Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
SU og indtægt over 66.000?
Fra : Jonas

Dato : 03-01-03 17:30

Er der nogen er der har erfaringer/idéer med/til hvordan man tjene
mere de 66.000 dkk Sustyrelsen tillader?
Evt. i form af materielle ydelser, jeg tænker på om det kan lade sig
gøre at min arbejdsgiver f.eks. køber mig en bærbar computer som
betaling for mit arbejde.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 03-01-03 17:54

Jonas wrote:

> Er der nogen er der har erfaringer/idéer med/til hvordan man tjene
> mere de 66.000 dkk Sustyrelsen tillader?

Hvis du har flere "kunder", og det kan godkendes af skattevæsenet,
kan du bruge virksomhedsordningen.
Men så skal du lave regninger og momsregistreres, smat nok have en
revisor til at lave regnskabet.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 03-01-03 20:52

Jonas wrote:

> Er der nogen er der har erfaringer/idéer med/til hvordan man tjene
> mere de 66.000 dkk Sustyrelsen tillader?

SU-styrelsen tillader at du tjener så meget, som du kan/vil, men der
er en grænse for hvornår du kan få SU ved siden af.

Hvis du vælger virksomhedsskatteordningen, som det foreslås, skal du
være opmærksom på, at pengene skal blive i din virksomhed. Du kan hæve
dem privat efter du er holdt op med at modtage SU, men så kommer du
sikkert til at betale topskat af hele beløbet - og så er det måske bedre
at vælge et par måneders SU fra, så dit fribeløb bliver større.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : jAq

Dato : 04-01-03 11:52

Der er to "finter" af hvad jeg ved af, om at få sin SU udbetalt med en høj
indkomst. Det skal også tilføjes, at det intet ulovligt er i at gøre dette.

1)Dobbeltklip
Dette er faktisk meget simpelt... Du sørger skiftevis for den ene månede at
vælge SU'en fra (så du kan tjene 13912 i den månede). I den næste månede
vælger du så bare at tage et dobbelt klip. På den måde får du SU for 2
måneder, men oven i købet kan du så bare tjene (13912+5571)/2 = 9741,5 pr
månede. Det giver et beløb på ialt 116898 kr som du må tjene om året i
stedet for de 66000 kr.

2)Kapitalpension
Hvis du stadigvæk har problemer med at holde dig under den tilladte grænse,
så er der faktisk endnu en "finte". Den kræver dog en aftale med din
arbejdsgiver. Det går ud på at alt overskydende indkomst, at du har bliver
indbetalt på en kapitalpension fra din arbejdsgivers side af, når han
udbetaler din løn. På den måde vil pengene enten ligge og yngle til du
bliver gammel, eller også vil du kunne trække pengene ud af
kapitalpensionen, mod at du betaler fuld skat af beløbet.

Det var de to metoder at jeg kender, håber at det var brugbar viden

Fra : Esben

Dato : 05-01-03 03:46

"jAq" <jacob_top@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
pr
> månede. Det giver et beløb på ialt 116898 kr som du må tjene om året i

Tillæg:
Dobbeltklip udbetales kun i løbet af de sidste 12 måneder af
uddannelsen.

--
Esben

Fra : Jimmi W.

Dato : 15-01-03 21:17

Jeg har en anden løsning som jeg har praktiseret.

På min uddannelse, som så mange andre, har jeg to måneders sommerferie. Når
sommerferien starter
melder du dig fra dit studie, til september når studiet starter igen siger
du så at du har fortrudt og starter igen.

Så er du ikke SU berettiget de to måneder og må derfor tjene ca. 25000 de
måneder, det betyder at du det år kan tjene 105.000kr før du skal betale SU
tilbage.

Det er den bedste måde jeg kender til.

MVH
Jimmi

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 15-01-03 21:27

"Jimmi W." skrev:

> [...]
> måneder, det betyder at du det år kan tjene 105.000kr før du skal betale

Er du sikker det nummer ikke bliver kategoriseret som "orlov", hvor du kun
må tjene 13.912 kr./mdr.?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Jimmi W.

Dato : 15-01-03 23:57

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse news:itjV9.36271

> Er du sikker det nummer ikke bliver kategoriseret som "orlov", hvor du kun
> må tjene 13.912 kr./mdr.?

Min SU vejleder sagde i hvert fald at det det ikke ville blive kategoriseret
som orlov.
Men jeg har tænkt mig at afprøve det i år.

MVH
Jimmi

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 16-01-03 00:05

"Jimmi W." skrev:

> Min SU vejleder sagde i hvert fald at det det ikke ville blive
kategoriseret
> som orlov.

Ok, men umiddelbart finder jeg din beskrevne situation under "mellemste
fribeløb" på
http://www.su.dk/vejledning/hvad_maa_du_tjene/sammensaet_fribeloeb.htm - men
din SU-vejleder har sikkert styr på det.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Jimmi W.

Dato : 16-01-03 00:10

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse news:6NlV9.36384

> [...]
men
> din SU-vejleder har sikkert styr på det.

Det er ikke overlov man skal holde. Man skal sige at man vil stoppe sin
uddannelse. når sommerferien så er slut har ens mor overtalt en til at
forsætte med uddannelsen aligevel. Så skulle den holde vand.

MVH
Jimmi