals højde. Nå, efter en tid lykkedes det os da at få
hevet Dannebrog ned på plads, men vi var helt sikre på, at vi kunne
skimte F.G. Tillisch med en kikkert bag gardinerne i sin embedsbolig.
Uha, det var en gyser '

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Børge Askholm (05-01-2003)
Kommentar
Fra : Børge Askholm


Dato : 05-01-03 12:06

"Kurt Hansen" <kurt@towle.dk> wrote in message
news:l26e1vgb7j0ctlh5jpbga8se0njccon0qc@4ax.com...

> >Sat, 4 Jan 2003 17:43:06 +0100, skrev Børge Askholm:
> >Akja, akja. Min tid på Sønderborg Kaserne var i efteråret 1959. Jeg
mindes
> >med al tydelighed at jeg forlod den små Lene med de sjove "Tommy Steele
> >noder" på sit unge fagre bryst ud for margarinefabrikken med en aftale om
at
> >mødes "på onsdag" ved "Ludde o æ hjøn" - bageren på hjørnet neden for
> >kasernen. Af en eller anden grund sås vi bare ikke og jeg har ikke set
hende
> >siden. Akkeja, akkenej.
>
> Æhhh, nu si'r du godt nok Lene....
> Var det Lene med bæverhalerne, eller var det Lene med
> spærreballonerne?
>
> Hende med spærreballonerne har jeg været gift med i 30 år ))

Det eneste jeg husker om bemeldte Lene er at hun retteligen lød navnet
Helene - men om det var bæverhaler eller spærreballoner skal jeg lade være
usagt. I alle tilfælde bedes du hilse din Lene.

Vindskibelig hvislen

Børge



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408188
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste